فروش بلیط ایران ایر در فضای بلاک‌ چین

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
فروش بلیط ایران ایر در فضای بلاک‌ چین

شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) در راستای بهره‌وری از اقتصاد دیجیتال در صنعت هوانوردی و گردشگری، به‌واسطه قراردادی با یک شرکت داخلی، قصد ورود به فضای بلاک‌چین را دارد.

شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) به‌واسطه قراردادی با یک شرکت داخلی، در تدارک ایجاد تحولی در سیستم فروش صنعت هوایی کشور است. این شرکت‌ هواپیمایی با انتشار توکن بلیط هما تحت عنوان هماتیک، به فضای اقتصاد دیجیتال و فناوری بلاک‌چین راه پیدا خواهد کرد.

شرکت هواپیمایی ملی ایران این اتفاق را گامی مهم در مسیر توسعه خدمات دیجیتال و حرکت به‌سوی اقتصاد دیجیتالی ارزیابی کرده است و یک نوآوری برای صدور نسل فناورانه بلیط‌های پرواز بر بستر توکن می‌داند.

مسائل پیش‌بینی نشده برای افراد، یکی از مشکلات فروش بلیط هواپیما به شمار می‌رود و سبب عدم توانایی در برنامه‌ریزی دقیق برای سفرهای چندماه آینده می‌‌شود. از سوی دیگر، ترجیح مسافران بر این است تا پیش از نزدیک شدن به ایام تعطیلات یا مناسبت‌هایی که بلیط هواپیما را کمیاب می‌کند، بلیط مدنظر خود را خریداری کرده باشند‌. با این وجود، در حال حاضر امکان خرید بلیط باز (بلیط بدون زمان) وجود ندارد و طراحی توکن هماتیک، با هدف رفع این مشکل طرحی شده است.

در آینده‌ای نزدیک، شهروندان قادر خواهند بود تا با کسب تجربه‌ای نوین از خرید بلیط شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما)، مستقل از زمان و مبدا یا مقصد پرواز و صرفا با توجه به مسافت از خدمات هوایی استفاده کنند. پیش‌بینی می‌شود که مسافران بتوانند توکن هماتیک را از قبل و به‌مرور زمان برای پروازهای کلاس اکونومی خریداری کنند و متناسب با مسافت پروازهای خود، مورد استفاده قرار دهند. موضوع حائز اهمیت این است که قابلیت مبادله این توکن با سایر مسافران نیز وجود خواهد داشت.

معیار محاسبه هزینه پرواز با توکن هماتیک، میزان مسافت هوایی دو شهر یا به اصطلاح ناتیکال مایل بین دو شهر است و هر واحد این توکن، امکان استفاده از یک صندلی در پرواز اکونومی به مسافت ۱۰۰ ناتیکال مایل در اختیار مسافران قرار می‌دهد. به‌عنوان نمونه، مسافران برای خرید بلیط در مسیر تهران-مشهد که مسافت آن ۴۱۰ ناتیکال مایل است، باید ۴٫۱ توکن برای دریافت بلیط پرداخت کنند؛ همچنین در مسیرهای کمتر از ۲۵۰ ناتیکال مایل، حداقل ۲.۵ توکن به‌منظور صدور بلیط پرواز دریافت می‌شود.

با این حساب، نوآوری شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در صدور توکن‌ها هماتیک، تحولی در فرآیند صدور بلیط و انقلابی در صنعت هوانوردی ایران رقم خواهد زد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه