بازگشایی قدیمی ترین در کاخ گلستان با حضور وزیر گردشگری

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۳
بازگشایی قدیمی ترین در کاخ گلستان با حضور وزیر گردشگری

باب عالی، قدیمی‌ترین در کاخ گلستان در مراسمی با  با حضور علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بازگشایی شد.

«باب عالی»، قدیمی‌ترین در مجموعه جهانی کاخ گلستان که در شرق این مجموعه قرار دارد، پس از ۶۰ سال و با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بازگشایی شد. با بازگشایی این در، دسترسی به کاخ گلستان از خیابان ناصرخسرو و بازار تهران امکان‌پذیر می‌شود و بنا بر گفته مدیر مجموعه کاخ گلستان، در جنوب غربی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و بسته نخواهد شد. 

آفرین امامی، مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان در رابطه با بازگشایی این در گفت: 

برای بازگشایی این در، نمای «باب عالی» پاک‌سازی شده و پرده سمت خیابان ناصرخسرو آویخته شده و برای در امان ماندن نما از فضولات پرندگان، ساختاری فراهم شده، سیستم بلیط‌فروشی الکترونیکی ایجاد شده و ساعت شمس‌العماره نیز به کار افتاده است.

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جریان مراسم افتتاح باب عالی که هم‌زمان با روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی در روز  سه‌شنبه ٢٨ اردیبهشت‌ماه انجام شد، با اشاره به اینکه کاخ گلستان یکی از مراکز مهم بازدید گردشگران خارجی است، اذعان داشت:

به‌عنوان یک شهروند همیشه برام سوال بود درِ مهم اینجا چرا بسته مانده است. بازدیدی انجام شد و متوجه شدیم به خاطر بسته بودن این در، از بخش‌هایی از کاخ بازدید نمی‌شود، مشکلاتی هم وجود داشت. بازگشایی این در حتما موجب رونق بیشتر مجموعه می‌شود. بعد از ورود از این در، به باغ صفوی دسترسی پیدا می‌کنیم. ان‌شاء‌الله با باز شدن باب عالی کل مجموعه در دسترس قرار می‌گیرد.

مونسان با اشاره به هزینه حدود ۱٫۵ میلیارد تومان برای مرمت این باب، از واگذاری برخی بناهای تاریخی به بخش خصوصی خبر داد و خاطرنشان کرد:

البته کاخ گلستان به‌عنوان مجموعه جهانی، بودجه ثابتی برای نگهداری دارد. با توجه به بودجه محدودی که داریم یک سری از بناهای تاریخی که فاخر نبودند به بخش خصوصی واگذار شدند تا تمرکز ما روی بناهای فاخر باشد.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه