کشورهای ممنوع برای سفر کدامند؟

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۴
کشورهای ممنوع برای سفر کدامند؟

سازمان هواپیمایی کشوری ضمن‌ تکذیب بلیط‌فروشی در مسیر کشورهای هند و پاکستان، اسامی کشورهایی که فروش بلیط پرواز به آن‌ها ممنوع است را اعلام کرد.

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۲/۲۱، ساعت ۱۷:۴۵

شرکت هواپیمایی قشم‌ایر در اطلاعیه‌ای خطاب به دفاتر فروش و دفاتر خدمات مسافرتی طرف قرار داد خود از آخرین به‌روزرسانی فهرست کشورهای دارای شرایط ویژه خبر داد. بر اساس این اطلاعیه، از پذیرش مستقیم و غیرمستقیم مسافران از مبدا کشورهای برزیل، بوتسوانی، جمهوری چک، فرانسه، استونی، هند، ایرلند، لسوتو مالاوی موزامبیک، پاکستان، اسلوواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا که ظرف دو هفته قبل از موعد سفر، بیش از چهار ساعت در این کشورها حضور داشته‌اند، جلوگیری به‌عمل خواهد آمد.

اطلاعیه قشم ایر

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۲/۰۸، ساعت ۱۰:۲۴

حسن خوشخو، مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی دفاتر خدمات مسافرت هوایی سازمان هواپیمایی کشوری، در اطلاعیه هوانوردی (NOTAM) خطاب به فاتر فروش بلیط، با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، آخرین اسامی کشورهایی که فروش بلیط پرواز به آن‌ها ممنوع است را ابلاغ کرد. 
بر اساس اعلام این اطلاعیه، فروش بلیط پرواز به کشورهای هند، پاکستان، فرانسه، بوتسوانی، برزیل، جمهوری چک، عراق، استونی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی، زامبیا ممنوع خواهد بود و در صورت روش بلیط پرواز به این کشورها، مجوز دفاتر خدمات مسافرت هوایی باطل خواهد شد.

ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری

به‌روزرسانی ۱۴۰۰/۰۲/۰۷، ساعت ۱۱:۴۳

محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، با اشاره به مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و ابلاغیه سازمان هواپیمایی مبنی بر عدم مجوز شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای انجام پروازهای مستقیم و غیرمستقیم به کشورهای هند و پاکستان، تصریح کرد:

شرکت‌های خارجی اکنون به‌صورت کانکشن پرواز به هند وپاکستان را انجام می‌دهند؛ اما نکته این است که مسافر از کشور هند و پاکستان امکان تهیه بلیط به کشور ایران را ندارد. بدین معنا که اگر مسافری از هندوستان خارج شده باشد و سپس از طریق ترکیه یا دبی قصد سفر به ایران را داشته باشد، از پذیرش وی جلوگیری می‌شود.

ذیبخش با تاکید بر تداوم ممنوعیت‌ها تا زمان مصوبه جدید ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، اذعان داشت:

با توجه به هشداری که سازمان هواپیمایی به همه شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده است و شرکت‌های هواپیمایی خارجی نیز در جریان کامل این هشدار هستند به مسافران ایرانی بلیط نخواهند فروخت؛ چون امکان ورود مسافر از کشورهای ویژه تا رفع تحریم‌ها وجود ندارد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با تکذیب قیمت بلیط‌های ۱۰۰ میلیونی به مقاصد هند و پاکستان، نرخ‌های فعلی را در دامنه قیمتی ۱۰ تا ۱۳ میلیون دانست.

گفتنی است که علاوه بر هند و پاکستان، محدودیت پروازها برای ۴۰ کشور دیگر که دارای شرایط خاص شیوع ویروس کرونا هستند نیز اعمال می‌شود. در این میان، کشورهای دارای شرایط ویژه که به کشورهای دارای واریانت انگلیسی مشهورند، شامل فرانسه، بوتسوانی، برزیل، جمهوری چک، عراق، استوانی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا هستند. مسافرانی که دو هفته قبل از موعد سفر در این کشورها مستقر بوده‌اند با ممنوعیت پذیرش به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم به ایران مواجه خواهند بود؛ البته این ممنوعیت شامل دیپلمات‌ها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی نمی‌شود.

در سوی دیگر، کشورهای پرخطر با بروز بالای بیماری قرار دارند که برای ورودشان به ایران شرایط و پروتکل‌های خاصی در نظر گرفته شده است. در این دسته نام کشورهایی چون آلبانی، آندورا، بحرین، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، کلمبیا، مصر، استونی، اکوادور، مجارستان، اردن، کوزوو، لتونی، لبنان، مالت، مولداوی، مونتگرو، مقدونیه شمالی، فلسطین، سنت‌لوسیا، صربستان، سیشل، اسلونی، سوئد، سوریه، تانزانیا و امارات متحده عربی به چشم می‌خورد.

مسافران از مبدا کشورهای پرخطر در دسته‌بندی دوم در بدو ورود ملزم به ارائه پاسخ منفی تست کرونا با اعتبار ۹۶ ساعت پیش از پرواز هستند. همچنین از مسافران بالای هشت سال مجددا تست گرفته خواهد شد و در صورت لزوم و اعلام ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا به قرنطینه خواهند رفت. هزینه تست PCR و قرنطینه احتمالی نیز بر عهده مسافر خواهد بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه