علت سرگیجه در هواپیما و راه های جلوگیری از آن چیست؟

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات شنبه، ۱۹ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۰
علت سرگیجه در هواپیما و راه های جلوگیری از آن چیست؟

سرگیجه هواپیما یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سفر محسوب می‌شود که گریبان‌گیر بسیاری از افراد شده است.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

«سرگیجه هواپیما» نام یکی از بیماری‌های شایع قرن ۲۱ است که گریبان‌گیر بسیاری از افراد شده است. احتمالا برای شما نیز پیش آمده که هنگام پرواز به سردرد یا سرگیجه مبتلا شده باشید. این در حالی است که قبل از شروع پرواز، حال شما کاملا مساعد بوده است. بنابراین در این مقاله به بررسی علت سرگیجه در هواپیما و روش‌های جلوگیری از آن که مورد پرسش بسیاری از مسافران بوده است، می‌پردازیم. ضمن دعوت از همراهی تا پایان این مقاله، شما می‌توانید ارزان‌ترین بلیط هواپیما از تهران به شیراز را از طریق لینک بلیط-هواپیما-تهران-شیراز مشاهده فرمائید.

برای داشتن سفر ایدئال اغلب افراد برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام می‌دهند و از مهم‌ترین آن‌ها مراجعه به فرودگاه در زمان مناسب است. با توجه به اینکه گیت فرودگاه قبل از پرواز بسته می‌شود، به همین دلیل مسافران استرس زیادی را در این مرحله تحمل می‌کنند و چه بسا به سردرد و سرگیجه نیز منتهی شود.

فرض کنید بلیط هواپیما شیراز تهران را خریداری کرده‌اید و وارد فرودگاه شده‌اید. احتمالا تا قبل از پرواز، تنش‌های زیادی را از هنگام بستن وسایل گرفته تا گذشتن از بخش کنترل مدارک پرواز، تاخیر هواپیما و... تحمل کرده‌اید. بسیاری از مسافران نیز تصور می‌کنند دلیل سردرد آن‌ها حین پرواز، یکی از همین دلایل است. سردردی که از یک طرف سر شروع شده و تا پیشانی امتداد می‌یابد و کم‌کم تبدیل به سرگیجه می‌شود. دلایل عمده این حالت عبارت‌اند از:

سرگیجه در هواپیما به‌دلیل افزایش ارتفاع

شاید مهم‌ترین دلیل سردرد نیز همین تغییر ارتفاع باشد. چراکه با افزایش ارتفاع، مولکول‌های هوا سنگین‌تر و تنفس نیز سخت‌تر می‌شود. این موارد سطح اکسیژن خون را کاهش می‌دهند که خود دلیل مهمی بر ایجاد خستگی و سردرد است. از طرف دیگر نشستن طولانی مدت سبب می‌شود که گردش خون بیشتر به‌سمت پاها جریان یابد و سیستم آن در بدن به هم بریزد. تغییر ارتفاع، احتمالا مهم‌ترین علت بروز سردرد هواپیما است.

رپورتاژ

فشار به حفره های سینوسی

سیستم کنترل فشار کابین با فرود آمدن هواپیما، خاموش می‌شود. این تغییر فشار در کابین سبب می‌شود تا به حفره‌های سینوسی صورت فشار وارد شده و در نهایت ملتهب و دردناک شوند. این مورد به‌خصوص برای افراد مبتلا به سینوزیت، شایع تر است. همین موضوع می‌تواند یکی از دلایل سرگیجه در هواپیما باشد.

سرگیجه در هوپیما ناشی از کم آبی

با افزایش ارتفاع، هوا نسبت به ارتفاع سطح دریا خشک تر می‌شود. مسافران هواپیما نیز با استنشاق این هوای خشک، در معرض کم آبی قرار می‌گیرند. بنابراین این مسئله در کنار عوامل دیگر سبب می‌شود تا مسافران در کابین هواپیما به سردرد دچار شوند.

ترس از ارتفاع

امروزه به‌دلیل رواج و در دسترس بودن سفرهای هوایی، تاثیر این گزینه بسیار کم‌رنگ تر شده است و به همین دلیل آن در انتهای لیست مورد بررسی قرار دادیم. اما با این وجود برای بسیاری از افرادی که برای اولین بار سفر هوایی را تجربه می‌کنند یا بعضی از سالمندان، یکی از علل اصلی سردرد در هواپیما است.

رپورتاژ

راه‌های جلوگیری سردرد و سرگیجه در هواپیما

علت سرگیجه در هواپیما چیست؟ از جمله پرکاربردترین سوالاتی است که مسافران قبل از پرواز جویای آن هستند. بنابراین بعد از اینکه علل سردرد در هواپیما را ریشه یابی نمودیم، این بار نوبت به جلوگیری و درمان آن می‌رسد. این راه‌حل ها عبارت‌اند از:

نوشیدن آب

بیشترین چیزی که به شما کمک می‌کند، همین راه‌حل به‌ظاهر ساده است. کمبود اکسیژن در بدن مهم‌ترین دلیل بروز سردرد در شما است که بخش زیادی از این کمبود با نوشیدن آب جبران می‌شود.

وسایل خواب به‌همراه ببرید

استراحت کمک شایانی به بهبود سردرد شما خواهد کرد. توصیه بیش تر پزشکان در این خصوص، همراه داشتن چشم بند و بالشت گردنی است. خوابیدن و استراحت کردن، خستگی ناشی از کمبود اکسیژن در بدن را رفع می‌کند.

نوشیدن یک لیوان قهوه

کافئین موجود در قهوه، کمک فراوانی به شما برای بهبود سردرد خواهد کرد. بنابراین چنانچه سردرد شما آزاردهنده شد، می‌توانید از مهماندار هواپیما یک فنجان قهوه درخواست کنید.

مصرف قرص های مسکن

هرچند که این مورد خیلی توصیه نمی‌شود، اما در صورتی که با رعایت راه‌های مذکور، بهبودی در وضعیت شما ایجاد نشد، می‌توانید از قرص‌های کدئین، استامینوفن و ایبوپروفن استفاده نمائید. همچنین قرص‌های آنتی هیستامین به افرادی که در پرواز دچار گرفتگی گوش می‌شوند نیز کمک فراوانی خواهد کرد. البته در نظر داشته باشید که در بعضی از پروازهای خارجی، همراه داشتن این قرص‌ها ممنوع است. بنابراین قبل از همراه بردن آن حتما از قسمت اطلاعات پرواز، استعلامات مربوطه را جویا شوید.

توصیه هایی برای داشتن پروازی راحت بدون سرگیجه

حال که متوجه شدید علت سرگیجه در هواپیما چیست و راه‌های جلوگیری از آن را نیز بررسی نمودید، توصیه می‌کنیم ملاحظات زیر را هم حین پرواز مدنظر قرار دهید.

  • از پوشیدن لباس های تنگ و کفش‌های نامناسب، قبل یا هنگام پرواز خودداری نمائید. فراموش نکنید که لباس های تنگ و نامناسب، سیستم گردش خون شما را بیش از پیش، بهم خواهد ریخت.
  • قبل از ورود به هواپیما از خوردن غذای زیاد یا چرب خودداری کنید. این مورد در کنار سردرد هواپیما می‌تواند سبب بروز سرگیجه و تهوع در شما شود.
  • تا جائی که قوانین پرواز و مهمانداران به شما اجازه می‌دهند، سعی کنید هنگام پرواز تحرک داشته باشید. حرکت حتی برای چند دقیقه کوتاه نیز می‌تواند کمک زیادی به کاهش سردرد و گرفتگی عضلات شما کند.
  • سعی کنید هنگام پرواز، با استراحت، چرت کوتاه و ریلکس کردن، پرواز را خیلی به خودتان سخت نگیرید و از تجربه سفر هوایی تا جای ممکن لذت ببرید.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه