جزئیات سفرهای نوروز ۱۴۰۰ در شرایط کرونا اعلام شد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۵
جزئیات سفرهای نوروز ۱۴۰۰ در شرایط کرونا اعلام شد

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به تقسیم‌بندی چهارگانه سفرهای نوروزی در دوره کرونا، از ممنوعیت سفر به مکان‌های غیر رسمی مانند اقامت در مدارس یا بوستان‌ها خبر داد.

ایرج حریرچی، معاون‌کل وزیر بهداشت، از تقسیم‌بندی سفرهای نوروزی در شرایط شیوع کرونا به چهار گروه مجزا خبر داد. وی در این رابطه اذعان داشت:

گروه اول یعنی سفر با تور و اقامت در هتل و گروه دوم یعنی سفر بدون تور و اقامت در هتل فعلا بلامانع است و ادامه این روند نیز بستگی به وضعیت شیوع کرونا خواهد داشت.

وی با اشاره به امکان جلوگیری از سفرهای گروه اول و دوم در صورت وخامت اوضاع بر اثر شیوع ویروس کرونای انگلیسی، در خصوص گروه سوم سفرهای نوروزی ابراز نگرانی کرد:

گروه سوم که ۹۰ درصد سفر‌های نوروزی را تشکیل می‌دهند، سفر به خانه‌های اقوام و فامیل و ویلا‌های شخصی و... است که بیشتر در این زمینه نگرانی داریم.

دکتر حریرچی ضمن توصیه مبنی بر عدم انجام سفرهای غیرضروری در شرایط فعلی، بر ممنوعیت سفر به مکان‌های غیررسمی مانند اقامت در مدارس و اماکن دولتی یا بوستان‌ها تاکید کرد و گفت:

درباره سفر‌ها مثال‌هایی زده می‌شود که مثلا فردی با خودروی شخصی به ویلای شخصی خود می‌رود. چند درصد از مردم ویلای شخصی دارند؟ درباره هتل هم معمولا افرادی که سطح اقتصادیشان به‌گونه‌ای است که هتل می‌روند به‌شکل دست جمعی و با چند ماشین به سفر می‌روند. وقتی سفر می‌رویم یک سری تحرکات قبل سفر داریم در بین سفر هم رستوران می‌رویم. افراد سرویس بهداشتی می‌روند. خرید می‌کنند.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به ورود ۱۰ مسافر مبتلا به کرونای انگلیسی به ایران، از عدم همکاری آنان برای استقرار در اتاق هتل و رفت‌وآمد پیاپی ایشان به لابی خبر داد. وی در رابطه با انجام سفرها با وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز اظهار کرد:

سفر قطار، هواپیما و... هم می‌تواند سبب انتقال ویروس شود، اما درصد آن کمتر است و بهتر است فقط کسی که سفر ضروری دارد انجام دهد.

طبق گفته‌های دکتر حریرچی تا به این لحظه سفر نوروزی با خودروهای شخصی ممنوع است. برای سفر با قطار و هواپیما فعلاً ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمی نگرفته است. همچنین، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی با خودروهای پلاک غیر بومی به این شهرها ممنوع است. سفر به شهرهای زرد نیز مشروط است و امکان سفر به این شهرها وجود دارد؛ اما با توجه به شرایط کرونایی کشور، سفر به بعضی از شهرهای زرد مانند اصفهان، مشهد و شیراز و البته مناطق مسافرپذیر در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان ممنوع است.

در حالی که کمتر از سه هفته دیگر تا تعطیلات نوروز باقی مانده، پیش‌بینی‌ها بر است که سفرها از هفته آخر اسفندماه، به رسم سال‌های گذشته آغاز شود. ستاد ملی کرونا اما هنوز استراتژی خاصی برای سفرهای نوروزی تدوین و تصویب نکرده است. از طرفی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به‌عنوان متولی سفر در کشور بارها تاکید کرده که مجوز سفر با تور و رزرو اقامتگاه را از این ستاد گرفته است. اظهارنظرهای ضد و نقیض چند روز اخیر درباره سفرهای نوروزی از سوی مقام‌های مسئول، مردم را دچار استیصال و سرگردانی درباره نحوه سفر، خرید تور، ررزو اقامتگاه، شهرهای ممنوعه و... کرده است.

نظر شما درباره سفرهای نوروزی چیست؟ دلایل موافقت یا مخالفت خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما و سایر کاربران کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع شبکه خبر

دیدگاه