تحصیل در آلمان: سوالات رایج درباره‌ی شرایط پذیرش و تحصیل در آلمان

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات دوشنبه، ۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۰
تحصیل در آلمان: سوالات رایج درباره‌ی شرایط پذیرش و تحصیل در آلمان

در این مقاله لیستی از سوالات متداول را گردآوری کردیم تا به سوالات متداول متقاضیان مهاجرت به آلمان پاسخ بدهیم.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

اگر برای ادامه تحصیل قصد مهاجرت به آلمان را دارید اما نمیدانید دقیقا باید از کجا شروع کنید، در این مقاله لیستی از سوالات متداول را گردآوری کردیم تا به سوالات متداول متقاضیان مهاجرت به آلمان پاسخ بدهیم.

این کشور اروپای غربی در سال‌های گذشته محبوبیت زیادی در بین دانشجویان کسب کرده‌است. به‌طور خاص، بر اساس آخرین آمار، تعداد دانشجویان مهاجر در یک بازه پنج ساله در سال ۲۰۲۰ از ۳۵۸۰۰۰ نفر  به ۴۱۱۰۰۰ نفر رسیده است، و این مسئله نشان‌دهنده جذابیت تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین ‌المللی است.

سوالات متداول درباره تحصیل در آلمان

مشاوران ما در موسسه ستاره دانش پارسیان با سال‌ها تجربه در امر مهاجرت و پرونده‌های موفق متعدد در اخذ ویزای تحصیلی سوالاتی را که اغلب در شروع امر مهاجرت با آن‌ها مواجه می‌شود را گردآوری کرده و به آن‌ها پاسخ داده‌اند؛ با این حال سوالات زیادی هستند که ممکن است در لیست ما نباشند. در صورت نیاز می‌توانید سوالات خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ آن‌ها را با شما در میان بگذارند. در ادامه به پرسش‌های متداول و پاسخ‌های آن‌ها می‌پردازیم.

چرا باید آلمان را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد؟

سیستم آموزشی آلمان به جرات یکی از کارآمدترین و معتبرترین سیستم‌های آموزشی دنیا است. گواه این مدعا حضور مداوم و متعدد دانشگاه‌های آلمان در لیست برترین دانشگاه‌های دنیا است. تحصیل در اکثر این دانشگاه‌ها رایگان است و همین امر سبب جذابیت تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی است. تنوع فرهنگی، امکان کار حین تحصیل، تنوع رشته های دانشگاهی، امکان اخذ اقامت و دیگر امکانات از دلایل علاقه دانشجویان به ادامه تحصیل در آلمان است.

آیا دوره‌های آموزش زبان انگلیسی در آلمان وجود دارد؟

بله در مقطع کارشناسی دوره‌های متعددی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. همچنین اکثر دوره‌ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به هردو زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می‌شوند.

آیا برای دوره آموزش انگلیسی باید تافل (TOEFL) یا آیلتس (IELTS) را بگذرانم؟

انگلیسی زبان‌ها یا کسانی که به زبان انگلیسی در مقطع قبلی تحصیل کرده‌اند نیازی به مدرک زبان ندارند. دانشجویان ادبیات انگلیسی نیز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان نیازی به ارائه مدرک زبان ندارند همچنین با ارائه مدرک از محل تحصیل قبلی خود مبنی بر تسلط شما به زبان انگلیسی نیز نیازی به ارائه مدرک زبان ندارید.

چه مقدار پول برای تحصیل در آلمان نیاز دارم؟

در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، هزینه زندگی در آلمان کاملا مقرون به‌صرفه است. به‌طور تخمینی برای تأمین هزینه‌های زندگی خود به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در آلمان، تقریبا به ۸۶۱ یورو (حدود ۱۰۰۲ دلار آمریکا) در ماه نیاز خواهید داشت که به عبارتی دیگر می‌شود ۱۰,۳۳۲ یورو در سال (حدود ۱۲,۰۲۴ دلار آمریکا).

یکی از  هزینه‌های اصلی زندگی دانشجویی در آلمان، اجاره خانه ماهانه شما است. قیمت سایر نیازهای اساسی مانند غذا، لباس و سرگرمی مطابق با هزینه میانگین در اتحادیه اروپا است.

رپورتاژ

آیا برای تحصیل در آلمان به ویزای دانشجویی نیاز دارم؟

شهروندانی که از کشورهای عضواتحادیه اروپا EU / EEA می‌آیند برای تحصیل در آلمان نیازی به ویزا ندارند، با این حال، پس از ورود به این کشور باید در دفاتر اتباع خارجی شهری که در آن تحصیل می‌کنند، ثبت‌نام کنند تا گواهی و مجوزات لازم برای اقامت و تحصیل در آلمان را دریافت کنند .

اگر تابعیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا / EEA را ندارید، برای ورود به آلمان و ادامه تحصیل باید برای ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنید.

چگونه می‌توانم برای ویزای دانشجویی آلمان اقدام کنم؟

شما باید برای ویزای دانشجویی آلمان در سفارت/کنسول‌گری آلمان در کشور خود درخواست دهید پس از آن ملزم به تعیین وقت سفارت، جمع‌آوری تمام مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی آلمان، شرکت در مصاحبه در تاریخ تعیین شده هستید. مطمئن باشید که برای مصاحبه آماده هستید و به موقع در محل تعیین شده حاضر باشید. بهتر است برای سهولت در انجام امور و جلوگیری از هرگونه اشتباه احتمالی با موسسه اعزام دانشجو به آلمان در تهران یا شهرهای دیگر مشورت کنید.

آیا به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی در آلمان اجازه کار خواهم داشت؟

بله، اگر دانشجوی تمام وقت بین‌المللی در آلمان هستید، اجازه کار به‌صورت نیمه‌وقت را خواهید داشت. با این حال، روزهای کاری فقط به ۱۲۰ روز کاری کامل یا ۲۴۰ روز پاره وقت کاری محدود می‌شود. این تعداد محدود روزهای کاری در مورد کارهای داوطلبانه با حقوق یا بدون حقوق نیز صدق می‌کند. به‌علاوه، دانشجویان خارجی نمی‌توانند برای کار آزاد به‌عنوان فریلنسر اشتغال داشته باشند.

آیا لازم است حساب بانکی درآلمان افتتاح کنم؟

افتتاح حساب بانکی آلمان در حالی که دانشجو هستید توصیه می‌شود زیرا هنگام اجاره آپارتمان یا درخواست بیمه، به آن نیاز خواهید داشت. پرداخت‌هایی وجود دارد که نمی‌توانید به‌صورت نقدی انجام دهید، بنابراین باید حساب باز کنید.

اگر دانشجوی بین‌المللی هستید و از کشورهای غیر اتحادیه اروپا / EEA آمده‌اید، باید ثابت کنید که منابع مالی کافی برای تأمین هزینه‌های خود در آلمان را دارید. برای این کار، می‌توانید یک حساب مسدود شده که بیشترین استفاده را برای دانشجویان بین‌المللی در آلمان دارد باز کنید. مبلغ سالانه برای حساب مسدود شده از سال ۲۰۲۱، ۱۰,۳۳۲ یورو است و دانشجویان می‌توانند حداکثر ۸۶۱ یورو در ماه برداشت کنند.

اگر زبان آموزشی رشته تحصیلی من انگلیسی است الزامی به یادگیری زبان آلمانی داریم؟

اگر زبان آموزشی برنامه تحصیلی شما انگلیسی باشد، دیگر نیازی به یادگیری زبان آلمانی نخواهید داشت. اما به شما توصیه می‌کنیم در حدی که بتوانید امور روزانه خود را انجام دهید زبان آلمانی را یاد بگیرید.

آیا می‌توانم پس از پایان تحصیلاتم در آلمان بمانم؟

قانون به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد ۱۸ ماه پس از فارغ التحصیلی در آلمان بمانند و به‌دنبال کار باشند. اما در ابتدا باید برای تمدید اجازه اقامت خود اقدام کنید. در طول این ۱۸ ماه می‌توانید برای تأمین هزینه زندگی خود به‌اندازه دلخواه در هر نوع شغلی کار کنید. اگر موفق به یافتن شغل در زمینه حرفه‌ای خود شوید و یک قرارداد قانونی به شما اعطا شود، واجد شرایط درخواست کارت آبی اتحادیه اروپا هستید که پنج سال اعتبار دارد و پس از آن برای اقامت دائم اقدام می‌کنید.

معیارهای پذیرش دانشگاه‌های آلمان چیست؟

یکی از معیارهای اصلی برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان اثبات صلاحیت ورود به دانشگاه شناخته شده‌ است، به این معنی که شما باید گواهی قبولی در آزمون ورودی Abitur را ارائه دهید.

اساسا، Abitur گواهینامه‌ای است که پس از قبولی در امتحان نهایی که توسط مدارس مقدماتی دانشگاه در آلمان ارائه می‌شود، به دست می‌آید و به‌طور رسمی دانش‌آموزان را قادر به حضور در دانشگاه می‌کند. بنابراین، اگر دیپلم دبیرستان شما توسط کشورهای عضو EU / EEA صادر شده باشد، پس از اخذ گواهینامه Abitur توسط دانشگاه‌های آلمان پذیرفته می‌شود. علاوه بر این، اگر دیپلم شما توسط کشورهای دیگر صادر شده باشد، ممکن است مجبور شوید پس از شرکت در یک دوره مقدماتی معروف به کالج دانشگاهی "Studienkolleg"، یک امتحان به نام "Feststellungsprüfung" را انجام دهید.

شرایط محل اقامت و  Accommodation در آلمان چگونه است؟

به‌عنوان یک دانشجوی خارجی در آلمان می‌توانید گزینه‌های اقامتی متعددی مانند فلت (flat) ، آپارتمان‌های خصوصی و همچنین آپارتمان‌های مشترک را انتخاب کنید. خوابگاه‌های دانشجویی یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین مکان‌های اقامت هستند در حالی که شرایط زندگی عالی با فرصت‌های اجتماعی فراوانی را ارائه می‌دهند. تقسیم اجاره نیز در بین دانشجویان بین‌المللی بسیار رایج است.

آیا می‌توانم خانواده‌ام را در حالی که در آلمان تحصیل می‌کنم، دعوت کنم؟

بله، اگر اجازه اقامت در آلمان را دارید می‌توانید خانواده خود مانند همسر و فرزندان  را با خود به آلمان بیاورید. اگر مدت اقامت شما در آلمان بیش از یک سال باشد، امکان درخواست ویزای پیوستن به خانواده را دارید. با این حال، شما باید اثبات کنید که منابع مالی کافی برای حمایت از آن‌ها را بدون نیاز به کمک‌های اجتماعی و دولتی دارید.

رفت و آمد و سفر در آلمان چگونه است؟

حتی اگر ماشین نداشته باشید رفت و آمد در آلمان بسیار ساده است. سیستم کارآمد حمل و نقل عمومی در آلمان سفرهای درون شهری و حتی برون شهری را بسیار آسان کرده است. حمل و نقل عمومی در آلمان شامل تاکسی، مترو، راه‌آهن، تراموا، و همچنین اتوبوس است.

Studienkolleg چیست؟

کالج دانشگاهی Studienkolleg یک دوره آمادگی یک ساله برای دانشجویانی است که دیپلم آن‌ها توسط دانشگاه‌های آلمان به رسمیت شناخته نشده‌است. در طول این دوره، دانشجویان با هدف گرفتن نمره قبولی در آزمون ارزیابی نهایی، پنج روز در هفته را مشغول تحصیل برنامه درسی مشخص و همچنین زبان آلمانی خواهند بود. آن‌ها پس از قیولی در این آزمون ارزیابی، واجد شرایط تحصیل در دانشگاه‌های آلمان هستند. برای شرکت درکالج دانشگاهی Studienkolleg، مهارت‌های زبان آلمانی شما باید در سطح B1 باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه