برگزاری جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو پس از وقفه یک ساله

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۸
برگزاری جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو پس از وقفه یک ساله

چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو پس از وقفه‌ای یک‌ساله در چین برگزار خواهد شد. مراتب ثبت دو اثر ایرانی راه‌آهن سراسری و منطقه هورامان در این جلسه بررسی می‌شود.

چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو که به‌علت شیوع بیماری کرونا با وقفه‌ای یک‌ساله مواجه شده بود، در شهر فوجوی چین برگزار خواهد شد و از ۱۶ تا ۳۱ ژوئیه (۲۵ تیر تا ۹ مرداد) به‌صورت آنلاین ادامه خواهد یافت.

در این نشست موضوعات سال جاری و سال گذشته بررسی خواهد شد و در طول آن به معرفی بسیاری از اماکن و جاذبه‌های گردشگری جهان به‌عنوان میراث جهانی خواهند پرداخت.

مراسم افتتاحیه این جلسه در روز ۱۶ ژوئیه با حضور آدری آزولای، مدیرکل یونسکو، برگزار خواهد شد و در اولین بخش، وضعیت حفاظت ۲۲۵ مکان که قبلا در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند، بررسی خواهد شد. از این میان تاکنون اکنون ۵۳ مکان در معرض خطر قرار گرفته‌اند. در تاریخ ۱۸ ژوئیه نیز کنفرانس مطبوعاتی مدیر مرکز میراث جهانی یونسکو به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد. همچنین در روز ۲۴ ژوئیه کمیته میراث جهانی یونسکو شرایط آثاری را که برای ثبت در فهرست میراث جهانی نامزد شده‌اند، بررسی خواهد کرد. اولویت بررسی با نامزدهایی است که از سال گذشته در صف انتظار قرار داشته‌اند.

شایان‌ ذکر است که در میان نامزدهایی که در صف بررسی برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند، نام منطقه هوارامان و راه‌آهن سراسری از ایران به چشم می‌خورد.

جاذبه فرهنگی منطقه هورامان، روستاهایی زراعتی واقع در استان کردستان هستند که در شیب تند کوهستان بنا شده‌اند و قدمتی دیرین دارند. این منطقه به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین محل‌های یک‌جا‌نشینی در کشور شناخته می‌شود.

راه‌آهن سراسری ایران که نیز یکی از نامزدهای ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود که بهره‌برداری کامل از آن در سال ۱۳۱۴ آغاز شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه