تداوم ممنوعیت ورود گردشگران خارجی به ایران

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
تداوم ممنوعیت ورود گردشگران خارجی به ایران

نماینده وزارت امور خارجه از تداوم ممنوعیت صدور ویزای توریستی برای گردشگران خارجی بنا بر دستور ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا خبر داد.

علیرضا سالاریان، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان، در پیش‌سمپوزیوم صدساله گردشگری ایران از تداوم محدودیت صدور ویزای توریستی برای گردشگران خارجی خبر داد. وی با اشاره به اینکه مسئولیت صدور ویزای توریستی مستقیما با وزارت امور خارجه‌ است، محدودیت صدور ویزای توریستی در حال حاضر را در پی دستور ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا دانست.

سالاریان انواع ویزای ایران را شامل گردشگری، درمان، تجاری، کار، تحصیلی یا دانشجویی و وابستگان و خانواده برشمرد و گفت:

در حال حاضر به دستور ستاد ملی کرونا برای اتباع خارجی فقط ویزای تجاری و درمان، پس از بررسی‌های بیشتر صادر می‌شود. تعداد ویزای دانشجویی هم خیلی کم است و موردی صادر می‌شود. در واقع فعلا برای صدور ویزا حکم کلی نمی‌توان داد، ویزای توریستی که عملا صادر نمی‌شود و سایر ویزاها نیز موردی و پس از بررسی‌های بیشتر صادر می‌شود.

نماینده وزارت امورخارجه در استان اصفهان در رابطه با کوتاه‌شدن فرایند صدور ویزای درمانی برای اتباع خارجی نیز گفت:

وزارت خارجه در این مورد رأسا تصمیم‌گیر نیست. در واقع، ما انتقال‌دهنده تصمیم‌های دستگاه‌های مربوطه هستیم. با توجه به وضعیت ویروس کرونا اگر کسی برای درمان به ایران مراجعه می‌کند، حتما در ارتباط با او ملاحظات انتقال ویروس را در نظر دارند که چنین تصمیم می‌گیرند.

این موضوع در حالی است که ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از صدور مجدد ویزای توریستی برای گردشگران خارجی از نیمه دوم تیرماه ۱۴۰۰ خبر داده بود.

بنا بر گفته مقامات وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، موافقت ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با ازسرگیری صدور ویزای توریستی برای گردشگران خارجی از اسفندماه ۹۹ اعلام شده است؛ اما صدور مصوبه و اجرای این امر، هربار به‌علت شروع پیک یا سویه جدید کرونا در کشور به تعویق افتاده است.

امیدواری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بارگشایی مرزها از تابستان ۱۴۰۰ تا این میزان بود که در جلسه‌های استانی این وزارت‌خانه بر اقدام مدیران استانی برای معرفی ایران به‌عنوان مقصد امن بین المللی و نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تاسیسات گردشگری تاکید شده بود‌.

در حال حاضر تنها مجوز صدور ویزای تجاری، تحصیلی و درمانی صادر شده است و بنابر آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در سه ماه نخست امسال، ۲۷ هزار تبعه خارجی به انگیزه درمان به ایران سفر کرده‌اند.

شایان ذکر است که به‌رغم بازگشایی مرزها و انجام پرواز به ۲۰ مقصد بین‌المللی، صدور ویزای توریستی برای گردشگران خارجی هم‌زمان با همه‌گیری ویروس کرونا از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ متوقف شده است.

آمار گمرگ حاکی از این است که در سال گذشته با وجود محدودیت‌های صدور ویزا، ۴,۳۴۳,۱۶۳ مسافر به کشور وارد شدند که البته ۳,۰۳۰,۴۶۴ نفر از آن‌ها ایرانی و فقط ۵۱۲,۶۹۹ نفر دیگر خارجی بوده‌اند. از انگیزه سفر این اتباع خارجی نیز به‌صورت تفکیکی، اطلاعاتی در دسترس نیست.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه