تلاش برای بازگشایی مرزهای ایران و واکسیناسیون فعالان گردشگری

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۶
تلاش برای بازگشایی مرزهای ایران و واکسیناسیون فعالان گردشگری

معاون گردشگری با اشاره به تلاش‌ها برای بازگشایی مرزها و پیگیری واکسیناسیون فعالان گردشگری، از تهیه بسته حمایتی جدید برای آسیب‌دیدگان این حوزه خبر داد.

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به تلاش‌ها برای متقاعدسازی کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا به‌منظور دریافت حمایت‌های بیشتر و پشتیبانی از صنعت گردشگری، از تنظیم بسته حمایتی تلفیقی جدید مشتمل بر دو بخش مشترک اشتغال‌محور و بنگاه‌محور برای کسب‌وکارهای حوزه گردشگری و پوشش برخی از هزینه‌های بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای آن‌ها خبر داد و افزود:

در بخش بانکی با تصویب دستورالعمل مربوطه مواردی نظیر امهال تسهیلات فعالان گردشگری تا پایان شهریورماه اجرایی شد و تلاش کرده‌ایم که هیچ‌گونه جریمه و سودی نیز به امهال صورت‌گرفته تعلق نگیرد. از سویی دیگر در بخش بانکی رفع سوءاثر چک برگشتی و نیز ادامه پرداخت تسهیلات ۱۲ درصد در دستور کار قرار گرفت تا هم متقاضیان جدید و هم افرادی که پرونده‌شان نزد بانک بوده است و روند آن متوقف شده بود، از این امکان بهره‌مند شوند. همچنین بخش دیگر نیز شامل بخشش جرایم مالیاتی بوده است که امهال پرداخت آن پس از تصویب نهایی، در بازه سه تا ۶ ماه محقق خواهد شد.

تیموری با بیان اینکه در بخش بیمه‌ای بسته حمایتی جدید نیز امهال حق بیمه سهم کارفرمایی نیز در دستور کار قرار گرفته است، از پیش‌بینی اعطای یارانه حق بیمه برای بنگاه‌های بالای ۱۰ نفر اشتغال و ارائه یارانه دستمزد برای بنگاه‌های کمتر از ۱۰ نفر اشتغال خبر داد و اظهار کرد:

در کنار بحث‌های سه‌گانه بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی اقداماتی نظیر تمدید مجوزها و بخشودگی اجاره بهای اماکن اجاره‌ای تحت تملک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز محقق شده است. این‌ها مواردی است که در قالب بسته تلفیقی آماده شده و به‌زودی پیرو برگزاری جلسه ستاد کرونا در هفته پیش ‌رو، ابلاغ و اجرایی می‌شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن اشاره به مکاتبات با رئیس‌جمهوری برای بازگشایی مرزهای کشور به‌روی گردشگران واکسینه شده، اذعان داشت:

در حال حاضر رایزنی‌ها برای بازگشایی‌ها در ابعاد داخلی و بین‌المللی را آغاز کرده‌ایم. از جمله یکی از موضوعاتی که به‌شدت پیگیر آن هستیم و در کمیته‌های مختلف دنبال‌کننده آن بوده‌ایم، اجازه ورود به اتباع کشورهایی است که واکسینه شده‌اند و به‌نوعی تهدید و نگرانی برای جامعه ایرانی ایجاد نمی‌کنند. این پیشنهاد از طریق مکاتبه با وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و شخص رییس محترم‌ جمهوری انجام شده است.

ولی تیموری همچنین با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود کشورهای اتحادیه اروپا و مقاصد مطرح گردشگری جهان در آینده نزدیک با استفاده پاسپورت واکسن درهای خود را به‌روی گردشگران خواهند گشود، از لزوم بهره‌برداری ایران از این جریان حاکم خبر داد. وی با اشاره به در اولویت قرارگیری فعالان گردشگری، از پیگیری روند واکسیناسیون ایشان از طریق مسیر وزارت بهداشت و شرکت‌های تولیدکننده واکسن داخلی خبر داد از آن به‌عنوان فعالیتی موثر در آماده‌سازی بستر لازم برای پذیرش گردشگران خارجی یاد کرد. وی در این رابطه تصریح کرد:

در کنار این اقدامات، تلاش کرده‌ایم تا با اطلاع‌رسانی و آموزش به فعالان و واحدهای گردشگری به‌منظور رعایت پروتکل‌ها امکان تحقق سفرهای هوشمند را سبب شویم. به این منظور انجام فعالیت‌های گردشگری در داخل کشور به‌صورت محدود و برنامه‌ریزی‌شده با رعایت پروتکل‌ها ادامه دارد.

معاون گردشگری در پایان با اشاره به برنامه‌ریزی و تامین بودجه برای به پایان رساندن پروژه‌های ملی در دست اقدام، همانند برنامه ملی توسعه گردشگری، برند ملی گردشگری، حساب‌های اقماری گردشگری و نظام جامع آموزشی به‌عنوان اقدامات و برنامه‌های کنونی این حوزه تا پایان دولت فعلی، از تلفیق دو معاونت گردشگری و سرمایه‌گذاری وزارت‌خانه و تغییراتی در چارت حوزه گردشگری خبر داد و گفت:

ممزوج شدن دو بخش معاونت گردشگری و معاونت سرمایه‌گذاری وزارت به‌دلیل خلاءهای قانونی، نبود مدیریت واحد و یک‌پارچه و افزایش تمرکز انجام گرفت تا به تبع آن در ساختار چارت جدید امکان همپوشانی گسترده همه ابعاد و زوایای صنعت گردشگری کشور محقق شود.

تیموری با تاکید بر تداوم فعالیت جاری حوزه گردشگری با وجود بحران شیوع ویروس کرونا تاکید کرد و تلاش برای برگزاری تورهای آشناسازی ضابطه‌مند و تشکیل کمیته‌های فنی برای رایزنی با کشورهای هدف گردشگری را بخش دیگری از امور جاری و مهم معاونت گردشگری دانست و افزود:

برگزاری تورآشناسازی برای فعالان و افراد مؤثر در گردشگری روسیه و اجرای وبینارهای اخیر با کشورهایی از جمله گرجستان، ارمنستان، آذربایجان و ایتالیا نمونه‌هایی از تصمیم‌های معاونت گردشگری در این حوزه به شمار می‌آید.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه