موافقت ستاد ملی کرونا با از سرگیری سفر به عتبات عالیات

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۲۲ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
موافقت ستاد ملی کرونا با از سرگیری سفر به عتبات عالیات

با موافقت دولت عراق مبنی بر پذیرش زائران ایرانی، ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا نیز از از موافقت با سفر به عتبات عالیات به‌صورت هوایی و با محدودیت‌های خاص خبر داد.

چندی پیش دولت عراق با انتشار ابلاغیه‌ای سفر کاروان‌های زیارتی ایرانی را در قالب گروه‌های پنج نفره به عتبات عالیات بلامانع اعلام کرده بود. با این وجود، این ممنوعیت از سوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در ایران همچنان پا‌برجا بود و راه سفر تنها برای گروه‌های غیرمجاز هموار شده بود.

اکنون این‌گونه به‌نظر می‌رسد که پافشاری سازمان حج و زیارت و جلسات متعدد با ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، امکان سفر به عتبات عالیات را به‌صورت هوایی و محدودیت‌های خاص میسر کرده باشد.

شنیده‌ها حاکی از این است که متولیان امر در حال تدارک مقدمات لازم برای اعزام زائران به عتبات عالیات در آینده نزدیک هستند؛ این موضوع در حالی است که به‌رغم اصرار و اعلام آمادگی سازمان حج و زیارت، ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با اعزام زائران به کربلا در ایام عرفه مخالفت کرده بود.

صحبت‌الله رحمانی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت به ابلاغیه دولت عراق اشاره کرد و در این رابطه اذعان داشت:

با توجه به اینکه طرف عراقی رسما دستورالعملی ابلاغ و موافقت خود را نیز اعلام کرده است، با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی ستاد کرونا نیز سفر به عتبات برقرار خواهد شد.

رحمانی با اشاره به شروط اعلامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا برای از سرگیری سفر به عتبات عالیات، اظهار کرد:

با توجه به شرایط موجود، زائران کمتر از ۶۰ سال که بیماری زمینه‌ای ندارند، با داشتن جوابیه آزمایش منفی PCR می‌توانند به‌صورت هوایی به عتبات اعزام شوند. اعزام نشدن از شهرهای قرمز و نارنجی نیز از دیگر شروط سفر به عتبات است. البته سازمان حج و زیارت از مدت‌ها آمادگی اعزام زائران به عتبات را داشت که اکنون با توجه به موافقت ستاد کرونا در حال برنامه‌ریزی بهتر به‌منظور رفاه زائران هستیم.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت با تاکید بر صدور ویزا به‌عنوان یکی از مشکلات زائران و زمان نامشخص اعزام آن‌ها، خاطرنشان کرد:

طرف عراقی هنوز درباره نحوه صدور ویزا اطلاع‌رسانی نکرده است و فقط مطرح کردند که باید ستاد کرونای عراق و ایران این مجوز را بدهند که خوشبختانه با پیگیری‌ها این امر محقق شده است و باید منتظر نحوه صدور ویزا باشیم تا بتوانیم زائران را به عتبات اعزام کنیم.

با این تفاصیل، احتمالا پس از وقفه‌ای ۱۶ ماهه سفر زائران ایرانی به کشور عراق از سرگرفته خواهد شد و این موضوع مقدمه‌ای برای اعزام زائران ایرانی به کشور عراق در ایام اربعین نیز تلقی می‌شود؛ گرچه شایان ذکر است که هم‌اکنون گروه‌های غیرمجاز زیارتی با دریافت هزینه‌های گزاف ۱۵ تا ۲۲ میلیون تومانی اقدام به اعزام زائران به شهرهای زیارتی عراق می‌کنند. فعالیت این کاروان‌های غیرمجاز به‌صورت هوایی و زمینی و با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه