اعلام رکوردداران سفر و تخلف‌های نوروزی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۹
اعلام رکوردداران سفر و تخلف‌های نوروزی

معاون اداره کل نظارت، ارزیابی و خدمات گردشگری کشور ضمن تشریح آمار سفر و اقامت نوروزی، اخطار و تعلیق‌ها، رکوردداران هر بخش خش را معرفی کرد.

اسماعیل برات، معاون اداره کل نظارت، ارزیابی و خدمات گردشگری کشور، با تشریح آمار سفر و اقامت نوروزی، اخطار و تعلیق‌ها، بر عدم دریافت هرگونه گزارشی مبنی بر تخلف در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تاسیسات گردشگری تاکید کرد و دلیل شرایط وخیم کنونی در کشور را عوامل دیگری به غیر از سفر دانست. وی در این رابطه اذعان داشت:

در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ میانگین ضریب اشغال هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور (با احتساب مناطق آزاد)، کمی بیش از ۳۰ درصد بود؛ به این معنی که اگر گنجایش مرکز اقامتی ۱۰۰ نفر باشد، کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت آن اشغال شده است و مراکز اقامتی از فضای ایمن و مطمئنی برای گردشگران و مسافران برخوردار بوده‌اند.

برات با اشاره به ثبت دو میلیون و ۵۵۷ هزار و ۸۴۱ شب ـ اقامت در اقامتگاه‌های رسمی کشور در فاصله ۲۸ اسفندماه سال ۹۹ تا سیزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۰، از اقامت ۹۱۹ هزار نفر در هتل‌ها خبر داد و افزود:

۴۱۸ هزار نفر در خانه‌مسافرهای دارای مجوز، ۳۵۶ هزار نفر در مهمانپذیرها، ۲۳۵ هزار نفر در بومگردی‌ها و نزدیک به ۲۵ هزار نفر در اقامتگاه‌های سنتی اقامت داشته‌اند. این در حالی است که در نوروز سال ۱۳۹۷ حدود ۱۲۵ میلیون نفرشب ـ اقامت و در نوروز سال ۹۸ با توجه به وقوع سیل در برخی استان‌ها، حدود ۷۵ میلیون نفر شب اقامت در کشور ثبت شده بود و اکنون با رشد منفی ۹۶٫۴۱ درصد اقامت نسبت به سال ۹۸ مواجهیم و در واقع بیش از ۹۰ درصد افت داشته‌ایم.

معاون اداره کل نظارت، ارزیابی و خدمات گردشگری با یادآوری عدم احتساب سال ۹۹ در محاسبات آماری به‌دلیل ممنوعیت سراسری سفر در این سال، استان مازندران را با ۵۳۷‌ هزار شب اقامت، رکورددار سفرهای نوروزی دانست. همچنین اظهار کرد که مناطق زرد رنگ استان خوزستان با ۱۶۸۱ شب اقامت، کمترین میزان اقامت نوروزی را در اختیار داشته است‌. وی همچنین در خصوص بازدید از اماکن گردشگری در ایام نوروز نیز گفت:

۲۳ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۷۹ بازدید از موزه‌ها، اماکن تاریخی و گردشگری در تعطیلات نوروز ثبت شده؛ این در حالی است که در نوروز ۱۳۹۸ این رقم بیش از ۱۱۵ میلیون نفر بود؛ در نتیجه ۸۰ درصد کاهش بازدید را در نوروز ۱۴۰۰ تجربه کردیم.

اسماعیل برات با اشاره به بیش از ۵۹ هزار بازدید نظارتی از تاسیسات گردشگری در ایام نوروز، اعلام کرد:

۹۲۶ مورد تشویقی، ۲۴۱۵ تذکر و ۵۵۴ اخطار کتبی صادر شد و ۲۱۲ واحد گردشگری نیز تعلیق یا تعطیل شدند. مجموعا ۱۴۷ مورد شکایت در نوروز دریافت شد که عموما به کنسلی و عدم استرداد به‌موقع هزینه‌ها مربوط بوده و هیچ گزارش یا شکایت مردمی از ابتلا به کرونا یا رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در تاسیسات گردشگری دریافت نشده است. بدیهی است در فرآیند بازدید و بازرسی‌های همکاران از خدمات تاسیسات گردشگری، ممکن است تذکر و اخطارهایی در خصوص رعایت اصول ایمنی و بهداشتی داده شده باشد؛ اما گزارشی از تخلفات این‌چنینی نداشتیم.

معاون اداره کل نظارت، ارزیابی و خدمات گردشگری کشور با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی، تهران، کرمانشاه و ایلام به‌ترتیب دارای بیشترین بازدید‌های نوروزی بودند، از صدور بیشترین تذکر و اخطار در این استان‌ها خبر داد و استان سیستان و بلوچستان را دارای کمترین میزان تخلف و تذکر توصیف کرد‌. وی در ادامه خاطرنشان کرد:

استراتژی حوزه گردشگری در وهله اول سلامت آحاد مردم و مسافران و جامعه میزبان بوده است. گردشگری بدون امنیت جانی و روانی، اصلا اولویت و معنی ندارد. با این وجود از آنجا که دوران نهفتگی این بیماری مشخص است، افزایش آمار مبتلایان در نوروز نشان می‌دهد این افراد پیش از تعطیلات مبتلا شده‌اند، قبل از آن‌که سفری آغاز شود و قطعا عوامل مختلفی از جمله، صف ارزاق، ازدحام جمعیت در ناوگان حمل و نقل عمومی و متروها، خریدهای پایان سال، مراجعات دقیقه نودی مردم به ادارات و موسسات مالی و ازدحام در بانک‌ها و... همه و همه می‌تواند در شیوع تصاعدی کرونا موثر بوده باشد. ما نمی‌خواهیم سفر را بی‌تاثیر بدانیم، اما پیش از سفر، عوامل دیگری در وضعیت حال حاضر کشور نقش داشته‌اند. تاکنون هیچ منبع علمی یا مطالعه‌ای که میزان ارتباط بین سفر و گسترش کرونا را نشان دهد انجام نشده و در دسترس نیست. با این همه فعالان صنعت گردشگری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیشترین همکاری را با ستاد ملی مدیریت کرونا داشته و همواره خود را تابع تصمیمات ستاد کرونا می‌دانند.

برات با تاکید بر اینکه سفرهای گردشگری برخلاف دید و بازدیدهای خانوادگی عموما در فضای باز انجام می‌شود، اذعان داشت که ترغیب به گردشگری در مقاصد جدید ایمن می‌توانست مانع از دید و بازدیدهای درون‌خانوادگی شود. وی در این رابطه افزود:

فرض کنید این بیماری طولانی شود، صنعت گردشگری و خانواده بزرگ تحت پوشش آنچه باید کند؟ آیا باید نابود شود؟ ضمن این‌که باید توجه داشت که به هر حال مردم تمایل فزاینده‌ای برای سفر دارند، اگر فضای منطقی ایجاد نشود، منجر به رفتارهای ناهنجار خواهد شد و سفرِ ناایمن و آسیب‌زا گسترش می‌یابد. بنابراین کنترل شیوع بیماری بستگی مستقیم به رفتار اجتماعی مردم، مشارکت‌پذیری و اقناع عمومی در رعایت پروتکل‌ها دارد.

مطالب مرتبط:

منبع تین نیوز

دیدگاه