پربازدیدترین موزه های کشور در نوروز ۱۴۰۰

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
پربازدیدترین موزه های کشور در نوروز ۱۴۰۰

مدیرکل موزه‌های کشور با اشاره به بازدید میلیونی از موزه‌ها،‌ محوطه‌ها و آثار تاریخی در تعطیلات نوروز، کاخ سعدآباد تهران را همچون سال‌های قبل پربازدیدترین مجموعه تاریخی دانست.

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و اموال تاریخی منقول، از بازدید یک میلیون و ۲۴۵ هزار نفری گردشگران از موزه‌ها،‌ محوطه‌ها و آثار تاریخی در تعطیلات نوروز خبر داد. وی با اشاره به قرارگیری مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد در رتبه نخست بازدید‌های نوروزی، اذعان کرد:

کاخ گلستان، کاخ نیاوران و حافظیه نیز به‌ترتیب بیشترین تعداد مراجعه‌کننده را داشتند.

کارگر با اشاره به اینکه موزه‌های استان‌های تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و یزد به‌ترتیب بیشترین بازدیدکننده را در تعطیلات نوروز داشته‌اند، از افت بازدید از آثار تاریخی نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و اظهار داشت:

تعداد بازدید موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی در نوروز ١۴٠٠ یک‌هشتم بازدیدهای نوروز ۹۸ بود. نوروز ۹۹ مقایسه نشد، چون موزه‌ها به‌دنبال همه‌گیری ویروس کرونا تعطیل بودند.

مدیرکل موزه های ایران با اشاره به کاهش درآمد موزه‌ها با توجه به بسته‌شدن مرزها و نبود گردشگران خارجی، خاطرنشان کرد:

امسال که گردشگری خارجی نداشتیم، درآمد هم چشمگیر نبود؛ چون بلیط بازدیدکننده ایرانی قیمتی ندارد. برآورد ما این بود که درآمد موزه‌ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان باشد که البته روی گردشگر خارجی حساب کرده‌ایم؛ اما با توجه به بسته بودن مرزها به روی گردشگران خارجی، این درآمد به عدد قابل‌ملاحظه‌ای نمی‌رسد. در نوروز هم درآمد این بخش در حد صفر بود.

محمدرضا کارگر با اشاره به ایجاد مشکلات برای موزه‌های خصوصی به سبب کاهش بازدیدها، در خصوص تاثیر درآمد موزه‌ها بر نگهداری و حفاظت از آن‌ها، اطمینان خاطر داد:

خوشبختانه موزه‌ها اعتبار دولتی دارند که تاکنون پرداخت شده و مشکل خاصی از این نظر وجود ندارد. اما درآمدهای حاصل از فروش بلیط و بازدیدها معمولا اجازه انجام کارهای فوق‌العاده، از جمله برگزاری نمایشگاه، ارتقای تجهیزات و... را می‌داد که امسال با توجه به کاهش این درآمد، با آن میزان از اعتبارات دولت می‌توان استانداردهای لازم در موزه‌ها را حفظ کرد و امور اضطراری را انجام داد.

مدیرکل موزه‌ها و اشیای تاریخی منقول با اشاره به انتظارات برای کسب درآمد ۲۰۰ میلیارد تومانی موزه‌ها در سال ۹۹، گفت:

در این راستا چند برنامه نیز تدوین شده بود؛ اما متاسفانه فقط چهار میلیارد تومان درآمد نصیب مجموعه‌های مربوط شد.

شایان‌ ذکر است که موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی پس از یک دوره تعطیلی چندماهه در بهمن‌ماه ٩٩ به‌روی گردشگران باز شدند؛ اما با اعلام وضعیت خطر کرونا در بیشتر شهرها، از روز ۱۸ فروردین‌ماه به دستور ستاد ملی کرونا دوباره تعطیل به حالت تعطیل درآمده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه