اطراف اهواز کجا بریم؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۲۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
اطراف اهواز کجا بریم؟

دیدنیهای متعددی در اطراف اهواز وجود دارد که از آن جمله می‌توان به سازه‌های آبی شوشتر، پارک ملی دز، دره توبیرون دزفول، زیگورات چغازنبیل و قلعه شوش اشاره کرد.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۹/۲۶ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۳/۱/۹ به‌روزرسانی شده است.

اهواز به‌عنوان مرکز استان خوزستان، جاذبه‌های متعددی از پل طبیعت کیانپارس و بازار عبدالحمید تا رود کارون و آبشار اهواز را در خود جای داده است که برای هر گردشگری جذابیت دارند.

جاهای دیدنی اهواز تنها محدود به خود شهر نیستند و در حومه شهر نیز دیدنیهای فراوانی وجود دارد؛ در جاهای دیدنی اطراف اهواز ضمن معاشرت با مردم مناطق مختلف، می‌توانید با فرهنگ و سنت آن‌ها نیز آشنا شوید.

برخی از این جاذبه‌ها به‌لطف آب‌وهوای مطلوب و فضای ییلاقی خود، امکان فرار از گرمای شهر و پناه‌بردن به دل طبیعت را برایتان فراهم می‌کنند. تعدادی از جاهای تاریخی نیز برای فصول سرد سال مناسب هستند تا به این بهانه، گوشه‌ای از تاریخ این مرزوبوم را از نزدیک لمس کنید. برای آشنایی با دیدنیهای اطراف اهواز با ما همراه شوید.

جاهای دیدنی اطراف اهواز:

پل کابلی لالی

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۵۶ کیلومتر- دو ساعت و ۱۲ دقیقه
  • آدرس: شهرستان لالی، حدفاصل لالی و مسجد سلیمان، پل کابلی لالی (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: بهار

پل کابلی لالی روی رودخانه

عکاس: مهدی حاج ملک

پل کابلی لالی، یکی از جذاب‌ترین چشم‌اندازهای رودخانه کارون را پیشکش شما می‌کند. این پل که با نام پل کابلی شهدای لالی شناخته می‌شود، از جاذبه های گردشگری شهرستان لالی است. پل مذکور، طولانی‌ترین پل کابلی ایران به حساب می‌آید که ۴۶۰ متر طول دارد و انواع خودروها می‌توانند از روی آن عبور کنند.

هدف از ساخت این پل، اتصال شهر لالی و مسجد سلیمان بوده است که میدان‌های نفت و گاز دو سوی دریاچه گتوند را نیز به یکدیگر متصل می‌کند.

پل کابلی روی رودخانه

عکاس: پویا غلامی

پل کابلی لالی، یک پل معلق است که با ایستادن بر فراز آن می‌توانید از تماشای جریان زیبای رود کارون لذت ببرید و این لحظه‌های ناب را ثبت و ضبط کنید. شب‌های این پل نیز زیبایی خاص خود را دارند؛ به‌خصوص به‌خاطر نورپردازی‌های زیبایی که روی پل انجام شده است. از آنجا که امکان تردد خودرو از روی پل وجود دارد، دسترسی به آن آسان است و با توجه به حفاظی که در دو طرف پل تعبیه شده است، به‌راحتی می‌توانید خودروی خود را در انتهای پل نگه دارید و به تماشای منظره زیبای پیش روی خود بپردازید.

سازه های آبی شوشتر

  • فاصله از مرکز شهر: ۹۷ کیلومتر- یک ساعت و ۴۰ دقیقه
  • آدرس: استان خوزستان، شوشتر، خیابان شریعتی، سازه‌های آبی شوشتر (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: بهار

سازه های آبی شوشتر

عکاس: داوود بهشتی

سازه‌های آبی شوشتر یکی از آثار جهانی ایران در فهرست میراث یونسکو به حساب می‌آید که قدمت آن به دوران هخامنشی و ساسانی برمی‌گردد و از زیباترین دیدنیهای اطراف اهواز در بهار است. این اثر زیبا که از شاهکارهای فنی و مهندسی زمان خود بوده است، شامل مجموعه‌ای از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب می‌شود. یکی از جذابیت‌های این محل به ریزش آب حاصل از پساب آسیاب‌ها مربوط است که منجر به‌ شکل‌گیری چندین آبشار مصنوعی متحیرکننده‌ در محوطه‌ای حوضچه‌مانند می‌شود.

جریان رودخانه ای از کنار سازه ای تاریخی

عکاس: محمود صبوری

از آثار شاخص سازه‌های آبی شوشتر می‌توان به بند میزان، برج کلاه فرنگی، رودخانه دست‌کند گرگر، پل بند گرگر، مجموعه‌ای از آبشارها و آسیاب‌های آبی، پل بند برج عیار، نیایشگاه صابئین، قلعه سلاسل، بند ماهی بازان شوشتر، کانال داریون، بند خاک، پل بند شادروان، پل شاه علی، پل بند لشکر و بند دختر اشاره کرد.

سازه های آبی شوشتر در شب

عکاس: نامشخص

سازه های آبی شوشتر کاملا در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و استفاده بهینه از آب در قرن‌های پیش را نشان می‌دهند. سد گرگر با بستن مسیر رودخانه باعث بالاآمدن سطح آب در پشت سد می‌شود که در ادامه آب از طریق یک سری تونل جریان می‌یابد. آب پس از گرداندن چرخ آسیاب‌ها، به‌صورت آبشارهایی در حوضچه می‌ریزد. این سیستم آب‌رسانی، آب مورد نیاز ساکنان شهر را تامین می‌کرد.

پارک ملی دز

  • فاصله از مرکز شهر: ۹۶ کیلومتر - یک ساعت و ۳۰ دقیقه
  • آدرس: خوزستان، دزفول، میانرود، پارک ملی دز (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: بهار

پارک ملی دز در محدوده شهرستان دزفول واقع شده که به‌لطف وجود حیات وحش غنی، چشم‌انداز زیبای رودخانه و تالاب، یکی از جاذبه‌های معروف استان خوزستان و از مقاصد پرنده‌ نگری ایران است. این منطقه حفاظت‌شده زیستگاه حیواناتی نظیر گوزن زرد، گربه جنگلی، خارپشت، رودک عسل خوار، روباه، مار و انواع پرندگان مهاجر و بومی است.

درختان پاییزی در کنار برکه آب

عکاس: مهدی یوسف نژاد

پارک ملی دز در سال ۱۳۴۶ به‌صورت منطقه حفاظت‌شده درآمد تا اینکه بخشی از آن در سال ۱۳۴۸ به‌عنوان پارک وحش در نظر گرفته شد. پارک مذکور در سال ۱۳۵۵ به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافت و در سال ۱۳۹۰ عنوان پارک ملی را کسب کرد. پارک ملی یادشده را می‌توان تنها بازمانده جنگل‌های گرمسیری ایران دانست که از تفرجگاه‌های اصلی استان در اواخر زمستان و اوایل بهار است. نزدیکی به رودخانه دز، یکی از مهم‌ترین ویژگی این پارک محسوب می‌شود که نام پارک ملی نیز از آن گرفته شده است.

علاوه بر زیگورات چغازنبیل که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بنای خشتی و آجری جهان است، جاذبه‌های دیگری همچون پل ساسانی، آسياب‌های دزفول، بقعه محمد بن جعفر طيار و... در نزديکی این پارک ملی قرار دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

پارک جنگلی گمبوعه

  • فاصله از مرکز شهر: ۲۰ کیلومتر- ۳۰ دقیقه
  • آدرس: اهواز، کنارگذر سوسنگرد، جاده گمبوعه، پارک جنگلی گمبوعه (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: بهار

کتری در کنار آتش در فضای باز

عکاس: فرید سالمی

پارک جنگلی گمبوعه مساحتی بالغ بر ۳۰ هکتار دارد و مجهز به امکاناتی همچون استخر، فضای قايقرانی و فضای سبز است. ضمن اینکه جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا، این پارک را در زمره دیدنیهای حومه اهواز قرار داده‌اند. پارک مذکور در غرب استان خوزستان و شمال غرب اهواز واقع شده است.

دره توبیرون دزفول

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۷۷ کیلومتر- دو ساعت و ۳۰ دقیقه
  • آدرس: استان خوزستان، دزفول، بخش سردشت، دره توبیرون (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: بهار

جریان آب در میان دره و عبور طبیعت گردها

عکاس: مهدی خواجوی

اگر اهل طبیعت‌گردی و علاقه‌مند به ماجراجویی هستید، دره‌گردی در اعماق توبیرون را تجربه کنید! جالب است بدانید که «تو» در زبان محلی به معنی تب و گرما و «بیرون» به معنی بریدن است. پس «تو بیرون» یعنی مکانی که گرما را از تن و جان از بین می‌برد. این طور به نظر می‌رسد که در گذشته مردم با هدف بهبود بیماری‌ها به این دره می‌رفتند.

برای طبیعت‌گردی و ماجراجویی به دره توبیرون دزفول بروید

هنگام حضور در این دره‌ خوش‌آب‌وهوا باورتان نمی‌شود که چنین مکانی در استان خوزستان وجود داشته باشد. دره‌ای کم‌عرض با با دیواره‌های بلند و صخره‌ای که گاهی اوقات ارتفاعشان به ۱۰۰ متر می‌رسد و لذت‌ قدم‌زدن روی شن‌های کف دره، استفاده از چشمه‌های آب و آبشارها، استنشاق هوای خنک و دیدن اشکال عجیب‌وغریب و چشم‌نواز را نصیبتان می‌کند.

ضمن اینکه می‌توانید این طبیعت چشم‌نواز و بی‌بدیل را سوژه دوربین عکاسی خود کنید تا خاطره آن همیشه همراهتان باشد. علاوه بر پیاده‌روی و آب‌بازی در دره توبیرون، برپایی چادر و گذراندن شبی مهیج و خاطره‌انگیز در این دره افسانه‌ای را تجربه کنید؛ فقط یادتان باشد که به طبیعت احترام بگذارید. از آنجا که این دره از بخش‌های شبیه به هم تشکیل شده است، امکان گم‌شدن وجود دارد؛ پس با راهنمای محلی از دره دیدن کنید.

دره ای سرسبز با رودخانه

عکاس: علیرضا حسینیان

فصل بهار و تابستان (از اردیبهشت تا آخر شهریور) بهترین زمان بازدید از دره توبیرون است و فصل پاییز و زمستان به‌خاطر شدت سرما، سفر به این محل توصیه نمی‌شود.

بند ماهی‌ بازان شوشتر

  • فاصله از مرکز شهر: ۴۶ کیلومتر- ۵۰ دقیقه
  • آدرس: خوزستان، شوشتر، رود گرگر، شرق شهر باستانی دستوا، بند ماهی‌ بازان شوشتر (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: تابستان

بقایای سه ستون قدیمی در دشتی پهناور

عکاس: نامشخص

بند ماهی‌ بازان یا بند خدا آفرین، دهمین اثر ثبتی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود که بندی طبیعی در مسیر رودخانه گرگر است. این بند که قدمتش به عصر ساسانی برمی‌گردد، شامل یک رشته سنگ یک‌پارچه می‌شود که سه دیوار برای گذر آب در وسط آن وجود دارد؛ هرچند بخش‌های بسیاری از این دیوارها از بین رفته‌اند. بند از سنگ‌های ماسه‌ای ساخته شده که عبور آب در طول قرن‌ها منجر به‌شکل‌گیری نقوش زیبایی روی بدنه آن شده است.

بقایای یک سد سنگی

عکاس: نامشخص

اغلب بندهای دوره ساسانی به‌عنوان پل‌های مواصلاتی استفاده می‌شدند که بند ماهی بازان نیز از این قاعده مستثنا نبود. در واقع با توجه به آثار به‌جامانده از پایه‌های پل در میانه بند می‌توان فهمید که دارای سه پایه و دهانه‌های متعدد بوده است و به‌خاطر وجود همین سه پایه، این پل را با نام پل سه پایه نیز می‌شناسند.

تالاب بامدژ

  • فاصله از مرکز شهر: ۴۵ کیلومتر- ۴۰ دقیقه
  • آدرس: خوزستان، شمال غربی اهواز، مجاور روستای سادات طواهر، تالاب بامدژ (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: تابستان

تالاب بامدژ با وسعتی بالغ بر ۴۰۰۰ هکتار، از تالاب‌های قدیمی ایران است که زیستگاه بیش از ۲۴۰ گونه جانوری‌ و از زیباترین دیدنیهای اطراف اهواز در تابستان به شمار می‌رود.

تالاب بامدژ

عکاس: نامشخص

بهترین زمان بازدید از تالاب بامدژ را می‌توان اواخر بهار و اوایل تابستان دانست؛ زیرا آب رودخانه شاوور اهواز که منبع اصلی تغذیه تالاب محسوب می‌شود، به بیشترین حد خود می‌رسد و متعاقبا آب تالاب افزایش می‌یابد. اواخر دی و اوایل بهمن نیز زمان مناسبی برای سفر به تالاب است؛ زیرا به‌لطف وجود پرندگان مهاجر، فرصت تماشای آن‌ها برایتان فراهم می‌شود. یادتان باشد که شنا در تالاب بامدژ خطرناک است و توصیه نمی‌شود. با اینکه عمق تالاب به چهار متر می‌رسد؛ ریشه‌دواندن گیاهان فراوان در آن می‌تواند بلای جان شناگران شود.

هیچ امکاناتی نظیر پارکینگ، سرویس بهداشتی، رستوران و مراکز اقامتی ساده در اطراف تالاب وجود ندارد که این موضوع نشان‌دهنده بی‌توجهی به این جاذبه دیدنی است.

روستای مال آقا

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۷۰ کیلومتر- دو ساعت و ۲۶ دقیقه
  • آدرس: استان خوزستان، ۳۲ کیلومتری شهرستان باغملک، روستای مال آقا (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: تابستان

جریان رودخانه در منطقه ای سرسبز

عکاس: نامشخص

روستای مال آقا در میان کوه‌های مرتفع زاگرس واقع شده است و به‌لطف موقعت جغرافیایی‌اش، آب‌‌وهوای خنک و طبیعت شگفت‌انگیزی دارد؛ به همین دلیل گزینه‌ای عالی برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان و لذت‌بردن از طبیعت بکر به شمار می‌رود. با اینکه سفر به این روستا در تمامی فصول سال جذاب است؛ پاییز و زمستان، هوای سرد و برفی بر این منطقه حاکم می‌شود.

مال آقا تکه‌ای از بهشت است که در حدود ۱۶ کیلومتری شمال شرق باغ ملک قرار گرفته است و تقریبا ۹۱۷ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. کشف اشیای باستانی و سنگ‌نوشته‌هایی از هزاران سال قبل و همچنین خانه‌های تاریخی روستا، از قدمت بالای آن حکایت دارند.

منطقه ای ییلاقی با درخت و رودخانه

عکاس: نامشخص

روستای مال آقا از معدود روستاهای ایران است که بافت سنتی و تاریخی خود را حفظ کرده است؛ ضمن اینکه طبیعت بسیار تمیز و دست‌نخورده‌ای در اطراف آن به چشم می‌خورد. در مجاورت روستا، رودخانه‌ای پرآب و خروشان جریان دارد که می‌توانید لحظاتی را به دور شلوغی و آلودگی شهری، از هوای مساعد و صدای دلنواز رودخانه لذت ببرید.

آبتنی در آب رودخانه، هم‌صحبتی با مردم روستا، خرید محصولات محلی، پیک‌نیک، طبیعت‌گردی، عکاسی از چشم‌اندازهای زیبای روستا و اطراف آن و... از جمله تفریح‌هایی هستند که باعث جذب گردشگر،‌ به‌خصوص در آخر هفته‌ها به این منطقه شده‌اند. در صورتی که در خلاف جهت رودخانه حرکت کنید، پس از حدود چهار کیلومتر به تنگ تِهی می‌رسید که از زیباترین جاذبه‌های این منطقه به حساب می‌آید و آبشاری زیبا در انتهای آن قرار دارد.

جزیره کوشک

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۸۵ کیلومتر- دو ساعت و ۵۲ دقیقه
  • آدرس: استان خوزستان، ۵۰ کیلومتری شمال شرقی مسجد سلیمان، سد شهید عباس‌پور، جزیره کوشک (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: تابستان

کلبه ای ییلاقی در جزیره کوشک

عکاس: سعید کریمی

جزیره کوشک یکی از زیباترین مقاصد تابستانی و تفرجگاه‌های شهرستان اندیکا در استان خوزستان محسوب می‌شود که پشت سد شهید عباس پور و روی رودخانه کارون واقع شده است. این جزیره در سال ۱۳۸۰ توسط سازمان آب و برق خوزستان از یک جزیره غیرمسکونی به منطقه‌ای گردشگری تبدیل شد و در آن ۱۲ ویلای یک، دو، سه و چهار خوابه ساخته شده است. هر ویلا به‌لطف فضای سبز اختصاصی با درخت‌کاری و گل‌کاری بسیار زیبا، باربیکیو، تاب و آلاچیق، گزینه‌ای عالی برای اقامت به حساب می‌آید. جالب اینکه در این محل زمین فوتبال، سالن غذاخوری و سالن ورزشی نیز وجود دارد.

منطقه ای سرسبز در کنار دریاچه

عکاس: سعید کریمی

بی‌شک وجود چشم اندازهای نفس‌گیر، آب‌وهوای مساعد، طبیعت دست‌نخورده و بکر، ویلاهای مجهز به امکانات رفاهی و امکانات تفریحی باعث شده است که گردشگران بسیاری در طول سال از این منطقه دیدن کنند.

روستای رباط

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۶۰ کیلومتر- دو ساعت و ۲۰ دقیقه
  • آدرس:‌ استان خوزستان، شهرستان باغملک، دهستان منگشت، روستای رباط (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: تابستان

مزرعه ای سرسبز

عکاس: ضیاء الخزرجی

منطقه‌ نمونه‌ گردشگری رباط در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق باغملک و در دامنه‌ منطقه‌ای کوهستانی از سلسله جبال زاگرس قرار دارد. این روستا به‌واسطه داشتن درختان بلوط، باغ‌های انار و انگور، شالیزارهای برنج، بافت سنتی خانه‌ها، کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و طبیعت خاصش سالانه پذیرای گردشگران بسیاری است. عبور رودخانه‌ مواج زرد (ابوالعباس) از کنار روستا نیز مزید بر علت شده است تا هوای مساعد و فرح‌بخشی بر رباط حاکم باشد.

جریان رودخانه در منطقه ای سرسبز

عکاس: ضیاء الخزرجی

در کنار لذت‌بردن از جاذبه‌های طبیعی می‌توانید از امامزاده حضرت سلیمان این روستا نیز بازدید کرده و سوغاتی‌های فوق‌العاده‌ای از انار و ترشی انار تا رب انار و لبنیات محلی را تهیه کنید. برای رسیدن به این منطقه می‌توانید از جاده اهواز - شهرکرد و جاده انحرافی باغملک - رباط استفاده کنید.

چال کندی در دزفول

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۷۹ کیلومتر- دو ساعت و ۳۰ دقیقه
  • آدرس: استان خوزستان، ۱۸ کیلومتری شمال شهر دزفول، جاده دزفول - شیهون، هفت کیلومتر بعد از پادگان قدس، چال کندی (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: تابستان

صخره ای بزرگ در کنار دریاچه

عکاس: Mostafameraji

طبیعت‌گردی در روزهای گرم سال در دره پرآب چال کندی واقع در شمال شهر دزفول، دنیایی پر از هیجان را پیش روی شما قرار می‌دهد. چال کندی نام دره‌ای است که آب خروجی سد دز از آنجا عبور می‌کند.

ابتدای خرداد تا اواسط مهر، بهترین زمان استفاده از طبیعت چال ‌کندی است؛ چراکه امکان انجام تفریح‌هایی مثل شنا، قایق‌سواری، شیرجه، تاب آبی، جت اسکی، غواصی و ماهیگیری در این محل وجود دارد. با فرارسیدن پاییز و زمستان و سردشدن هوا، تفریح‌های آبی رونقی ندارند؛ اما طبیعت این منطقه همچنان دیدنی و تماشایی است.

رودخانه ای فیروزه ای در کنار صخره ها

عکاس: نامشخص

گروه‌های کوهنوردی و علاقه‌مندان نیز می‌توانند از دیواره‌های صخره‌ای چال کندی نهایت استفاده را ببرند. آب این منطقه به‌حدی زلال و شفاف است که می‌توانید کف رودخانه و گونه‌های مختلف ماهی آن را مشاهده کنید. علاوه بر این، چشم‌انداز نیزارها، علف‌زارها، بیشه‌زارها و آب عمیق و آرام منطقه، روحتان را جلا می‌دهد.

زیگورات چغازنبیل در شوش

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۲۵ کیلومتر- یک ساعت و ۳۶ دقیقه
  • آدرس: بزرگراه اهواز - شوش، فرعی قبل از شهر شاوور، بعد از روستای شیخ علی اصغر، روستای خماط، زیگورات چغازنبیل (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: پاییز

زیگورات چغازنبیل

عکاس: سامان پورفلاطون

زیگورات چغازنبیل مهم‌ترین یادگار دوره عیلامیان به شمار می‌رود که اولین اثر ثبت شده ایران در سازمان بین‌المللی یونسکو و یکی از بزرگ‌ترین زیگورات‌های جهان است. این اثر تاریخی تنها زیگورات روی کره زمین است که همه طبقه‌های آن از کف زمین ساخته شده‌اند و روی هم قرار ندارند. چغازنبیل از «چُغا» یعنی «تپه» و زنبیل یعنی «سبد» تشکیل شده که منظور شکل ظاهری بنا به‌صورت زنبیل واژگونی روی تپه است.

قلعه ای باستانی

عکاس: Rene Gugl

سیستم آب‌رسانی این معبد در نوع خود بی‌نظیر است؛ به‌طوری که طبق برخی منابع، تصفیه‌خانه آب آن به‌عنوان قدیمی‌ترین سیستم تصفیه آب در جهان به حساب می‌آید. در گذشته مردم امکان استفاده از آب رود دز را نداشتند که از نزدیکی معبد عبور می‌کرد. به همین دلیل کانالی به طول ۴۵ کیلومتر از رود دز تا شهر کشیده شد؛ اما آب گل‌آلود می‌شد و نیاز به تصفیه داشت. مخزن بزرگی در نزدیک حصار خارجی شهر تعبیه شد تا آب کانال ابتدا وارد این مخزن خارجی شود و با عبور از چند لایه از جمله ماسه، ریگ، زغال و... تصفیه شود و مورد استفاده مردم شهر قرار گیرد.

بخش‌های مختلف زیگورات چغازنبیل، از زیباترین دیدنیهای اطراف اهواز در پاییز، شامل معبد اینشوشیناک، معبد اعلی، دروازه‌ها و پلکان‌های معبد، تصفیه خانه، ناودان‌ها و تنبوشه‌های سفالی و بناهای مدور اطراف زیگورات چغازنبیل می‌شود.

زیگورات چغازنبیل تنها گوشه‌ای از شهر باستانی شوش است. اگر گذرتان به این محل افتاد، حتما از بخش‌های مختلف پایتخت تمدن چندهزار ساله عیلامیان نظیر كاخ شائور، آپادانا، دروازه شرقی، هدیش، روستای هخامنشی، مسجد جامع شوش، تپه‌های آكروپول و غیره دیدن کنید.

آرامگاه دانیال نبی (ع) در شوش

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۱۸ کیلومتر- یک ساعت و ۳۷ دقیقه
  • آدرس: استان خوزستان، شوش، خیابان امام خمینی (ره)، آرامگاه دانیال نبی (ع) (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: پاییز

آرامگاه دانیال نبی

عکاس: نامشخص

آرامگاه دانیال نبی (ع) یکی از آثار ملی ایران است که به‌عنوان نماد شوش و از شاخصه‌های مهم اجتماعی و مذهبی این شهر به شمار می‌رود.

آرامگاه دانیال نبی (ع) یکی از آثار ملی ایران است

حضرت دانیال (ع) از پیامبران بزرگ الهی است که با نام دانیال نبی شناخته می‌شود. یکی از جذابیت‌های آرامگاه دانیال نبی (ع)، معماری و تزیینات ویژه آن است و از آن جمله می‌توان به گنبدی اورچین و دو پوسته متعلق به دوره سلجوقی اشاره کرد که حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد. آینه‌کاری و کاشی‌کاری داخل بنا نیز زیبایی خاصی به این آرامگاه داده‌اند. این محل دارای دو حیاط است که حیاط اصلی یک حوض دارد و اطراف آن اتاق‌هایی برای استراحت زائران در نظر گرفته شده است.

منطقه گردشگری قلعه مختار

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۷۰ کیلومتر- دو ساعت و ۲۶ دقیقه
  • آدرس: استان خوزستان، اندیمشک، ۱۱ کیلومتری شرق شهرستان اندیمشک، منطقه گردشگری قلعه مختار (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: پاییز

منطقه ای تفریحی در کنار رودخانه

عکاس: علی قائمی

منطقه گردشگری قلعه مختار در مجاورت رودخانه‌ زیبای دز قرار دارد و دارای امکانات فرهنگی و تفریحی متعددی از جمله سالن اجتماعات، چمن فوتبال، زمین والیبال و بستکبال، اسکله قایق‌سواری و... است. علاوه بر این در فصول گرم سال می‌توانید تنی به آب بزنید و از شنا در این منطقه نهایت لذت را ببرید. در صورت مساعدبودن هوا، ماهی‌گیری و ورزش‌های آبی نیز از دیگر تفریح‌های رایج در این منطقه گردشگری محسوب می‌شوند.

کاروانسرای افضل در شوشتر

  • فاصله از مرکز شهر: ۹۶ کیلومتر- یک ساعت و ۳۵ دقیقه
  • آدرس: استان خوزستان، شهر شوشتر، ضلع غربی خیابان طالقانی، کوچه سنگ‌فرش‌ها، کاروانسرای افضل (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: پاییز

تخت های آبی رنگ در یک کاروانسرای قدیمی

عکاس: خلیل دلاوران

کاروانسرای افضل یا سرای افضل، اثری از دوره قاجار است که در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. این بنا به همت خاندان افضل ساخته شد که از خانواده‌های معروف شوشتر بودند. این سازه چهار طبقه از طبقه‌های همکف، اول، شبستان و شوادان تشکیل شده است و ساختمان آن روی سکویی قرار دارد که دسترسی به اتاق‌ها از طریق پلکان میسر است. بخش‌های مختلف کاروان‌سرا شامل تعدادی خانه، حمام، سرا و دو ساباط می‌شود.

این کاروان‌سرا در حال حاضر به‌عنوان نمایشگاه دائمی صنایع دستی فعالیت می‌کند و بزرگ‌ترین مرکز تولید صنایع دستی استان خوزستان به شمار می‌آید که به محل اشتغال صنعتگرانی از رشته‌های مختلف هنری تبدیل شده است.

قلعه شوش

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۲۰ کیلومتر- یک ساعت و ۳۶ دقیقه
  • آدرس: استان خوزستان، شهر شوش، بلوار امام خمینی (ره)، قلعه شوش (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: پاییز

برج کنگره دار یک قلعه قدیمی

عکاس: حسام کریمی

قلعه شوش هنگام حفاری‌های باستان‌شناسی در سال ۱۲۷۵ هجری شمسی در محوطه تاریخی شوش بنا شد؛ چراکه ژاک دمورگان، باستان‌شناس فرانسوی، به‌دنبال ایجاد مکانی دائمی برای تیم کاوش در تپه تاریخی بود و با همین هدف اقدام به ساخت قلعه کرد. ابزار باستان‌شناسانی ۱۰۰ سال پیش که برای حفاری در این منطقه استفاده شد، همچنان در این قلعه وجود دارد.

قلعه قدیمی شوش

عکاس: نامشخص

این قلعه جزو بزرگ‌ترین پایگاه‌های باستان‌شناسی خاورمیانه محسوب می‌شود و از معدود ساختمان‌های ایران است که معماری قرون‌وسطایی دارد. قلعه مذکور در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و نکته جالب درباره آن، استفاده از آجرنوشته‌ها و کتیبه‌های به‌دست‌آمده از کاخ آپادانای شوش و آجرهای منقوش به خط میخی از زیگورات چغازنبیل در ساخت قلعه است.

ابزار و وسایل باستان شناسی در گذشته

عکاس: حسام کریمی

موزه شوش، شهر باستانی شوش و آرامگاه دانیال نبی در نزدیکی قلعه قرار گرفته‌اند که به‌راحتی می‌توانید بازدیدی از آن‌ها نیز داشته باشید.

روستای صراخیه

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۱۰ کیلومتر- یک ساعت و ۴۰ دقیقه
  • آدرس: اهواز به آبادان، شادگان، دهستان ناصری، روستای صراخیه (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: زمستان

روستای صراخیه (سراخیه) در جنوب جاده دارخوین - شادگان قرار دارد و گزینه‌ای عالی برای گردش یک‌روزه در فصل پاییز و زمستان در حوالی اهواز به شمار می‌رود؛ به‌خصوص که می‌توانید ونیز ایران را با قایق بگردید. این روستا که در میان آب‌های تالاب شادگان قرار دارد، امکان بازدید از این تالاب زیبا و قایق‌سواری روی آن را نیز برایتان فراهم می‌کند. جالب اینکه که تالاب یادشده به‌عنوان بزرگ‌ترین تالاب ایران و یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های طبیعی ثبت‌شده در فهرست سازمان بین‌المللی یونسکو است.

قایق سواری روی رودخانه

منبع عکس: سایت سفرستان (عکاس: نامشخص)

علاوه بر قایق‌سواری در تالاب شادگان و گذر از میان روستا می‌توانید ماهیگیری در این منطقه را تجربه کنید. از تماشای گربه جنگلی (نام محلی بزون)، گله‌های گاومیش، گراز (نام محلی خنزیر)، شنگ، گرگ، دلفین بینی‌بطری و غیره لذت ببرید. در صورتی که به پرنده‌نگری علاقه دارید، به تماشای پرندگانی همچون اردک کرکری، فلامینگو، حواصیل، لک‌لک، غاز وحشی و اردک در تالاب بپردازید.

منبع عکس: سایت سفرستان (عکاس: نامشخص)، خبرگزاری مهر (عکاس: قاسم منصور آل کثیر)

بازدید از بازارچه صراخیه که به فروش محصولات محلی از جمله ماهی تازه اختصاص دارد، موزه حیات وحش و امکان آشنایی با گونه‌های جانوری تالاب شادگان و مسجد روستا با ظاهری ساده و بدون گنبد و گلدسته، از دیگر جاهای دیدنی صراخیه هستند.

یکی از جذابیت‌های روستا، شکل خانه‌ها و سبک خاص زندگی مردم است؛ خانه‌های خشتی که با مصالح در دسترس مردم بومی ساخته شده است و برخی خانه‌ها حصاری از نی یا برگ نخل دارند.

چشمه های قیر جوشان ماماتین در رامهرمز

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۲۴ کیلومتر- یک ساعت و ۴۵ دقیقه
  • آدرس: استان خوزستان، رامهرمز، منطقه ماماتین، چشمه‌های قیر جوشان ماماتین (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: زمستان

چشمه‌های قیر ماماتین در دو طرف یک مسیل کم‌آب قرار گرفته‌اند که نفت و قیر این چشمه‌ها با آب ترکیب می‌شوند و در نهایت با کاهش غلظتشان، به زمین‌های کشاورزی می‌رسند. این منطقه دارای ۱۰ چشمه قیر کاملا طبیعی است که گاهی اوقات مثل یک آتشفشان فوران کرده و قیری تولید می‌کنند که به آن طلای سیاه گفته‌ می‌شود. این محل به‌حدی جذاب و حیرت‌آور به نظر می‌رسد که در زمره  جاذبه‌های گردشگری معروف رامهرمز جای گرفته و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.

چشمه قیر جوشان

عکاس: نامشخص

کوره‌های کاملا سالمی در نزدیکی چشمه‌های قیر رامهرمز وجود دارد که یادگاری از دوران قدیم هستند و در گذشته برای تفکیک قیر از آب و املاح استفاده می‌شدند. جالب اینکه مردم عرب منطقه رامهرمز طبق باوری اساطیری معتقد بودند که این چشمه‌ در اصل خون اژدهایی است که در جنگ کشته می‌شود. لوح‌های به‌دست‌آمده از چغازنبيل نیز نشان می‌دهند که عيلاميان از چشمه‌های قیر برای ساخت ظروف استفاده می‌کردند.

بازار ته لنجی ها

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۴۰ کیلومتر- دو ساعت و پنج دقیقه
  • آدرس: استان خورستان، آبادان، خیابان امام خمینی (ره) (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: زمستان

بازار ته لنجی ها آبادان

عکاس: مجید محرابی

یکی دیگر از دیدنیهای اطراف اهواز، بازار ته‌‌لنجی‌ها‌ در آبادان است که برای مردم شهرهای مجاور و همین طور گردشگران جذابیت دارد. در واقع ته‌ لنجی به کالایی گفته می‌شود که ملوانان و خدمه قایق‌ها و کشتی‌ها می‌توانند بدون گمرکی وارد کشور کنند و از همین رو این بازار، تنوع بالا و قیمت‌های مناسب و ارزانی‌ دارد. در بازار ته‌لنجی‌ها از وسایل تزیینی تا لوازم منزل، ادویه‌های معطر، پوشاک و خوراکی فروخته می‌شود و هر کسی قدم به آن بگذارد، دست خالی برنمی‌گردد.

مغازه ادویه فروشی

عکاس: سعید موسوی

در صورتی که قصد خرید ندارید، می‌توانید از زندگی شبانه و شادی که در بازار ته‌‌لنجی‌ها موج می‌زند، لذت ببرید و اوقات خوشی را سپری کنید.

دریاچه سد دز

  • فاصله از مرکز شهر: ۲۰۰ کیلومتر- حدود سه ساعت
  • آدرس: استان خوزستان، اندیمشک (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: زمستان

منطقه ای کوهستانی در کنار دریاچه

عکاس: بیژن مسعودی

دریاچه سد دز یا دریاچه شهیون، یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران در استان خوزستان و از دیدنیهای اطراف اهواز در زمستان است که ارزش یک بار دیدن را دارد. چشم‌انداز وصف‌ناپذیر طبیعت در این منطقه باعث شده است که هر سال گردشگران و مسافران بسیاری بازدید از این بهشت محصور در دل کوه‌ها را در برنامه خود بگنجانند. جالب اینکه چندین جزیره کوچک و بزرگ در این دریاچه وجود دارد که زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند. در کنار دریاچه می‌توانید حس آرامش را به‌معنای واقعی کلمه تجربه کنید و در منطقه‌ای مملو از درختان سرسبز اوقات خوشی را بگذرانید.

دریاچه سد دز در محیطی سرسبز

عکاس: بیژن مسعودی

در کنار لذت‌بردن از مناظر تماشایی دریاچه و پیاده‌روی در ساحل آن می‌توانید از امکانات و تفریح‌هایی همچون ورزش‌های آبی، قایق‌سواری، اسکی روی آب و... استفاده کنید.

قطعا تماشای غروب و طلوع آفتاب از دل کوهپایه‌های زاگرس، برپایی کمپ‌های شبانه و دورهمی‌ در کنار آتش، سفری به‌یادماندنی را برایتان رقم خواهد زد. با این حال، فکر شنا در آب دریاچه را از ذهنتان بیرون کنید؛ زیرا توربین‌های عظیم در دیواره‌های سد با قدرت مکش بالایی که دارند، شنا را به امری مخاطره‌آمیز تبدیل کرده‌اند.

مسجد رنگونی ها

  • فاصله از مرکز شهر: ۱۴۰ کیلومتر- حدود دو ساعت
  • آدرس: استان خوزستان، آبادان، خیابان امام، روبه‌روی انبار دارویی پالایشگاه، مجاور اروند رود، مسجد رنگونی ها (نمایش روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: زمستان

مسجد رنگونی ها آبادان

عکاس: نامشخص

مسجد رنگونی‌ها، مسجدی با معماری کاملا متفاوت با دیگر مساجد است که از همین نظر می‌توان آن را متفاوت‌ترین مسجد ایران دانست. این مسجد که در جوار اروند رود واقع شده، موزه اسناد خطی و تاریخی را در خود جای داده است و از بناهای مذهبی شاخص آبادان به شمار می‌رود.

فضای داخلی مسجد رنگونی ها

عکاس: نامشخص

داستان ساخت مسجد از این قرار است که آبادان در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی به‌عنوان یکی از شهرهای صنعتی مطرح شد و از همین رو هزاران تبعه انگلیسی، هندی و پاکستانی برای کار به این شهر مهاجرت کردند. تعداد بسیاری از کارکنان پالایشگاه از رنگون، پایتخت کشور برمه و عمدتا مسلمان بودند. به همین دلیل عبادتگاهی در زمین‌های شرکت نفت ساختند که کار ساخت آن در سال ۱۲۹۱ آغاز و درهای آن در سال ۱۳۰۰ به روی مردم گشوده شد.

این مسجد که در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت، به‌لطف گچبری‌هایی زیبا و برجسته، سبک معماری شبه‌قاره هند را به نمایش می‌گذارد. یکی از موارد جالب این مسجد، وجود دو تونل هوا در زیر ساختمان آن است که مانع از نفوذ رطوبت به پایه‌های مسجد می‌شوند. ورودی این سازه نیز مزین به بسم الله الرحمن الرحیم، لااله الا الله و محمدا رسول الله و نام خلفای راشدین است.

تزیینات ورودی مسجد رنگونی ها

عکاس: Saeed Jorfi

اگر تاکنون از هر یک دیدنیهای حومه اهواز دیدن کرده‌اید، در پایین این مقاله کجارو از نظر و تجربه خود برای مخاطبان ما بگویید؛ ضمن اینکه می‌توانید جاذبه‌های اطراف اهواز که در این مقاله نیامده است، به کجارویی‌ها معرفی کنید.

پرسش‌های متداول

زیباترین روستاهای اطراف اهواز کدامند؟

از زیباترین روستاهای اطراف اهواز می‌توان از روستای سادات طواهر، روستای مال آقا، روستای رباط و روستای صراخیه نام برد.

اطراف اهواز کجا بریم؟

اگر برای شما سوال است که «اطراف اهواز کجا بریم؟»، باید بدانید که پل کابلی لالی، سازه های آبی شوشتر، پارک ملی دز، پارک جنگلی گمبوعه، دره توبیرون دزفول، تالاب بامدژ، جزیره کوشک، زیگورات چغازنبیل، آرامگاه دانیال نبی (ع) و منطقه گردشگری قلعه مختار از جاهای دیدنی اطراف اهواز هستند.

کدام منطقه حفاظت‌شده در خوزستان قرار دارد؟

پارک ملی دز در سال ۱۳۴۶ به‌صورت منطقه حفاظت‌شده درآمد تا اینکه بخشی از آن در سال ۱۳۴۸ به‌عنوان پارک وحش در نظر گرفته شد.

معنی نام «دره توبیرون» چیست؟

«تو» در زبان محلی به معنی تب و گرما و «بیرون» به معنی بریدن است. پس «تو بیرون» یعنی مکانی که گرما را از تن و جان از بین می‌برد.

عکس کاور: کیوان محمدی

مطالب مرتبط:

دیدگاه