کاهش ۸۷ درصدی بازدید از موزه‌های کشور در دوره کرونا

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
کاهش ۸۷ درصدی بازدید از موزه‌های کشور در دوره کرونا

مدیرکل موزه‌ها و اموال تاریخی منقول از کاهش بازدید از موزه‌های کشور در سال گذشته تا سه میلیون‌ نفر خبر داد.

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و اموال تاریخی منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جریان مراسم گرامی‌داشت روز موزه در کاخ مروارید کرج، با اشاره به درآمد ۱۰۰ میلیارد تومانی وزارت میراث فرهنگی از محل بازدید موزه‌ها، از عدم تحقق پیش‌بینی‌ها برای کسب درآمد ۳۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به‌علت شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا خبر داد. وی با تاکید بر تاثیر پاندمی بر مخاطب‌پذیری موزه‌های کشور، اذعان داشت:

در آخرین سال قبل از آغاز پاندمی کرونا ۲۳ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر از موزه‌های کشور بازدید داشتند که سال گذشته این آمار به سه میلیون نفر رسید.

کارگر با اشاره به تلاش‌ها برای برگزاری تورهای آنلاین و بازدیدهای مجازی، از برطرف نشدن نیازهای موزه‌ها از این طریق خبر داد و گفت:

از نظر مالی هم باید گفت قبل شیوع کرونا وزات میراث فرهنگی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از محل موزه‌ها درآمد داشت و با توجه به افزایش قیمت بلیط‌ها به‌خصوص برای گردشگران خارجی پیش‌بینی می‌شد که سال قبل درآمد موزه‌ها نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان باشد که این اتفاق به خاطر شرایط پیش آمده نیفتاد و این درآمد از چند میلیارد بیشتر نشد.

مدیرکل موزه‌ها و آثار تاریخی منقول با تاکید بر محدودیت‌ها برای حفاظت از موزه‌ها، از تصویب اعتبار مناسب برای تخصیص به موزه‌ها و رفع مشکلات این حوزه در سال جاری خبر داد. وی با اشاره به ۷۴۶ موزه فعال در کشور، در خصوص برنامه‌ریزی‌ها برای احداث موزه‌های دولتی در استان البرز تشریح کرد:

بر اساس برنامه‌های قبلی، امکان صدور مجوز ایجاد موزه‌های جدید را از صفر نداریم مگر اینکه استانداری در این خصوص همکاری مضاعفی داشته باشد؛ با این اوصاف اگر البرز ساختمان مناسبی را به‌عنوان موزه مردم شناسی معرفی کند در تجهیز و تأمین اشیای آن کوتاهی نخواهیم کرد.

به گفته محمدرضا کارگر و با توجه به عدم برخورداری استان البرز از موزه‌های دولتی، ایجاد یک موزه در این استان ضروری است؛ اما این امر مستلزم همکاری بین دستگاه‌های مختلف برای تامین زمین و اعتبارات خواهد بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه