سفر خارجی بیش از ۹ میلیون ایرانی تا قبل از دوره کرونا

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۸
سفر خارجی بیش از ۹ میلیون ایرانی تا قبل از دوره کرونا

 وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سفر بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال ۹۸ به خارج از ایران خبر داد.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آخرین آمار خود نشان داد که سفرهای خارجی ایرانی‌ها در سال ۹۸ تا پیش از شیوع ویروس کرونا، به ۹,۵۱۷,۰۱۱ نفر در سال رسیده بود که این آمار در قیاس با سال ۹۷، با افزایشی به میزان ۳٫۴۹ درصد مواجه بوده است؛ با این‌حال، کارشناسان بر این باورند که این آمار در نسبت جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران، عدد بزرگ و قابل‌توجهی نیست.

بنا بر جدول آماری منتشر شده توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با وجود روند افزایشی سفرهای خارجی در سال ۹۸، تراز این سفرها در بسیاری از ماه‌ها منفی بوده است و تنها در ماه‌های خرداد، تیر، مرداد، شهریور و مهر درصد تغییرات آمار سفر به خارج از کشور در قیاس با سال ۹۷ مثبت و افزایشی بوده است. همچنین این روند از آبان‌ماه سال ۹۸ با افزایش نرخ بنزین و وقایع داخلی و بین‌المللی رو به افول رفته و در اسفندماه با شیوع ویروس کرونا، سفرهای خارجی تا بیش از ۸۹ درصد کاهش داشته است.

 

گرچه مقصد سفرهای خارجی مشخص نشده، بنا بر اطلاعیه وزارت‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مقصد عمده مسافران کشورهای زیارتی، ترانزیتی و ارزان بوده است. طبق آمار سال ۹۷، معمولا بیشترین حجم سفر ایرانی‌ها به کشورهای عراق، ترکیه، امارات، گرجستان، آلمان، قطر و عربستان انجام می‌شود.

برخلاف سال‌های پیشین، بیشترین تردد مسافران در سال ۹۸ از مرزهای خارجی صورت گرفته است. این در حالی است که تا سال ۹۶ و پیش از گران شدن بلیط پروازهای خارجی، سهم خروج از مرزهای زمینی و هوایی تقریبا نزدیک به‌هم و در برخی سال‌ها حتی سهم مرز هوایی بیشتر نیز بوده است. از میان ۹ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۱۱ نفر مسافر خروجی سال ۹۸، پنج میلیون و ۹۴۹ هزار و ۹۶۱ نفر از مرزهای زمینی خارج شده‌اند.

علاوه بر این، آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نشان می‌دهد که ۶۲ درصد سفرهای خارجی انجام شده در سال ۹۸ به جامعه مردان تعلق دارد. بدین صورت که بالغ بر پنج میلیون و ۹۲۹ هزار و ۸۱۱ نفر مسافر مرد به کشورهای خارجی سفر کرده‌اند. در مقابل، جمعیت زنان که در آن سال به خارج از کشور سفر داشتند، سه میلیون و ۵۸۴ هزار و ۵۸۱ نفر بوده است.

گفتنی است که سفرهای خارجی ایرانیان در سال ۹۶ به بالاترین میزان خود رسیده بود؛ به این ترتیب که جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۹۵۲ نفر در سال ۹۶ به خارج از کشور سفر کردند که توجه دولت‌مردان و نمایندگان مجلس را برانگیخت. در سال ۹۷ افزایش هزینه عوارض خروج از کشور، حذف ارز مسافرتی، افزایش قیمت ارزهای خارجی و متعاقب آن افزایش هزینه بلیط هواپیما، به سفرهای خارجی شوک وارد کرد و آمار این سفرها دچار ریزش محسوسی شد. در سال ۹۷، هفت میلیون و ۲۴۲ هزار و ۶۶۷ نفر به خارج از کشور سفر کردند. بسیاری از آژانس‌داران و فعالان گردشگری بر این باورند که در سال ۹۷، سفرهای خارجی از سبد قشر متوسط جامعه و بیشتر دانشجویان حذف شد.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما به هر یک از مقصدهای داخلی یا خارجی را دارید، با کمک موتور جست‌وجوی پرواز کجارو می‌توانید به آسانی فهرستی از فروشندگان معتبر را مشاهده و ارزان‌ترین بلیط را خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه