رونمایی از سامانه جامع مدیریت حفاظت و احیای آثار تاریخی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
رونمایی از سامانه جامع مدیریت حفاظت و احیای آثار تاریخی

مراسم رونمایی از سامانه جامع مدیریت حفاظت و احیای آثار تاریخی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم رونمایی از سامانه جامع مدیریت حفاظت و احیا (پرونده الکترونیک آثار تاریخی) شرکت کرد. این مراسم به‌مناسبت گرامی‌داشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در روز یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ با حضور معاون ‌میراث فرهنگی کشور، مدیرکل بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی و حضور مجازی میراث‌فرهنگی استان‌ها در سالن فجر وزارت‌خانه برگزار شد.

مونسان در معرفی سامانه جامع وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به کمک شایان آن به انتقال دانش و تجربه، اظهار داشت:

بخشی که قرار است به‌عنوان میراث‌‌بانان به آن اضافه شود مهم است و حجم پایش و حفاظت از آثار تاریخی را با توجه به این‌که آثار تاریخی بسیاری در کشور وجود دارد، بالا می‌برد. بخش میراث‌بانان موجب می‌شود تا کارشناسان واقعی نظرات، انتقادها و پیشنهادهای خود را مطرح و ثبت کنند. روی این سامانه، بخش ارتباط با مردم با نام میراث‌بانان تعریف شود تا تعامل دو سویه با مردم ایجاد شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی راه‌اندازی سامانه جامع میراث‌فرهنگی را کاری ارزشمند در جهت تسریع عملیات، به‌ویژه در حوزه میراث فرهنگی دانست و گفت:

با توجه به مصوبه هیئت وزیران باید طی یک سال آینده جواب استعلام‌ها ظرف ۴۸ ساعت پاسخ داده شود. باید تا چند ماه آینده این امکان فراهم شود. یکی از مزایای دیگر راه‌اندازی این سامانه، ارتقای شفافیت، افزایش اطمینان و اعتماد به داده‌ها و بهبود خدمت به مردم است. همچنین سامانه جامع میراث‌فرهنگی می‌تواند پایش، کنترل و نظارت دقیق‌تر را ایجاد کند و در هزینه‌ها و زمان نیز صرفه‌جویی کند.

از دیگر مزایای این سامانه ایجاد رابط کاربری میراث‌بانان و مردم برای تعامل با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و ایجاد زمینه صدور پروانه مرمت و احیا و بهره‌برداری با راه‌اندازی سامانه جامع میراث‌فرهنگی اشاره کرد.

سیستم جامع مدیریت حفاظت و احیای آثار تاریخی با نشانی «memoria.mcth.ir» که در مدت یک سال طراحی شده است، سامانه‌ای تخصصی در زمینه مدیریت حفاظت و احیای آثار تاریخی کشور با مدیریت دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی به‌عنوان زیرساخت جامع و الکترونیکی با کد و واحد شناسایی یکتا و بر زیرساخت کاداستر - مکان مبنای کشوری محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه