سرگردانی ۳۰ ساعته مسافران ایرانی در فرودگاه روسیه

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۳
سرگردانی ۳۰ ساعته مسافران ایرانی در فرودگاه روسیه

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران از سرگردانی حدود ٣٧ مسافر ایرانی در یکی از فرودگاه‌های روسیه خبر داد. سفارت ایران تناقض در ذکر دلایل سفر را علت این مشکل عنوان کرده است.

به‌روزرسانی: دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۲

۳۸ مسافر ایرانی پس از سه شبانه‌روز بلاتکلیفی و سرگردانی در فرودگاه روسیه به کشور بازگردانده شدند.

به‌روزرسانی: دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۲

سفارت روسیه در ایران با توجه به مشکل به وجود آمده برای ویزای گروهی از شهروندان ایرانی در فرودگاه‌های مسکو بیانیه‌ای منتشر کرد که متن آن به این شرح است:

اخیرا موارد صدور غیر قانونی مجوزهای ورود به فدراسیون روسیه با استفاده از گذرنامه‌های جعلی طرفدار فن آیدی و بلیط مسابقه به بهانه تماشای جام جهانی فوتبال (یورو ۲۰۲۰) به سن پترزبورگ توسط برخی از شرکت‌های ایرانی افزایش یافته است.

سفارت توجه را به این نکته جلب می‌کند که مدارک مذکور حق ورود به فدراسیون روسیه را نمی‌دهند. در صورت پرواز اتباع خارجی به روسیه با این اسناد جعلی از عبور آن‌ها از مرز جلوگیری می‌شود و دیپورت خواهند شد.

همچنین این نکته را خاطرنشان می‌سازیم که هدف واقعی سفر اتباع ایرانی به روسیه با هدف درخواستی آن‌ها غالبا مطابقت ندارد. تلاش برای سفر به روسیه جهت عبور غیر قانونی متعاقب از مرز کشورهای اروپایی را نیز خاطرنشان می‌سازیم که نقض قانون است و مسئولیت کیفری به‌همراه دارد.

خاطرنشان می‌شویم که به خاطر شیوع عفونت ویروسی کرونا سفر اتباع ایرانی طبق مصوبه دولت فدراسیون روسیه به شماره ۶۳۵-р طبق گذشته محدود می‌شود. در صورت تغییر نظام جاری متعاقبا سفارت فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

به‌روزرسانی: یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۳

حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اعلام کرد که ۳۷ مسافر ایرانی بیش از ۳۰ ساعت است که در یکی از فرورگاه‌های روسیه سرگردانند و با ادعای جعلی بودن مجوز ایشان برای ورود به خاک روسیه، اجازه خروج از فرودگاه را ندارند. وی در خصوص این اتفاق تشریح کرد:

صبح روز گذشته دو پرواز از تهران به مقصد روسیه انجام شد، یکی از این پروازها به شرکت روسی ایرفلوت تعلق داشت که ٣٧ مسافر آن ایرانی بودند و حوالی ساعت ۴:۵٠ صبح روز پنجشنبه ٢٧ خردادماه تهران را به مقصد فرودگاه شرمیتووا روسیه ترک کرد. شرکت‌های هواپیمایی خارجی اگر از ویزای مسافر مطمئن نباشند هرگز اجازه سوار شدن نمی‌دهند.

رفیعی با اشاره به اینکه حوالی ساعت ٧:٣٠ صبح همان روز یک پرواز ایرانی با بیش از ١٧٠ مسافر به همین مقصد انجام شده است، افزود:

مسافران هر دو پرواز هنگام خروج از فرودگاه دچار مشکل شدند. اما با پیگیری سفارت ایران تمام مسافران پرواز ایرانی پس از چند ساعت معطلی، اجازه خروج از فرودگاه را گرفتند، اما ٣٧ مسافر ایرانی پرواز روس بیش از ٣٠ ساعت است که در فرودگاه سرگردان و معطل هستند و به بخشی انتقال داده شده‌اند که به هیچ امکاناتی دسترسی ندارند، در حالی که در بین‌شان دو کودک شیرخوار و افرادکهنسال حضور دارند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ضمن اشاره به اینکه همه این مسافران با Fan ID و بلیط بازی‌های جام ملت‌های اروپا به روسیه سفر کرده‌اند، بر عدم انجام هرگونه عمل غیرقانونی توسط مسافران تاکید کرد و اذعان داشت که هیچ‌گونه گزارشی نیز در این زمینه مطرح نشده است. وی اضافه کرد:

اگر روسیه برخورد سختگیرانه‌ای با مسافران دارد و حتی اگر ادعاهایی مطرح شده، سفارت ایران در روسیه باید پیگیر وضعیت شهروندان ایرانی باشد، در حالی که در پاسخ به پیگیری‌های آژانسی که این مسافران از طریق آن اقدام کرده‌اند گفته درگیر انتخابات است و در نهایت هم پس از اعزام یکی از کارمندان خود به فرودگاه، گفت که این مسافران با مجوز جعلی آمده‌اند و آژانس‌ها را مقصر دانست که چرا تور و بلیط فروخته‌اند و مسافر می‌فرستند.

حرمت‌الله رفیعی با تاکید بر اینکه سفارت‌خانه در صورت مشاهده برخورد غیرقانونی از سوی مقامات روسی ملزم به پیگیری است، تصریح کرد:

سوال ما از سفارت ایران این است که حامی چه حقوقی از شهروندان ایرانی در خارج از کشور است که اجازه می‌دهد آن‌ها در شرایط نامطلوبی در فرودگاه به سر ببرند. در بین مسافران زوج‌هایی هستن که به قصد ماه عسل سفر کرده‌اند، خانواده و افراد مسن حضور دارند و ۳۰ ساعت است که به هیچ امکاناتی دسترسی ندارند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در پاسخ به شائبه جعلی بودن مجوز سفر مسافران ایرانی، با تاکید بر تعطیلی مرز روسیه به خاطر کرونا به روی پاکستان، افغانستان، هند و ایران، اظهار داشت:

تمام مسافران با Fan ID روسیه می‌روند که قابل استعلام است و اقدام غیرقانونی نیست. اگر شائبه مهاجرت غیرقانونی این افراد از روسیه با Fan ID وجود دارد، این سوال مطرح است که مگر با ویزا نمی‌شود. آیا این شائبه درباره ترکیه یا هر کشور دیگری که به ویزا نیاز دارد، وجود ندارد؟ روسیه خود این Fan Id و بلیط بازی‌های جام ملت‌های اروپا را در دسترس قرار داده و هر مسافری می‌تواند آن را تهیه کند، چرا با شهروند ایرانی این برخورد شده است. همه آن‌ها طبق مقرراتی سفر کرده‌اند که روسیه مجاز دانسته است و سفارت ایران باید از حقوق آن‌ها دفاع کند.

رفیعی همچنین آژانسی که مسافران از طریق آن برای سفر به روسیه اقدام کرده بودند را یکی از معتبرترین آژانس‌ها در بازار روسیه دانست و گفت:

این آژانس به‌صورت مستمر در حال فعالیت است و هرگز اعتبار خود را خدشه‌دار نمی‌کند. آن‌هایی که مسافرپرانی می‌کنند نام و نشانی ندارند.

مسافران ایرانی سرگردان در فرودگاه روسیه

 منبع عکس: پایگاه خبری قطره

از سوی دیگر، کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، دلیل سرگردانی مسافران ایرانی در فرودگاه را ذکر دلایلی غیر از تماشای مسابقات فوتبال به‌عنوان علت سفر عنوان کرده است. وی در این رابطه توضیح داد:

مسافرانی که ویزای فن‌آیدی می‌گیرند نباید هنگام پرسش مرزبانی درباره علت سفرشان به روسیه، دلایل دیگری غیر از مسابقات فوتبال عنوان کنند.

جلالی با بیان اینکه شرکت‌های مسافرتی به‌درستی این افراد را راهنمایی و توجیه نکرده بودند، اذعان کرد که ۳۸ مسافری که به آن‌ها اجازه ورود داده نشده، در پاسخ به پرسش مرزبانی روسیه درباره علت سفرشان، دلایلی غیر از تماشای مسابقات فوتبال ذکر کرده‌اند. بنا بر شواهد، این دلایل شامل ماه عسل، گردشگری یا بازدید اقوام عنوان شده است و تعدادی نیز کودک یا افراد مسنی بوده‌اند که قاعدتا نمی‌توانسته‌اند برای مسابقات فوتبال به روسیه رفته باشند.

کاظم جلالی با اشاره به اعزام معاون سفیر به فرودگاه برای پیگیری امور و اطمینان‌بخشی به مسافران، اعلام کرد که به‌رغم تماس با وزارت خارجه روسیه برای پیگیری موضوع، این نهاد مشکل پیش‌آمده را در حوزه اختیارات مرزبانی توصیف کرده است.

سفیر ایران در روسیه ضمن اشاره به سابقه برخورد ناشایست مرزبانی این کشور با مسافران ایرانی، از تذکر به مقامات روسیه درباره لزوم برخورد محترمانه با مسافران ایرانی خبر داد و گفت:

ما این‌ها را بر نمی‌تابیم و عزت ایرانی قطعا باید حفظ شود.

شایان ذکر است ۳۷ مسافر ایرانی که روز جمعه ۲۸ خرداد با پرواز ایرفلوت به روسیه سفر کرده بودند، به‌دلیل نبود پرواز برگشت به تهران در فرودگاه سرگردان شده‌اند. این در حالی است که روز پنجشنبه نیز مسافران دیگری که با پرواز شرکت ماهان به مسکو عزیمت کردند، به‌دلیل همین مشکل از سوی پلیس مرزبانی فرودگاه «ونوکف» مسکو به تهران بازگردانده شدند.

سفارت ایران در روسیه طی بیانیه‌ای درخصوص این موضوع ابراز داشت:

این سفارت به‌محض اطلاع از این مشکل با اعزام نماینده به فرودگاه رایزنی‌های گسترده‌ای با مقامات امنیتی و انتظامی مسئول جهت حل مشکل به‌وجود آمده به عمل آورد. مسافرانی که قصد سفر به روسیه را دارند ضمن اطمینان از اعتبار و تجربه آژانس مسافرتی و مدارک لازم برای سفر، از قوانین و مقررات ورود به روسیه به‌طور کامل مطلع و نسبت به نوع ویزا و هدف سفر خود توجیه باشند.

منبع عکس کاور: تجارت‌نیوز

مطالب مرتبط:

دیدگاه