ثبت ۵ اثر فرهنگی‌ و تاریخی استان ایلام در فهرست آثار ملی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
ثبت ۵ اثر فرهنگی‌ و تاریخی استان ایلام در فهرست آثار ملی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه‌هایی به استاندار ایلام، مراتب ثبت ملی پنج اثر فرهنگی‌ و تاریخی را ابلاغ کرد. یک اثر نیز در فهرست واجد ارزش تاریخی‌ و فرهنگی ثبت شد.

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه‌های جداگانه به استاندار ایلام با اشاره به بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی‌تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت پنج اثر تاریخی و فرهنگی را در فهرست آثار ملی ابلاغ کرد.

در این نامه‌ها با اشاره به حفاطت و نظرات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از آثار ثبت‌شده، بر پیگرد قانونی و برخورد با هرگونه دخل‌وتصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن‌ها شود، تاکید شده است. مرمت و بازسازی اثر صرفا با تأیید و نظارت این وزارت‌خانه امکان‌پذیر خواهد بود. آثار ثبت شده در فهرست ملی به شرح زیر است:

۱. «محوطه پاقلعه ۱» واقع در شهرستان ایلام، بخش چوار، به شماره ۳۲۴۵۵ مورخ ۹۷/۱۲/۲۰

۲. «دیوار دفاعی لیت قلا» واقع در شهرستان شیروان و چراداول، بخش مرکزی، دهستان شباب، شمال شرق روستای باغله، ارتفاعات خرم کوه به شماره ۳۲۸۹۳ مورخ ۹۸/۱۰/۱۵

۳. «انبارهای ذخیره آذوقه و بقایای روستای تاریخی زید» واقع در شهرستان بدره، بخش هندمینی، دهستان زرانگوش، روستای زید به شماره ۳۲۸۹۷ مورخ ۹۸/۱۰/۱۵

۴. «بقایای چهارطاقی و محوطه تاریخی گمه مای» واقع در شهرستان دهلران، بخش مرکزی، به شماره ۳۲۸۹۸ مورخ ۹۸/۱۰/۱۵

۵.  «محوطه کال کریم» واقع در استان ایلام، شهرستان ایلام، به شماره ۳۳۰۷۵ مورخ ۹۸/۱۰/۱۵ 

در همین راستا و در نامه‌ای دیگر، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مراتب ثبت اثر فرهنگی‌ و تاریخی «زمین فوتبال شهدای چوار (میراث دفاع مقدس)» واقع در استان ایلام، شهرستان ایلام، بخش چوار، شهر چوار، ورزشگاه زمین فوتبال شهدای چوار که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۲۱۴ مورخ ۹۹/۶/۳۱ در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی‌فرهنگی به ثبت رسیده است، به استاندار ایلام ابلاغ شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه