شلوغ ترین فرودگاه های دنیا در سال ۲۰۲۰

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
شلوغ ترین فرودگاه های دنیا در سال ۲۰۲۰

فرودگاه بین‌المللی بایون گوآنگجو چین در سال ۲۰۲۰ عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه دنیا را از آن خود کرد و به‌لطف شیوع کرونا گوی سبقت را از فرودگاه آتلانتا ربود.

از بین ۱۰ فرودگاه پررفت‌وآمد جهان در سال ۲۰۲۰، هفت فرودگاه به چین تعلق داشتند؛ در حالی که فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا در ایالات متحده آمریکا که به‌عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه جهان شناخته می‌شد، پس از ۲۲ سال متوالی ایستادن در جایگاه نخست، به رتبه دوم سقوط کرد. در واقع با شیوع ویروس کرونا و اتخاذ محدودیت‌های سفر در سراسر دنیا، تقاضا برای سفر هوایی کاهش یافت و بسیاری از هواپیماها را زمین‌گیر کرد.

بر اساس ارقام اولیه‌ای که شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها (ACI) منتشر کرده است، فرودگاه بین‌المللی بایون گوآنگجو که در سال ۲۰۱۹ در رتبه یازدهم جهان قرار داشت، در سال ۲۰۲۰ خود را به رتبه اول رساند و شلوغ‌ترین فرودگاه جهان لقب گرفت.

فرودگاه گوانگجو چین با نورپردازی رنگی

تغییر و تحولات چشمگیر در فهرست ۱۰ فرودگاه‌ برتر از نظر تعداد مسافر و به‌طور کلی کاهش ترافیک هوایی جهانی به‌دلیل شیوع بیماری کرونا بوده که روند سفرها در سراسر جهان را مختل کرده است. فرودگاه بین‌المللی بایون گوآنگجو در سال ۲۰۲۰ پذیرای ۴۳٫۸ میلیون مسافر بود که نسبت به سال قبل کاهشی ۴۰ درصدی داشت. فرودگاه آتلانتا با ۴۲٫۹ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۰ شاهد افت ۶۱ درصدی تعداد مسافران نسبت به سال ۲۰۱۹ بود.

به اعتقاد «پاتریک لوکاس» (Patrick Lucas) معاون اقتصادی شورای بین‌المللی فرودگاه‌های جهان، انتظار می‌رود که سقوط آتلانتا از رتبه یک جهان موقت باشد. او می‌گوید:

با بهبود وضعیت این صنعت پیش‌بینی می‌شود که فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا در سال‌های آتی به جایگاه برتر خود برگردد.

فرودگاهی بزرگ با معماری مدرن در چین

فرودگاه شهرهای چنگدو، شنزن، کون‌مینگ، شانگهای و شی‌آن چین نیز جزو ۱۰ فرودگاه برتر دنیا در سال ۲۰۲۰ بوده‌اند؛ در حالی که در سال ۲۰۱۹ رتبه‌های پایین‌تری داشتند، همچون فرودگاه بین‌المللی هونگچیائو شانگهای که در رتبه ۴۶ ایستاده بود. فرودگاه بین‌المللی پکن که اغلب جایگاه دومین فرودگاه دنیا را در اختیار داشت و این رتبه را در سال ۲۰۱۹ حفظ کرده بود، در سال ۲۰۲۰ به رتبه ۶ سقوط کرد.

سقوط ترافیک هوایی جهانی

ایستادن مسافران در مقابل باجه فرودگاه

طبق آمار اتحادیه‌ بین‌المللی فرودگاه‌ها، ترافیک مسافران هوایی در سال ۲۰۲۰ با حدود ۶۵ درصد کاهش مواجه بود. تردد مسافران در ۱۰ فرودگاه شلوغ جهان در سال ۲۰۲۰ نیز تقریبا ۴۶ درصد کمتر شد. «لوئیز فلیپه اولیویرا» (Luis Felipe de Oliveira)، مدیرکل شورای بین‌المللی فرودگاه‌های جهان، در بیانیه‌ای اظهار کرده است:

داده‌های امروز نشان می‌دهد که چالش پیش روی فرودگاه‌ها به قوت خود باقی است و برای اینکه این صنعت دوام بیاورد، ارتباطات خود را بازسازی کرده و به احیای اقتصاد جهانی کمک کند، به حمایت مستقیم و تصمیم‌های مدبرانه از طرف دولت‌ها نیاز دارد. یافته‌ها حاکی از آن است، در مناطق مختلفی که چالش‌های متفاوتی را تجربه‌ کرده‌اند، تاثیر این موضوع یکسان نبوده و از همین رو بهبود شرایط مستلزم تصمیم‌گیری‌های متناسب و حمایت دولتی است. شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها انتظار ندارد که ترافیک هوایی جهانی تا قبل از سال ۲۰۲۴ به سطح ترافیک سال ۲۰۱۹ برگردد.

فرودگاه بزرگ و شلوغی در چین

علاوه بر فرودگاه آتلانتا، دو فرودگاه آمریکایی دیگر نیز در فهرست ۱۰ فرودگاه پررفت‌وآمد جهان قرار گرفتند؛ به‌طوری که فرودگاه بین‌المللی دالاس-فورت ورث از رتبه ۱۰ در سال ۲۰۱۹ به رتبه چهار و فرودگاه دنور از رتبه ۱۶ در سال ۲۰۱۹ به رتبه هفت ارتقا یافتند. با وجودی که لندن و فرانسه در فهرست سال ۲۰۱۹ به چشم می‌خوردند، هیچ‌یک از فرودگاه‌های اروپا در میان ۱۰ فرودگاه برتر سال ۲۰۲۰ حضور نداشتند. دبی و توکیو نیز نتوانستند در این فهرست قرار بگیرند.

داده‌های شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها از کاهش حدود ۶۵ درصدی تردد مسافران در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ حکایت دارد؛ در حالی که سهم ۱۰ فرودگاه شلوغ جهان، ۴۶ درصد بوده است.

سفر هوایی داخلی

تردد مسافران در فرودگاه

طبق اعلام شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها، سفرهای هوایی داخلی در بسیاری از نقاط دنیا در حال از سرگیری است؛ گرچه سفرهای هوایی بین‌المللی همچنان با محدودیت‌های شدید مواجه هستند. حضور مقتدرانه چین در صدر فرودگاه‌های پررفت‌وآمد جهان تاحدودی به این دلیل بوده است که سفرهای هوایی داخلی در این کشور محدودیت کمتری داشتند. چین پس از ایالات متحده آمریکا دومین بازار سفرهای داخلی جهان را در اختیار دارد.

پاتریک لوکاس می‌گوید که سفرهای بین‌المللی در چین هنوز بسیار محدود است و به همین دلیل بسیاری از مسافرانی که می‌توانستند به سفر خارجی بروند، به سفرهای داخلی روی آورده‌اند. نشانه‌هایی از بهبود وضعیت دیده می‌شود، با این حال، مدیرکل شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها به چند عامل مهم برای بهبود مستمر اشاره کرده است. او می‌گوید:

بهبود پایدار جهانی تنها با افزایش اقدامات واکسیناسیون، گسترش گواهی‌ دیجیتالی سلامت و حمایت هماهنگ و منسجم از سوی دولت‌ها محقق خواهد شد.

شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان در سال ۲۰۲۰ بر اساس تعداد مسافر عبارت‌اند از:

۱. فرودگاه بین‌المللی بایون گوآنگجو: ۴۳٫۸ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۰، کاهش ۴۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹

۲. فرودگاه آتلانتا: ۴۲٫۹ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۰، کاهش ۶۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹

۳. فرودگاه چنگدو: ۴۰٫۷ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۰، کاهش ۲۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹

۴. فرودگاه دالاس-فورت ورث: ۳۹٫۴ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۰، کاهش ۴۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹

۵. فرودگاه شنزن: ۳۷٫۹ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۰، کاهش ۲۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹

۶. فرودگاه پکن: ۳۴٫۵ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۰، کاهش ۶۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹

۷. فرودگاه دنور: ۳۳٫۷ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۰، کاهش ۵۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹

۸. فرودگاه کون‌مینگ: ۳۳ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۰، کاهش ۳۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹

۹. فرودگاه شانگهای: ۳۱٫۲ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۰، کاهش ۳۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹

۱۰. فرودگاه شی‌آن: ۳۱٫۱ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۰، کاهش ۳۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه