جدیدترین اخبار پیاده روی اربعین ۱۴۰۰

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
جدیدترین اخبار پیاده روی اربعین ۱۴۰۰

در پی موافقت دولت عراق با پذیرش تنها ۶۰ هزار زائر ایرانی عتبات عالیات، سازمان حج و زیارت از اختصاص این سهمیه به زائران و گروه‌های موکبداری خبر داد.

با توجه به‌مدت زمان باقی‌مانده تا اربعین و امکان تغییر در برنامه‌های اعلام‌شده، مطلب پیش‌رو مطابق با آخرین اخبار به‌روزرسانی خواهد شد.

پیاده‌روی اربعین، مراسمی است که هر ساله به‌مناسبت چهلمین روز شهادت امام سوم شیعیان برگزار می‌شود و زائران و علاقه‌مندان بسیاری را از سراسر بلاد اسلامی به شهرهای زیارتی عراق می‌کشاند. این مراسم که عمدتا با حضور گسترده دسته‌های عزاداری در شهر کربلا برگزار می‌شود، تا ظهر روز اربعین ادامه می‌یابد.

سال گذشته، مراسم راه‌پیمایی اربعین به‌دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا، بدون حضور زائران کشورهای خارجی و فقط با جمعیت داخل عراق برگزار شد؛ با این‌ وجود و بنا بر آمار آستان‌های مقدس کشور، بیش از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مراسم پیاده‌روی اربعین گذشته در شهر کربلا حضور داشتند.

با توجه شرایط پاندمی و گسترش کرونای جهش‌یافته، در هفته‌های اخیر دولت عراق صدور ویزای سیاحتی و زیارتی را در فرودگاه‌های این کشور متوقف کرد و مرزهای زمینی ایران و عراق بنا بر تصمیم عراق بسته شدند. در این راستا، صدور ویزای فرودگاهی نیز به حالت تعلیق درآمد. همچنین پروازهای بین دو کشور تا حد قابل‌توجهی کاهش پیدا کرد و به‌گونه‌ای سخت‌گیرانه، بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت شد. با این‌حال و پس از موافقت وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران و ستاد ملی کرونا با از سرگیری سفر به عتبات عالیات، مقامات سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه مذاکرات مفصلی را برای جلب رضایت دولت عراق انجام دادند. سرانجام دولت عراق موافقت خود را با پذیرش  ۳۰ هزار زائر ایرانی و شرکت آ‌ن‌ها در مراسم اربعین ۱۴۰۰ اعلام کرد. البته مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، روز پنجشنبه با ابلاغ دستوری سهمیه زائران ایرانی برای حضور در عراق را دو برابر کرد.

بر این اساس، مقرر شده است که سازمان حج و زیارت با قرعه‌کشی بین داوطلبانی که با آگاهی از شرایط و مطالعه راهنمای ثبت نام اربعین در سامانه سماح نام‌نویسی کرده‌اند، سهمیه زائران اعزامی را اختصاص دهد.

موضوع

شرایط اعزام
سهمیه ۶۰ هزار سهمیه زائران ایرانی برای پروازهای اربعین
شرایط مسافران کارت واکسیناسیون کامل
و پاسخ منفی تست PCR با اعتبار ۷۲ ساعت 
بازه زمانی اعزام ایام پایانی شهریور تا شنبه ۱۰ مهر ماه 
قیمت بلیط هواپیماشهرهای تهران، تبریز، اهواز، اصفهان و شیراز ۵ میلیون تومان
و مشهد ۶ میلیون تومان
ایرلاین‌ها۱۲ ایرلاین‌ فعال ایرانی
فرودگاه‌های مبدا۶ فرودگاه بین‌المللی کشور
فرودگاه‌های مقصدفرودگاه نجف و بغداد
ویزاعدم صدور ویزای فرودگاهی و صدور ویزا فقط به‌صورت انفرادی
پیش‌ثبت‌نام برای اعزام

  از طریق سامانه سماح تا اول مهرماه

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۷/۰۴، ساعت ۰۹:۲۳

روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به آغاز بازگشت زائران اربعین از روز دوشنبه، از مسافران پروازهای اربعین درخواست کرد بلیط‌های خود را از دفاتر خدمات مسافرت هوایی معتبر خریداری کنند. عملیات رفت زائران اربعین که از روز ۲۸ شهریورماه آغاز شده است، در روز پنجم مهر پایان خواهد یافت. مسافران قادر خواهند بود در صورت مشاهده هرگونه تخلف در زمینه فروش بلیط پروازهای اربعین، مراتب را به سامانه حقوق مسافر به آدرس www.CAO.ir یا با شماره تلفن‌های ۴۴۶۶۱۷۹۹، ۴۴۶۶۱۸۶۶ و ۴۴۶۶۵۵۶۸ اعلام کنند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۷/۰۳، ساعت ۱۴:۵۳

بابک طالبی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به توافق‌های صورت گرفته و با توجه به یکسر خالی بودن اتوبوس‌ها برای بازگشت زائران اربعین، از محاسبه نرخ بلیط این اتوبوس‌ها تا دوبرابر قیمت عادی خبر داد. وی در این رابطه افزود:
این یعنی اگر زائری قیمت بلیط اتوبوس از مهران تا شهری را ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کرد حالا باید دوبرابر آن را پرداخت کند. به‌عنوان مثال با این حساب قیمت بلیط اتوبوس از مهران تا تهران از ۲۷۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان بسته به نوع اتوبوس متفاوت است که این نرخ‌نامه در جدولی با سه دسته‌بندی نرخی و در ۲۸ مسیر مختلف پیش‌بینی و اعلام شده است.

قیمت بلیط اتوبوس برای بازگشت زائران اربعین

عکس‌ از وب‌سایت اقتصاد آنلاین

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۷/۰۱، ساعت ۱۲:۵۴

محمد حیدری، معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر ضمن تاکید بر بسته بودن مرز شلمچه، تنها زائرانی را مجاز به خروج از گذرگاه مرزی شلمچه دانست که دارای روادید اضطراری هستند. وی در این رابطه تصریح کرد:
زائران اربعینی که روادید سفر هوایی به عراق را دارند بر اساس موافقت دولت عراق می‌توانند روادید خود را به زمینی تبدیل کنند.
حیدری با اشاره به استقرار نماینده کشور عراق برای تبدیل روادید هوایی به زمینی در بخش عراقی مرز شلمچه، اظهار داشت:
افرادی که روادید هوایی را باطل و روادید جدید زمینی دریافت کردند موفق به عبور از مرز شلمچه شدند. مرز شلمچه برای زائران فاقد روادید که فقط گذرنامه در دست دارند بسته بوده و این افراد امکان خروج از مرز را ندارند.
فرماندار ویژه خرمشهر با اشاره به عدم مجوز برپایی موکب برای خدمات رسانی به زائران در مسیر شلمچه، اذعان داشت:
در صورتی که کشور عراق موافقت خود را برای بازگشت زائران اربعین از مرز شلمچه اعلام کند امکانات لازم برای خدمات رسانی به زائران در این گذرگاه مرزی فراهم خواهد شد.
شایان ذکر است که در حال حاضر تعداد زیادی از زائران بدون روادید در مرز شلمچه حضور دارند و نیروی انتظامی در حال بازگشت دادن آنان از مرز است. نیروی انتظامی از مردم درخواست کرد تا به مرزهای شلمچه و چذابه مراجعه نکنند؛ زیرا مرزها به روی افراد بدون روادید بسته است. 

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۳۱، ساعت ۱۶:۵۷

امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین، با اشاره به تداوم ارائه خدمات موکب‌های ایرانی بعد از اتمام روز اربعین، از زائران درخواست کرد زمان رفت‌ و برگشت خود را در زمان پیک سفر انتخاب نکنند؛ چراکه این موضوع باعث ایجاد مشکلات از جمله کمبود تعداد پرواز شده است. وب در این رابطه گفت:
موکب‌های ایرانی سه تا چهار روز بعد از اتمام اربعین حسینی، همچنان به زائران خدمات ارائه خواهند داد.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۳۱، ساعت ۱۲:۴۸

ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی از تصویب لغو «هزینه کنسلی» لغو پروازهای اربعین خبر داد. بر اساس این مصوبه، ۱۰۰ درصد وجه بلیط سفرهای هوایی اربعین در صورت لغو پرواز توسط ایرلاین یا چارترکننده به مسافر بازگردانده بازگردانده خواهد شد. مثرر شده است تا سازمان هواپیمایی کشوری این مصوبه را ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کند.
در جلسه ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی همچنین مقرر شد که از روز شنبه مورخ سوم مهر، روزانه حداقل ۴۰۰ اتوبوس در مرز مهران برای بازگشت زائران آماده و مستقر شود. علاوه بر این، ستاد اربعین وزارت و راه شهرسازی بر لزوم آمادگی و اطلاع‌رسانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای پیش فروش بلیط برگشت زائران با اتوبوس از مرز مهران تأکید و مصوب کرد که سازمان هواپیمایی کشوری ظرفیت پاسخگویی سامانه‌های دریافت شکایات را برای پاسخگویی ۲۴ ساعته در طول شبانه روز افزایش دهد.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۳۰، ساعت ۱۳:۳۸

انتشار فهرست دفاتر مجاز فروش بلیط پروازهای اربعین

سازمان هواپیمایی کشوری لیست دفاتر مجاز فروش بلیط پروازهای اربعین را منتشر کرد. متقاضیان سفر به عراق که ثبت‌نام آن‌ها قطعی شده است، فقط از طریق این دفاتر قادر خواهند بود تا نسبت به خرید بلیط پروازهای اربعین اقدام کنند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۳۰، ساعت ۰۹:۲۱

سید کاظم سجادی، معاون کنسولی مجلس با اشاره به مشکلات اتباع ایرانی در پیاده روی اربعین سال‌های گذشته، یکی از مهم‌ترین این مشکلات را مفقود شدن اتباع و سردرگمی آن‌ها و اعضای خانواده‌شان در عراق دانست و گفت:
از همین رو وزارت امور خارجه نسبت به طراحی و ایجاد بخش گمشدگان در بستر سامانه مدیریت یک‌پارچه خدمات کنسولی (میخک) به نشانی mikhak.mfa.ir برای کمک به هم‌میهنان عزیز اقدام کرد.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۹، ساعت ۱۶:۵۵

مدیرکل حمل‌و‌نقل مسافری سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با اشاره به امکان بازگشت زائران اربعین از هر دو میسیر هوایی و زمینی، دوره زمانی پیک سفرهای بازگشت زائران را یک روز قبل از اربعین، روز اربعین و یک روز بعد از اربعین  انست و اذعان کرد:
نرخ گذاری اتوبوس‌های تردد زائران اربعین، تابع شرایط گذشته است؛ اتوبوس‌ها ناگزیر هستند در این ایام به‌دلیل نبود مسافر برای مسیر رفت، یک سر خالی تردد کنند لذا در قیمت بلیط سفرهای بازگشت، نرخ سفر یک سر خالی اتوبوس‌ها برای بازگرداندن زائران لحاظ می‌شود.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۹، ساعت ۱۴:۰۵

رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی با اشاره به مساعدت سازمان وظیفه عمومی اعلام کرد:

همه مشمولان غیرغایبی که تمایل به شرکت در مراسم معنوی اربعین دارند، می‌توانند بدون سپردن وثیقه، مجوز خروج از کشور را به‌صورت اینترنتی دریافت کنند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۹، ساعت ۱۴:۰۳

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به دستگیری ۵۴ ایرانی که غیرمجاز وارد خاک عراق شده بودند، تاکید کرد که خروج از مرزهای زمینی ممنوع خواهد بود و فقط مرز مهران برای برگشت هماهنگ شده است. وی با اشاره به پیش‌ثبت‌نام  بیش از ۱۵۶ هزار نفر در سامانه سماح با سه شرط ویزای معتبر، کارت واکسیناسیون و داشتن گواهی‌نامه منفی کرونا، از توقف پیش‌ثبت‌نام در روز چهارشنبه برای تکمیل فرایند ثبت‌نام افراد واجد شرایط  خبر داد.وی در این رابطه اذعان داشت:
در مرحله نخست ۴۲ هزار نفر واجد شرایط اعزام زیارت اربعین شدند. پس از آن دوباره سامانه سماح برای پیش ثبت‌نام و تکمیل ظرفیت باز شد و تاکنون هم ۵۲ هزار و ۸۱۷ نفر ثبت‌نام قطعی کرده‌اند.
رشیدیان همچنین با اشاره به صدور ۳۴ هزار ویزا تا این لحظه با همکاری سفارت عراق و کنسولگری‌های آن در تهران، مشهد و اهواز، خاطرنشان کرد:
به‌دلیل استعلام از سامانه واکسیناسیون برخی افراد اجازه ثبت‌نام نداشتند که با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته چهارهزار سهمیه را برای اعزام گروهی به‌ویژه زوج‌ها پیش‌بینی کردیم که بتوانند ثبت‌نام‌خود را در سامانه تکمیل کنند.
وی با بیان اینکه تاکنون ٧٠ درصد آقا و ٣٠ درصد خانم ثبت‌نام قطعی داشته‌اند، از هماهمگی با  با کمیته اسکان و موکب‌هابرای اسکان این زائران با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که سال‌های گذشته خبر داد. وی افزود:
با توجه به ۶٠ هزار نفر سهمیه‌ای که برای ایران در نظر گرفته شده است، حداکثر تا ۴۸ ساعت آینده این ثبت‌نام و ظرفیت تکمیل می‌شود و پس از ثبت‌نام قطعی زائران و دریافت ویزا و صدور کارت واکسن، مشخصات افراد واجد شرایط در سازمان هواپیمایی بارگذاری می‌شود تا بتوانند بلیط تهیه کنند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۹، ساعت ۱۰:۰۳

طاهر درودی، مدیر عملیات پزشکی اربعین با بیان اینکه تاکنون کارت واکسیناسیون کرونا برای زائران صادر نشده است، از صدور این کارت و تحویل آن به سازمان حج و زیارت به‌عنوان کمیته اعزام ستاد اربعین از امروز خبر داد.  وی در این رابطه اذعان داشت:
امسال ۱۸۰ نفر در قالب تیم درمانی و بهداشتی هلال احمر به مراسم پیاده روی اربعین اعزام می‌شوند و دو مرکز درمانی در نجف و کربلا راه‌اندازی خواهد شد که هنوز با توجه به اعزام نشدن تیم درمانی، این مراکز درمانی نیز فعالیت خود را آغاز نکردند.
طاهری با  پیش‌بینی اینکه تیم درمانی و بهداشتی اربعین تا دو روز آینده در عراق مستقر شوند،از فعالیت مراکز درمانی جمعیت هلال احمر در ایام اربعین تا دهم مهر در عراق خبر داد و گفت:

 هشت آمبولانس و دو اتوبوس آمبولانس کشورمان در گمرک است و پس از مراحل قانونی از مرز زمینی وارد عراق می‌شود و در مراکز درمانی مستقر خواهد شد.

زائران عتبات عالیات برای پروازهای اربعین امسال باید تست PCR منفی از آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت را در اختیار داشته باشند

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۸، ساعت ۱۴:۲۷

سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه‌ای از آغاز فروش بلیط پروازهای اربعین حسینی با قیمت مصوب خبر داد. در این اطلاعیه آمده است:
با توجه به اعلام سازمان حج و زیارت مبنی بر آغاز تحویل ویزا به زائران عتبات عالیات، مسافران می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت‌های هواپیمایی داخلی و دفتر خدمات مسافرت هوایی معتبر نسبت به تهیه بلیط پروازهای اربعین حسینی با قیمت مصوب اقدام کنند.
شایان ذکر است که ثبت نام در سامانه سماح، داشتن تست PCR منفی با اعتبار حداقل ۷۲ ساعت، کارت واکسن دو دوز و داشتن ویزای معتبر از الزامات صدور بلیط توسط شرکت‌های هواپیمایی برای سفر اربعین محسوب می‌شود.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۸، ساعت ۱۱:۲۲

احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد اربعین، به زائران توصیه کرد که بلیط رفت و برگشت هواپیما را تهیه کنند تا متحمل هزینه‌های بالا نشوند.وی در این رابطه تشریح کرد:
مرز زمینی مهران برای بازگشت زائران اربعین باز است، اما با توجه به هزینه‌های کرایه تا مرز که حدود یک میلیون تومان خواهد شد، بهتر است زائران از طریق مرز هوایی که به‌صرفه‌تر است، بازگردند

محمدی‌فر بابیان اینکه در مرز مهران تیم وزارت بهداشت مستقر می‌شود و از زائران آزمایش کرونا می‌گیرد، تصریح کرد:

با توجه به محدودیت‌های موجود در مرز، در صورتی که ابتلا به کرونای زائری احراز شود، باید در مرز بستری و قرنطینه شود که شاید موقعیت و امکانات چندان مناسبی نداشته باشد. به همین دلیل بهتر است زائران برای بازگشت هم مرز هوایی را انتخاب کنند

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۷، ساعت ۱۰:۱۷

تکمیل  ظرفیت ثبت‌ نام در سامانه سماح

حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد اربعین، با اشاره به ثبت‌نام ۱۰۰ هزار نفر در سامانه سماح، اذعان داشت:

۲۵ هزار نفر برای موکب‌ داران و کمیته‌هاست و سامانه از دیشب ساعت ۱۲ ثبت نام جدیدی نمی‌کند چون سهمیه‌ای نداریم که بتوانیم ثبت‌ نام کنیم.

ذوالفقاری با اشاره به تخصیص سهمیه ۶۰ هزارنفری برای اعزام زائران ایرانی، بر ثبت‌نام افرادی که دو دوز واکسن زده‌اند و طبق سهمیه، موکب‌ها و استان‌ها و کسانی که اقدامات خدماتی در عراق انجام می‌دهند، تاکید کرد و از ارسال اسامی آن‌ها از طریق سازمان حج و زیارت به سفارت عراق برای صدور ویزای رایگان خبر داد. وی در این رابطه اضافه کرد:

این افراد باید دو دوز واکسن زده و در زمان ورود به فرودگاه تست PCR داشته باشند تا در زمان سوار شدن به هواپیما مانعی نباشد. در بازگشت، در عراق تست PCR گرفته نمی‌شود و ما در کشور خود تست را رایگان انجام می‌دهیم؛ ولی تست زمان خروج از کشور را خود زوار باید انجام بدهند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۷، ساعت ۱۰:۰۷

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق با تاکید بر اینکه به‌هیچ‌وجه زائران ایرانی از طریق اقلیم کردستان وارد شهرهای زیارتی عراق و مناطق جنوبی این کشور نشوند، این اقدام را ازنظر قانون عراق تخلف دانست و تصریح کرد:

ورود به منطقه اقلیم طبق قانون عراق مختص به تحرک در منطقه شمال عراق و اقلیم کردستان است و افراد اجازه ندارند که از طریق آن منطقه وارد مناطق جنوبی عراق و شهرهای زیارتی شوند. این مسئله از نظر قانون عراق تخلف محسوب می‌شود و اگر همچنین تخلفی صورت بگیرد، ممکن است زائران با برخورد سیستم امنیتی و انتظامی عراق روبه‌رو شوند و برای آن‌ها مشکل ایجاد شود.

مسجدی با بیان اینکه زائران اربعین حسینی برای شرکت در مراسم راه‌پیمایی باید حتما از طریق مرز هوایی وارد عراق می‌شوند، یادآور شد:

طبق توافقات انجام‌شده، زائران می‌توانند در صورت تمایل از طریق مرز زمینی مهران در هنگام بازگشت وارد کشور شوند؛ ولی برای سفر به عراق حتما باید از طریق مرز هوایی اقدام کنند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۷، ساعت ۰۹:۵۱

عرفانی، رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد مرکزی اربعین از نبود مراکز پزشکی و درمانی و موکب درمانی در مسیر راه‌پیمایی اربعین با توجه به محدودیت‌های موجود خبر داد. وی با اشاره به اینکه دو مرکز درمانی نجف و کربلا توسط هلال احمر ایجاد شده است، از تزریق واکسن کرونا به‌عنوان یکی از تزریق واکسن کرونا به‌عنوان یکی از شروط الزامی سفر به عراق یاد کرد و از زائران خواست تا کارت واکسن را در طول سفر همراه خود داشته باشند. وی همچنین تاکید کرد:
کسانی که دارای سیستم ایمنی قوی نیستند یا جزو سالمندان، زنان باردار، کودکان و کسانی هستند که داروهای خاص مصرف می‌کنند، در مراسم راه‌پیمایی اربعین امسال شرکت نکنند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۴، ساعت ۱۴:۲۷

محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از تعیین قیمت نهایی پروازهای اربعین از تهران و پنج مبدا دیگر خبرداد. وی در این رابطه اذعا داشت:

قیمت پروازها از مبدا تهران، شیراز، اصفهان، اهواز و تبریز به فرودگاه نجف در مسیر رفت وبرگشت پنج میلیون تومان و در مسیر یک‌طرفه ‌۳,۲۰۰,۰۰۰ تومان تعیین شد. همچنین پرواز مشهد- نجف- مشهد ۶ میلیون تومان و پرواز یک طرفه در همین مسیر چهار میلیون تومان تعیین شد.

ذیبخش با اشاره به درنظرگیری ظرفیت کافی برای جابه‌جایی ۶۰,۰۰۰ نفر،  این نرخ‌ها ا فقط مربوط به پروازها در ایام اربعین از ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ دانست و تاکید کرد:

سافران بلیط را گران‌تر از نرخ فعلی تهییه نکنند، ضمن اینکه این نرخ‌ها فقط برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی است و شرکت‌های خارجی مبالغی را که اعلام می‌کنند خارج از مصوبه سازمان است.

بنا بر گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، در صورتی که مسافران پس از تهیه  بلیط، نتوانند ویزا را دریافت کنند، بر اساس مقررات سفرهای خارجی مشمول کنسلی خواهند شد.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۴، ساعت ۱۴:۲۲

سازمان هواپیمایی کشوری با صدور بخشنامه‌ای، آژانس‌های هواپیمایی را ملزم کرد که فقط به مسافرانی که در سامانه سماح برای اربعین ثبت‌نام کرده‌اند بلیط بفروشند. با توجه به این بخشنامه، بازه زمانی ۲۸ شهریورماه تا ۱۰ مهرماه برای سفر اربعین تعیین شده است.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۴، ساعت ۱۰:۲۲

احمد محمدی‌فر، دبیر و سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی، از حذف تست PCR برای دریافت ویزای اربعین ۱۴۰۰ خبر داد و اذعان داشت:

تاکنون پیشنهاد بازگشت زمینی زائران به داخل کشور مورد قبول طرف عراقی قرار نگرفته است.

وی افرادی را که از قبل اقدام به دریافت ویزای عراق کرده‌اند و ویزای آن‌ها همچنان اعتبار دارد، بی‌نیاز از ثبت نام در سامانه سماح برای سفر اربعین نیاز دانست و متذکر شد:

این افراد دقت کنند که ویزای آن‌ها باید تا پایان مراسم اربعین اعتبار داشته باشد؛ در غیر این صورت از خروج آن‌ها از کشور جلوگیری می‌شود.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۴، ساعت ۱۰:۱۲

سازمان حج و زیارت در اطلاعیه اعلام کرد که نظر به استقبال زائران و با توجه به ظرفیت تخصیص‌یافته، ثبت نام از متقاضیان جدید از ساعت ۲۱ روز سه‌شنبه مورخ ۱۴۰۰٫۶٫۲۳ تا ساعت ۱۳ روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۰٫۶٫۲۴ به‌منظور انجام مراحل ثبت نام قطعی افرادی که در مرحله اول پیش ثبت نام شرکت کرده و توسط وزارت بهداشت و درمان تزریق دو دوز واکسن کرونای آن‌ها مور تایید قرار گرفته است، متوقف می‌شود.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۴، ساعت ۱۰:۰۹

ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه سهمیه زائران ایرانی در نهایت ۶۰ هزار نفر اعلام شده است، شرط هر دو کشور را برای اعزام زائران تزریق دو دوز واکسن کرونا دانست و گفت:
در زمان ویزا نیاز به تست PCR نیست؛ ولی در زمان سفر به عراق در فرودگاه باید تستی که کمتر از ۷۲ ساعت گذشته داده‌اند را ارائه کنند. 

وی با بیان اینکه ویزا برای مدت یک ماه اعتبار خواهد داشت و با عنوان ویزای اربعین صادر خواهد شد،  اظهار کرد:

توافقی برای رفتن زوار به عراق از طریق مرزهای زمینی صورت نگرفت و همه مرزهای زمینی بسته است؛ ولی برای کاهش هزینه‌ها، افراد می‌توانند از طریق مرز زمینی مهران به کشور برگردند. مردم به مرزها نروند؛ چون هیچگونه خدمت‌رسانی در مرزها نداریم.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۳، ساعت ۱۶:۳۱

حسن خوشخو، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی با اشاره انتظار سازمان هواپیمایی کشوری برای دریافت اطلاعات سازمان حج و زیارت از متقاضیان سفر اربعین، پیش‌بینی کرد که فروش بلیط پروازهای اربعین با نرخ‌های مصوب احتمالاً از فردا ۲۴ شهریورماه آغاز شود.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۳، ساعت ۱۶:۲۱

در پی مذاکرات ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، مقامات بهداشتی عراق موافقت کردند تا در فرودگاه‌های نجق و بغداد از ایرانیان تست PCR اخذ نشود. بر اساس این توافق، در مرزهای ایران هم دیگر از اتباع عراقی تست کرونا گرفته نخواهد شد. پیش از این و بنا بر مصوبه وزارت بهداشت عراق، از زائران تست کرونا گرفته می‌شد که هزینه آن نیز ۶۰ هزار دینار عراقی بود و با احتساب دینار ۱۵ هزار تومانی،  زوار ایرانی باید ۹۰۰ هزار تومان علاوه بر ورودی، برای انجام تست کرونا در فرودگاه بغداد و نجف پرداخت می‌کردند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۳، ساعت ۱۱:۲۱

مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت بنا بر درخواست سازمان حج و زیارت، در اطلاعیه‌ای از راه‌اندازی وب‌سرویس استعلام واکسیناسیون زائران اربعین خبر داد. به این ترتیب، از هم‌اکنون این سازمان می‌تواند با اتصال به درگاه یک‌پارچه تبادل اطلاعات سلامت (دیتاس) وزارت بهداشت، وضعیت واکسیناسیون افرادی که برای مراسم اربعین ثبت‌نام می‌کنند را به‌صورت لحظه‌ای و برخط استعلام بگیرد.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۳، ساعت ۱۰:۰۱

مدیر اجرایی ستاد اربعین با تاکید بر اینکه همه زائران و خادمان اربعین باید قبل از سفر به عراق، ویزا بگیرند، اذعان داشت:
هیچ اعزامی خارج از سامانه سماح صورت نمی‌گیرد. ویزای اربعین رایگان است و درخواست هزینه برای صدور ویزا تخلف محسوب می‌شود.
مرزهای زمینی کشور عراق در ایام اربعین بسته هستند

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۲، ساعت ۱۶:۱۰

محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، اعلام کرد که لغو ویزا بین ایران و عراق به اربعین امسال نمی‌رسد و بعد از مراسم اربعین اعمال خواهد شد. وی در این رابطه اذعان داشت:
با هدف ایجاد انسجام میان ارگان‌های ذی ربط در مراسم اربعین، مقرر شد همه زائرانی که می‌خواهند برای حضور در مراسم اربعین ۱۴۰۰ به عتبات عالیات مشرف شوند، باید در سامانه سماح ثبت‌نام کنند. هیچ مسافری خارج از لیست اعلامی سامانه سماح نمی‌تواند در بازه زمانی ۲۸ شهریور ماه تا ۱۰ مهر ماه بلیط تهیه کند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۲، ساعت ۱۲:۱۲

در حالی که طبق اعلام سازمان حج و زیارت قرار بود پیش ثبت‌نام اربعین از ساعت ۹ صبح امروز (دوشنبه ۲۲ شهریورماه) آغاز شود.، سامانه سماح به‌دلایل نامعلومی از همان ساعات ابتدایی صبح  از دسترس خارج شده است. تاکنون مسئولان سازمان حج و زیارت نسبت به این اتفاق واکنشی نشان نداده‌اند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۲، ساعت ۰۹:۴۱

رییس کمیته اعزام ستاد اربعین با تاکید مجدد بر اینکه پیش ثبت‌نام برای شرکت در مراسم اربعین به‌معنای اعزام قطعی نیست، از آغاز پیش‌ثبت‌نام از فردا خبر داد و گفت:
متقاضیانی که زودتر در سامانه سماح پیش ثبت‌نام کنند، در اولویت اعزام قرار می‌گیرند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۱، ساعت ۱۳:۴۳

محمدی‌فر، دبیر ستاد اربعین با تکذیب دریافت ۳۵ دلار بابت صدور ویزای اربعین، اعلام کرد که ویزای زائران مراسم اربعین در کشور عراق رایگان است. وی در این رابطه اظهار داشت:
سازمان هواپیمایی کشوری بر نرخ‌ها نظارت دارد و قرار است تعیین نرخ‌ها به‌صورت معقول و در چارچوب مشخص انجام شود.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۱، ساعت ۱۱:۴۸

کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین با صدور اطلاعیه‌ای از پیش‌ثبت‌نام اعزام به اربعین، از صبح روز دوشنبه از طریق سامانه سماح به آدرس «samah.haj.ir» و به‌صورت غیرحضوری خبر داد.  در این اطلاعیه تاکید شده است که به‌رغم زمان بسیار کوتاه باقی مانده تا ایام اربعین، تا این لحظه مجوز رسمی‌ از سوی دولت عراق برای شرکت زائران ایرانی و دستورالعملی نیز برای صدور روادید ابلاغ نشده است.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۱، ساعت ۱۰:۱۸

محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، از عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازهای اربعبن خبر داد. وی در این رابطه اذعان داشت:

 از ابتدا دستورالعمل رعایت ۶۰ درصدی مسافرگیری در پروازهای خارجی اجرایی نمی شد. برای پروازهای اربعین نیز دستورالعمل همین است و به‌دلیل واکسینه بودن زائران نیازی به رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پروازها نیست.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۰، ساعت ۱۰:۱۳

آیا اعزام عمومی منتفی شد؟

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، با اشاره به مصادف شدن مراسم اربعین و شرایط کرونایی و تبادل‌نظر‌هایی که با مقامات عراقی انجام شده است، از عدم اعزام داوطلبان آزاد به مراسم پیاده روی اربعین خبر داد. بنا بر گفته وی، فقط تعدادی از موکب‌داران و همراهان آن‌ها با ظرفیت حداکثری ۳۰ هزار نفر ارسال خواهند شد. فرهادی در این رابطه اذعان داشت:

موکب‌دارانی که آنجا هستند علاوه بر رعایت بهداشت باید شیوه‌نامه‌های مراسم اربعین را که بین ما و سازمان حج و زیارت تعریف شده است، هم رعایت کنند.

با این وجود، اعزام عمومی زائران به اربعین منتفی شده است؛ گرچه با توجه به افزایش ظرفیت ایران برای اعزام مسافران به عراق، گمانه‌زنی‌ها و نقل‌قول‌های ضد و نقیض در این خصوص بسیار است.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۰، ساعت ۱۰:۰۳

محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، با اشاره به اساس تصمیم‌های اتخاذ شده اعلام کرد که قیمت بلیط پروازهای اربعین برای بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر، پنج میلیون تومان تعیین شده است. وی در این رابطه اذعان داشت:

این قیمت سقف بلیط پروازهای اربعین است و این احتمال وجود دارد برخی ایرلاین‌ها با قیمت کمتری بلیط مسیرهای پروازی بغداد و نجف را به فروش برسانند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۰، ساعت ۱۰:۰۱

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به ظرفیت محدود ایران برای شرکت زائران در مراسم اربعین، از امکان شرکت خادمان و موکب‌داران در این مراسم خبر داد. وی با اشاره به اینکه اولویت حضور با افرادی است که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، اذعان داشت:

در صورتی که شخصی جزو اولویت‌ها نبوده باشد نیز می‌تواند با ارائه PCR منفی در راه‌پیمایی امسال حضور یابد؛ اما اگر تعداد متقاضیان زیاد باشد، اولویت با افرادی است که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. 

بنا بر گفته رئیسی و بر اساس دستورالعمل ارائه‌شده از سوی کشور عراق، همه واکسن‌های تزریق شده در ایران مورد تایید این کشور است و تفاوتی بین افرادی که واکسن برکت، سینوفارم، آسترازنکا و... ترزیق کرده‌اند، وجود ندارد. همچنین افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند نیز برای حضور در راه‌پیمایی باید تست PCR منفی همراه داشته باشند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۲۰، ساعت ۰۹:۴۵

سهمیه زائران ایرانی برای اعزام به عراق دوبرابر شد

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، روز پنجشنبه با ابلاغ دستوری سهمیه زائران ایرانی برای حضور در عراق را دوبرابر کرد. براین‌اساس، ظرفیت زائرانی که ایران را به مقصد عراق برای شرکت در مراسم اربعین ترک خواهند کرد، به ۶۰ هزار نفر رسید.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۱۷، ساعت ۱۳:۰۵

دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین با اشاره به اینکه هیچ‌گونه اعزام زمینی در ایام اربعین صورت نمی‌گیرد، تاکید کرد که خادمان موکب‌ها باید بلیط اربعین را تهیه و به‌صورت هوایی به عراق سفر کنند. وی در این رابطه گفت:

موکب‌های ایرانی در مسیر پیاده‌روی اربعین از ۱۰ تا ۲۳ صفر در عراق فعالیت می‌کنند. تجهیزات و وسایل موکب‌ها امکان ارسال به عراق از طریق مرز زمینی را ندارد. موکب‌داران باید وسایل مورد نیاز را از عراق تهیه کرده و در کنار موکب‌داران عراقی فعال باشند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۱۷، ساعت ۱۰:۱۱

ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تاکید وزارت امور خارجه، اعلام کرد که ویزای عراق برای ایام اربعین صرفا به‌صورت انفرادی صادر می‌شود و فعلا خبری از ویزای گروهی نیست. وی با تاکید بر اینکه هنوز تصمیم قطعی در خصوص قیمت بلیط‌های اربعین اتخاذ نشده است، عنوان کرد:

قیمت بلیط اربعین قرار است پایین‌تر از ارقام کنونی به فروش برسد. در حال بررسی هستیم، ولی نظر ما برای نرخ بلیط پروازهای اربعین، زیر پنج میلیون تومان است؛ امروز قیمت بلیط پروازهای اربعین اعلام خواهد شد.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۱۷، ساعت ۰۹:۱۶

حسن خوشخو، مدیرکل نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌های سازمان هواپیمایی کشوری، با اشاره به جلسه برگزار شده در وزارت کشور در خصوص سهمیه ۳۰ هزارنفری پروازهای اربعین، بر عدم افزایش این سهمیه توسط دولت عراق تاکید کرد و گفت:

اساس اعلام دولت عراق، تردد زائران ایرانی اربعین به عراق صرفا با پرواز و سفرهای هوایی انجام می‌شود؛ دوم اینکه همه متقاضیان سفر به عراق در ایام اربعین باید هر دو دوز واکسن را زده و کارت واکسیناسیون را همراه داشته باشند. سوم اینکه همه زائرانی که ذیل سهمیه ۳۰ هزار نفری قرار است به عتبات عالیات سفر کنند، تست پی سی آر منفی با تاریخ حداکثر ۷۲ ساعت قبل پرواز داشته باشند؛ چهارم اینکه باید متقاضیان یک به یک از طریق سفارت عراق در ایران تقاضای ویزا کرده و رأسا روادید دریافت کنند؛ بنابراین با مانیفست دسته‌جمعی، عراق هیچ زائری را راه نمی‌دهد.

خوش‌خو با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری قادر است پروازهای اربعین را از ۱۰ فرودگاه بین‌المللی کشور مدیریت کند، از مشخص‌ نشدن ظرفیت هر فرودگاه در حال حاضر خبر داد و خاطرنشان کرد:

نخستین جلسه هماهنگی با نمایندگان همه ۱۸ شرکت هواپیمایی برای تعیین سهمیه هر ایرلاین از پروازهای اربعین را برگزار می‌کنیم، هر ایرلاین را هم ظرفیت سنجی می‌کنیم که چه تعداد زائر می‌توانند به عراق ببرند. می‌خواهیم سهمیه را به‌گونه‌ای توزیع کنیم که هیچ مسافر و زائری معطل نماند و بتوانیم تقاضا را پاسخ دهیم.

مدیرکل نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌های سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به عدم تصمیم‌گیری در خصوص قیمت بلیط‌ هواپیما برای پروازهای اربعین، در خصوص بازه زمانی این پروازها اذعان کرد:

معمولا از پنج روز قبل از اربعین تا پنج روز بعد از آن به‌عنوان بازه پروازهای اربعین در نظر گرفته می‌شود که با توجه به اینکه دوشنبه پنج مهر روز اربعین است، از ایام پایانی شهریور تا شنبه ۱۰ مهر ماه امسال به‌عنوان ایام فروش بلیط پروازهای اربعین این دامنه را در نظر گرفته‌ایم؛ هرچند که پیک بازگشت، همان یکی دو روز بعد از اربعین است.

حسن خوشخو در خصوص عدم صدور ویزای فرودگاهی در فرودگاه‌های نجف و بغداد تاکید کرد و گفت:

دور ویزای فرودگاهی در عراق منتفی است و برای هیچ زائری ویزای فرودگاهی در فرودگاه‌های نجف و بغداد صادر نمی‌شود.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۱۵، ساعت ۱۳:۵۶

حسین ذوالفقاری، رییس ستاد اربعین، با بیان اینکه کشور عراق تنها برای ۳۰ هزار زائر آن‌هم از مسیر هوایی مجوز صادر کرده است، از ممنوعیت عبور از مرزهای زمینی خبر داد و عنوان کرد که دولت عراق برای متخلفان مجازات‌هایی اعمال می‌کند. وی با بیان اینکه سهمیه مدنظر سازمان حج و زیارت برای اعزام ایرانی ۱۰۰ هزارنفر بود، اذعان داشت:

با در نظر گرفتن اولویت‌های سلامت مقرر شد یک‌هزار نفر در قالب موکب داران که همه ساله در عراق فعالیت می‌کردند و همچنین کمیته‌هایی که وظایفی در عراق دارند، ساماندهی شوند.ساماندهی ۳۰ هزار نفر قابل توزیع در کل کشور نبود و می‌توانست تبعیض‌هایی را به‌همراه داشته باشد.

 مرزهای چذابه و شلمچه در خوزستان به روی زائران عتبات عالیات بسته است و مردم برای رفتن به عراق از طریق این دو مرز اقدام نکنند

رییس ستاد اربعین با اشاره به اطلاعیه دولت عراق، تصریح کرد: 

تصمیم دیگر این بود افرادی که به عراق اعزام می‌شوند فاقد بیماری زمینه‌ای باشند و اولویت با کسانی باشد که واکسن را دریافت کرده باشند و آزمایش PCR آنان منفی باشد. برای برگشت هم قرار شد از همه این افراد تست پی سی آر رایگان گرفته شود تا مشکلی نداشته باشند.

ذوالفقاری با بیان اینکه اعزام زائران به عتبات از طریق ۶ فرودگاه در سراسر کشور خواهد بود، اضافه کرد:

سازمان هواپیمایی در نشست امروز برای اعزام زائران اعلام آمادگی و عنوان کرد که قیمت‌های پرواز همان هزینه است و شاهد افزایش قیمت در پروازها نخواهیم بود.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۱۵، ساعت ۰۹:۵۱

سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای با اشاره به تخصیص سهمیه ۳۰ هزار نفری برای اعزام زائران ایرانی جهت شرکت در مراسم اربعین و صرفا تعیین مرز هوایی برای اعزام، از توقف پیش‌ثبت‌نام به‌صورت موقت خبر داد. این تصمیم در راستای ضرورت لزوم آگاهی از جزئیات و شرایط مدنظر کشور عراق و نحوه عزیمت زائران اتخاذ شده است. اطلاعات تکمیلی در این خصوص متعاقبا به استحضار علاقه‌مندان به شرکت در این مراسم خواهد رسید.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۱۵، ساعت ۰۹:۱۸

موافقت عراق با حضور ۳۰ هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین

پس از برگزاری جلسه کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق به ریاست مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور، با ورود ۳۰هزار زائر ایرانی و ۱۰هزار زائر از کشورهای عربی و دیگر کشورها به‌منظور مشارکت در مراسم اربعین حسینی امسال موافقت شد. ورود این زائران تنها از طریق مرز هوایی و به‌شرط ارائه پاسخ منفی تست PCR که حداکثر ۷۲ساعت از تاریخ آن گذشته باشد، امکان‌پذیر خواهد بود.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۱۴، ساعت ۱۳:۱۹

پیش ثبت‌نام اربعین آغاز شد

کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین، اطلاعیه پیش‌ثبت‌نام از متقاضیان زیارت عتبات عالیات در اربعین را منتشر کرد. این اطلاعیه در پی موافقت ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ابلاغ شده است و بر اساس آن، پیش ثبت‌نام از متقاضیان زیارت اربعین با رعایت کامل شرایط و دستورالعمل‌های بهداشتی و صرفا از بین افرادی که فاقد بیماری‌های زمینه‌ای هستند و دو دوز واکسن کرونا را تا پایان هفته جاری (روز جمعه مورخ۱۴۰۰٫۶٫۱۹) دریافت کرده باشند، از طریق سامانه سماح صورت پذیرد. در این اطلاعیه آمده است:

۱. استعلام‌های لازم درخصوص وضعیت سلامت متقاضیان (بیماری‌های زمینه‌ای و...) و اخذ تایید تزریق هر دو دوز واکسن کرونا از وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

۲. ارائه نتیجه آزمایش منفی PCR به‌مدت ۷۲ ساعت قبل از اعزام الزامی است.

۳. زمان پیش‌ثبت‌نام از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه پانزدهم شهریورماه آغاز و به‌مدت سه روز تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۰٫۶٫۱۷ ادامه خواهد داشت.

۴. ثبت‌نام قطعی پس از موافقت رسمی دولت عراق انجام خواهد شد.

۵. به‌منظور رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، پیش‌ثبت‌نام فقط به‌صورت غیرحضوری انجام خواهد شد.

۶. پس از انجام مراحل فوق، اسامی واجدان شرایط در سامانه سماح و نیز از طریق ارسال پیامک اطلاع‌رسانی خواهد شد. بدیهی است اعزام افراد فاقد شرایط مقدور نیست.

۷. تاکید می‌شود با توجه به بسته بودن مرزها، افراد به‌هیچ‌وجه به مرزهای کشور مراجعه نکنند.

شایان ذکر است که دولت عراق تا این لحظه موضع مشخصی را در قبال برگزاری مراسم اربعین ۱۴۰۰ اتخاذ نکرده است و ثبت‌نام فعلی، به‌منزله اعزام قطعی نیست.

همچنین، طبق اعلام معاون فرهنگی و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات، با توجه به اینکه راه‌پیمایی اربعین از شهرهای جنوبی عراق آغاز شده است، دیگر امکان حضور و فعالیت موکب‌های عزاداری و خدماتی ایرانیان در مراسم اربعین امسال وجود ندارد. به عبارت دیگر، هیچ ارگان ایرانی در فرایند برگزاری راه‌پیمایی مشارکت نخواهد داشت.

پیاده روی عصرگاهی در اربعین

عکس‌ از وب‌سایت اقتصاد آنلاین

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۱۳، ساعت ۱۲:۴۱

احمد محمدی‌فر، رییس ستاد مرکزی اربعین با اعلام اینکه هنوز هیچ اطلاعیه‌ای درباره وضعیت اربعین از سوی عراق اعلام نشده است، از اطلاع‌رسانی دولت عراق در این خصوص در روز یکشنبه ۱۴ شهریور ماه خبر داد. وی در این رابطه اذعان داشت:

ما منتظر نظر طرف عراقی هستیم و قرار است الکاظمی و دولت عراق فردا دراین‌باره به قطعیت برسد و‌ نحوه پذیرش زائران خارجی در ایام اربعین را اعلام کند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۱۳، ساعت ۱۱:۴۸

حمید سوری، رییس گروه واکنش سریع کرونا با اشاره به اینکه پوشش واکسیناسیون کشور ایران و عراق با میانگین جهانی فاصله دارد، از لزوم تعویق مراسم اربعین یا لزوم برگزاری محدود آن خبر داد. وی با تاکید بر ضرورت تصمیم‌گیری‌های استانی برای مهار ویروس کرونا، اذعان داشت:

قطعا به‌عنوان کسی که در حوزه سلامت کار می‌کنم، بهتر است امسال مراسم راه‌پیمایی اربعین را یا بسیار محدود کرد یا یک سال دیگر به تعویق بیندازیم.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۰۹، ساعت ۰۹:۲۲

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت اعلام کرد در صورت پذیرفتن عراق، اعزام زائران برای اربعین با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت خواهد گرفت. وی در این رابطه اذعان داشت:

درباره تعداد زائران صحبتی نشده است؛ زیرا عراق هنوز هیچ‌گونه دستورالعملی به‌صورت رسمی صادر نکرده است. ویزا طبق توافق گذشته دو کشور، رایگان خواهد بود؛ اگر قرار به اعزام زائران باشد طی دو روز می‌توان برای ۵۰۰ هزار نفر ویزا صادر کرد.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۰۶، ساعت ۰۹:۴۱

امیرحسین عبداللهیان، وزیر جدید امور خارجه جمهوری اسلامی، در دیدار با نخست وزیر عراق، موضوع زیارت زائران ایرانی را در روز اربعین پیگیری کرد. با‌این‌حال و بنا بر گفته سازمان حج و زیارت، مذاکرات رر این خصوص همچنین ادامه دارد.

به‌رغم تصمیم مقامات عراق برای پذیرش مسافران واکسینه در یک ماه اخیر، با آغاز ماه محرم صدور ویزای این کشور متوقف شده است.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۰۲، ساعت ۱۰:۲۶

صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در گزارشی درباره وضعیت اعزام زائران به عتبات، به‌ویژه در ایام اربعین، از تداوم پیگیری، مذاکرات و رایزنی با طرف عراقی با هدف ازسرگیری اعزام محدود کاروان‌های زیارتی عراق خبر داد. این موضوع در حالی است که دولت عراق با لغو صدور ویز در دهه اول ماه محرم، مانع از حضور زائران خارجی در این کشور شد.

گفتنی است که پیش از این، سازمان حج و زیارت از موافقت ستاد ملی کرونا برای ازسرگیری اعزام کاروان زیارتی ایران به‌صورت محدود در ماه محرم خبر داده بود.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۵/۱۷، ساعت ۱۰:۴۶

مسئولان سازمان حج و زیارت، انتظار دارند که در آستانه ماه محرم، سفرهای زیارتی به عتبات عالیات از سر گرفته شود. از همین رو علیرضا رشیدیان، رییس سازمان حج و زیارت چندی پیش از موافقت وزارت بهداشت با برقراری مجدد سفرهای زیارتی به عتبات عالیات خبر داده بود و سعی بر این داشت که سفرهای زیارتی را در این روز برقرار کند؛ با این حال و به‌دلیل تعطیلات روز عرفه و عید قربان، مذاکرات به روزهای آینده مدکول شد.

شایان ذکر است که دولت عراق هیچ برنامه‌ای برای از سرگیری سفرهای زیارتی در ماه محرم اعلام نکرده‌ است. دیوان وقف شیعی عراق نیز بر تبعیت کامل این نهاد از کمیته عالی بهداشت و سلامت عراق تاکید دارد. سال گذشته کشور عراق تدابیر نسبتا سخت‌گیرانه‌ای را برای ایام ماه محرم اتخاذ کرده بود.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۴/۲۶، ساعت ۱۵:۱۶

اگرچه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا موافقت خود را برای از سرگیری سفر هوایی به عتبات عالیات، مقامات عراقی هچنان موضع مشخصی را در خصوص پذیرش زائران ایرانی اتخاذ نکرده‌اند. در حال حاضر،  نماینده سازمان حج و زیارت با همراهی سفیر ایران در بغداد، مشغول رایزنی در این خصوص هستند. 

چندی پیش، صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، با تشریح پروتکل سفر زائران ایرانی به عراق و رایزنی درباره آن‌ها با طرف مقابل، تصریح کرده بود:

با توجه به شرایط موجود، زائران کمتر از ۶۰ سال که بیماری زمینه‌ای ندارند، با داشتن جواب آزمایش منفی PCR می‌توانند به‌صورت هوایی به عتبات اعزام شوند. اعزام نشدن از شهرهای قرمز و نارنجی نیز از دیگر شروط سفر به عتبات است. همچنین زائران هنگام برگشت به کشور باید تست PCR انجام دهند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۴/۲۲، ساعت ۱۰:۱۰

شنیده‌ها حاکی از موافقت ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با از سرگیری سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات است. به‌نظر می‌رسد که این تصمیم با پیگیری‌ها  و پافشاری سازمان حج و زیارت و در پی تصمیم دولت عراق برای پذیرش کاروان‌های ایرانی گرفته شده است. از سرگیری سفر به عتات عالیات پس از ۱۶ ماه، مقدمه‌ای برای اعزام زائران ایرانی به کشور عراق در ایام اربعین نیز تلقی می‌شود. صحبت‌الله رحمانی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در این خصوص اذعات داشت:

با توجه به اینکه طرف عراقی رسما دستورالعملی ابلاغ و موافقت خود را نیز اعلام کرده است، با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی ستاد کرونا نیز سفر به عتبات برقرار خواهد شد.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۳/۱۹، ساعت ۱۷:۱۲

در جلسه هیئت دولت در روز چهارشنبه ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۰، به‌منظور تسهیل سفر زائران ایرانی به عراق به‌ویژه در ایام اربعین حسینی، برقراری مقررات لغو روادید ۴۵ روزه برای دارندگان گذرنامه عادی بین دولت‌های دو کشور  به تصویب رسید. با امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، این مصوبه به شرط عمل متقابل ابلاغ شد.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۳/۰۵، ساعت ۱۴:۱۲

 نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اصرار بر اهمیت و تاثیرگذاری مراسم اربعین بر روحیه معنوی مردم، از احتمال برگزاری این مراسم خبر داد. وی همچنین از ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست کرد تا درخصوص منع سفرهای زیارتی عتبات تجدیدنظر کنند.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۲/۲۹، ساعت ۱۱:۲۲

نخستین نشست شورای برنامه‌ریزی فرهنگی اربعین با حضور اکثریت اعضا در دفتر رایزنی فرهنگی ایران در بغداد جهت تصمیم‌گیری در خصوص شرایط برگزاری اربعین ۱۴۰۰ برگزار شد.در این نشست احمدی، رییس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با ارائه گزارشی درباره برنامه‌های سه‌ماهه ستاد فرهنگی اربعین و همچنین تشکیل شورای سیاستگذاری فرهنگی و تدوین پیش‌نویس سیاست‌ها و راهبردهای فرهنگی این رویداد، از ترسیم سناریوهایی مختلف برای برگزاری مراسم اربعین سال ۱۴۰۰ خبر داد.

همچنین محمد جلالی‌مآب، رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به دو احتمال برگزاری عمومی (بدون محدودیت) و برگزاری محدود مراسم اربعین در سال ۱۴۰۰، از آغاز ثبت‌نامِ متقاضیان پروانه موکب‌داری برای اربعین امسال خبر داد. وی با تاکید بر عدم تصمیم‌گیری نهایی از سوی مقامات کشور ایران و عراق در این خصوص، افزود:

برپایی پیاده‌روی اربعین به‌شکل‌ سال‌های قبل از پاندمی کرونا (بدون محدودیت) و برگزاری محدود و بر اساس سهمیه اعلامی از سوی مسؤولان عراقی، دو احتمالی است که درباره اربعین ۱۴۰۰ وجود دارد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات ضمن اشاره به برنامه‌ریزی مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین برای هر دو احتمال، تصمیم‌گیری در این خصوص را برعهده ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا دانست و گفت:

صورت اجازه مسؤولان ذی‌ربط برای برگزاری بدون محدودیت مراسم، موکب‌های ایرانی با تمام ظرفیت به مناطق مشخص‌شده در مرز، مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا و شهرهای زیارتی عراق اعزام خواهند شد و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت خواهند کرد. در صورت تصمیم برای برگزاری محدود مراسم، از میان بیش از یک‌هزار موکب ایرانی، ۵۰۰ موکب بزرگ و توانمند برای کمک به مسئولان عراقی در قالب موکب مشارکتی دو ملت اعزام خواهند شد.

جلالی‌مآب ضمن اشاره به انجام رایزنی‌ها با وزارت بهداشت در خصوص واکسیناسیون خادمان موکب‌ها پیش از اعزام به عراق، تنها مرجع رسمی صدور پروانه موکب‌داری و ساماندهی و سیاست‌گذاری و نظارت بر نحوه فعالیت موکب‌های ایرانی را ستاد بازسازی عتبات عالیات دانست و اظهارنظر و دخالت سایر نهادها را در این خصوص غیرقابل‌قبول توصیف کرد.

عکس‌ کاور  از وب‌سایت مستقل آنلاین

مطالب مرتبط:

دیدگاه