عبدالعظیم امیرشاه‌کرمی، دانشمند حوزه میراث فرهنگی در گذشت

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۸ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۸
عبدالعظیم امیرشاه‌کرمی، دانشمند حوزه میراث فرهنگی در گذشت

پرفسور سید عبدالعظیم امیرشاه‌کرمی، متخصص ژئوتکنیک، سازه و هیدرولیک و یکی از دانشمندان میراث فرهنگی کشور بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در گذشت.

پروفسور سید عبدالعظیم امیرشاه‌کرمی، دانشمند حوزه میراث فرهنگی و یکی از معدود متخصصان ژئوتکنیک، سازه و هیدرولیک کشور، بامداد روز سه‌شنبه هشتم تیر‌ماه به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان نیکان تهران دار فانی را وداع گفت.

امیرشاه‌کرمی که هفتم آبان ۱۳۲۸ در فریدون‌شهر اصفهان متولد شد. وی تحصیلات مقدماتی را در ایران گذراند و در دو دانشگاه سوئانزی ولز و بوردوی فرانسه به مدرک دکتری نائل آمد.

امیرشاه‌کرمی از اعضای هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر بود و ریاست گروه ژئوتکنیک این دانشگاه را نیز بر عهده داشت، استاد آکادمی بین‌المللی اکوانرژی در باکو آذربایجان محسوب می‌شد. عمده پژوهش‌های وی معطوف به بررسی و مطالعه بناهای تاریخی و آسیب‌های وارد شده به آن‌ها بود و هرگز در راه تلاش برای ثبت این پژوهش‌ها از پای نایستاد.

از مهم‌ترین اقدامات عبدالعظیم امیرشاه‌کرمی می‌توان به بررسی پروژه عبور مترو از زیر چهارباغ عباسی، طرح مهار آب‌های خوزستان، بیستون، پاسارگاد و تخت جمشید، مقاوم‌سازی بنای مسجد گوهرشاد و طاق بستان، مدل‌سازی و مرمت ارگ بم و آسیب‌شناسی و تلاش برای علاج‌بخشی دریاچه ارومیه اشاره کرد.

پروفسور امیرشاه‌کرمی به‌رغم دریافت دوز دوم واکسن کرونا در هفته گذشته، به‌دلیل درگیری ۸۰ درصدی ریه به‌دلیل ویروس کرونا در بیمارستان نیکان تهران بستری شده بود. تیم تحریریه کجارو ضمن ابراز اندوه بابت فقدان این دانشمند حوزه میراث فرهنگی، برای بازماندگان، همکاران و دانشجویان ایشان صبر و تسلی آرزومند است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه