طرح حفاظت پیشگیرانه در کاخ گلستان آغاز شد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۱
طرح حفاظت پیشگیرانه در کاخ گلستان آغاز شد

مدیر مجموعه کاخ گلستان اعلام کرد که طرح حفاظت پیشگیرانه و انجام مرحله اول «سطوح پیشگیری و آمادگی از مدیریت بحران» در این مجموعه میراث جهانی آغاز شده است.

آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث‌ جهانی کاخ گلستان با اشاره به آغاز طرح حفاظت پیشگیرانه در کاخ گلستان و انجام مرحله اول «سطوح پیشگیری و آمادگی از مدیریت بحران» در این مجموعه میراث جهانی، بخش مهمی از مدیرت حفاظتی موزه‌ها را حفاظت پیش‌گیرانه دانست و اظهار داشت:

در این نوع حفاظت با شناسایی عوامل آسیب‌رسان و آسیب‌ها، به تجزیه و تحلیل و ارزیابی پرداخته و با رفع یا کاهش این عوامل مانع از آسیب‌رسانی به آثار شود. طرح حفاظت پیشگیرانه و انجام مرحله اول سطوح پیشگیری و آمادگی از مدیریت بحران با طرح و مدیریت کمیته حفاظت پیشگیرانه و مدیریت بحران موزه‌های کشور در کاخ گلستان آغاز شده است.

امامی با اشاره به اجرای این طرح در مخازن و بخش‌های نمایشی، از انجام مراحلی از این طرح خبر در حال حاضر خبر داد. وی با برشمردن تکمیل چک لیست‌ها، آسیب‌شناسی و شناسایی عوامل آسیب، رفع یا کاهش عوامل آسیب بوده و انجام امور حفاظت پیشگیرانه مانند فیلتر کردن دریچه‌های هواساز برای جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار، آلاینده‌ها، تغییر نورهای آسیب‌رسان به نورهای LED، تغییر در جانمایی‌های نمایشی و نگهداری آثار همجوار به‌عنوان بخش‌هایی از این طرح، اذعان کرد:

بررسی تحمل بارپذیری اتصالات آثار نمایشی مانند تابلوهای نقاشی همراه با بازبینی و استحکام‌بخشی اتصالات، اجرای تابلوهای اطلاعات اضطراری، خروج و دسترسی‌های اضطراری، ارائه دستورالعمل‌های شیوه‌های غیرمخرب نظافت موزه و غیره همراه با آموزش مدیران موزه‌ها و امنای اموال، راهنماها، تاسیسات، خدمات و فضای سبز از جمله انجام امور حفاظت پیشگیرانه در کاخ گلستان است.

شایان‌ذکر است که بنا بر گفته مدیر مجموعه میراث‌ جهانی کاخ گلستان، انجام این طرح با همکاری کمیته‌های اصلی و اجرایی مدیریت بحران و حفاظت پیشگرانه و گروه اجرایی موقت کاخ گلستان با مدیریت کمیته مدیرت بحران و حفاظت پیشگیرانه موزه‌های کشور و اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی صورت می‌پذیرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه