معرفی ارز دیجیتال در سیگنال و بررسی مزایا و معایب آن

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات چهار شنبه، ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۰۰
معرفی ارز دیجیتال در سیگنال و بررسی مزایا و معایب آن

ارز دیجیتال تارنمایی جامع در زمینه اطلاع‌رسانی، ارائه ابزارهای تخصصی و آموزش های پیشرفته در زمینه بیت کوین، بلاکچین و رمزارزها است.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

وقتی حرف ارز دیجیتال وسط می‌آید، سوالات زیادی ذهن مخاطب را درگیر می‌کند. اینکه اصلا ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟ آیا می‌توان به ارزهای دیجیتال اعتماد کرد؟ چه تفاوتی با پول کاغذی دارند؟ چگونه می‌توان آن‌ها را نگهداری کرد؟ و ده‌ها سوال دیگر. ما در این مقاله از سایت سیگنال سعی می‌کنیم به زبان ساده شما را با مفاهیم این بازار نوظهور آشنا کنیم.

ارز دیجیتال چیست؟

برای اینکه به درک درستی از مفهوم ارز دیجیتال برسیم بهتر است، ابتدا با تعریف هش و بلاک آشنا شویم. بلاک شامل تعداد بسیار زیادی از معاملات است. وقتی یک معامله روی یک ارز دیجیتال انجام می‌شود، تمام اطلاعات مربوط به آن معامله رمزنگاری شده و به‌صورت یک کد در بلاک مربوطه ثبت می‌شود. مجموع این کدها یک هش برای بلاک می‌سازد. بلاک بعدی با استفاده از هش این بلاک و کدهای بلاک خود ساخته می‌شود. یعنی هش هر بلاک تابعی از کدهای درون بلاک و هش بلاک قبلی است. این‌گونه تمام بلاک‌ها به‌واسطه هش مانند زنجیری به هم مرتبط هستند. این زنجیر را بلاکچین می‌نامند. در واقع می‌توان بلاک چین یک ارز دیجیتال را به یک دفتر کل تشبیه کرد که تمام مبادلات انجام شده آن ارز دیجیتال در این دفتر ثبت می‌شود.

ارز دیجیتال یا cryptocurrency نوعی پول مجازی است که بر اساس الگوریتم‌های رمزنگاری شده در بستر بلاک‌چین طراحی شده است. ارزهای دیجیتال وجود خارجی ندارند اما می‌توان آن‌ها را به پول رایج کشورهای مختلف تبدیل کرد.

امنیت ارزهای دیجیتال چگونه تامین می‌شود؟

برای اطلاع از میزان امنیت ارزهای دیجیتال بهتر است چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • اول آن که وقتی معامله انجام می‌شود و به‌صورت یک کد در بلاک ذخیره می‌شود، دیگر امکان ویرایش آن وجود ندارد.
  • دوم آن که تمام افراد می‌توانند بلاک چین ارز دیجیتال دلخواه خود را دانلود کرده و یک نسخه از آن را داشته باشند. یعنی هر فرد می‌تواند تمام معاملات بلاک‌چین را رصد کند.
  • و سوم آن که هش هر بلاک تابعی از هش بلاک قبلی است.

بر این اساس هر فردی که بخواهد اطلاعات یک معامله را دستکاری کند، نه‌تنها هش آن بلاک تغییر می‌کند بلکه هش تمام بلاک‌های بعدی و کل بلاکچین نیز تغییر خواهد کرد. همچنین گفتیم که هر فرد در هر گوشه جهان در صورت تمایل می‌تواند یک نسخه از بلاک چین را داشته باشد. در این صورت وی متوجه مغایرت اطلاعات خودش و اطلاعات جدید خواهد شد و این‌گونه دستکاری شبکه به سرعت آشکار می‌شود. در واقع دسترسی تمام افراد به بلاک‌چین مانع از آن می‌شود که فردی بخواهد به‌صورت پنهانی تقلب کند. بدین صورت امنیت این شبکه با دسترسی آزاد فراهم می‌شود.

رپورتاژ

منظور از غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال چیست؟

یکی از مهمترین ویژگی‌های مطرح شده در حوزه ارزهای دیجیتال حذف واسطه‌هاست. یعنی چه؟

در حال حاضر جریان مالی هر کشوری در دنیا توسط بانک مرکزی آن کشور مدیریت می‌شود. یعنی بانک مرکزی تصمیمی می‌گیرد چقدر پول چاپ شود، چقدر پول در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد، سهم ارز کشورهای دیگر از جریان مالی کشور چقدر باشد و ده‌ها مورد دیگر. وقتی یک یا چند نهاد خاص بر جریان مالی کشورها نظارت می‌کنند، شیوه مدیریت مالی متمرکز خواهد بود.

اما با خلق ارزهای دیجیتال واسطه‌هایی مانند بانک، صرافی، بیمه و غیره از میان برداشته شده و افراد می‌توانند دارایی‌های مالی خودشان را مدیریت کنند. مثلا می‌توانند بدون نیاز به بانک، به‌صورت مستقیم ارز دیجیتال خود را برای فرد دیگری ارسال کنند یا با استفاده از پلتفرم‌های وام‌دهی ارزهای دیجیتال بدون نیاز به ضامن، با وثیقه گذاشتن دارایی دیجیتال خود وام دریافت کنند.

نقش ماینرها در دنیای ارزهای دیجیتال چیست؟

وظیفه ماینرها درحقیقت اعتبارسنجی معاملات است که بابت آن پاداش دریافت می‌کنند. زمانی که معامله‌ای روی یک ارز دیجیتال انجام می‌شود، صحت معامله توسط استخراج‌کنندگان یا ماینرهای آن ارز دیجیتال تایید و سپس معامله به‌صورت یک کد در بلاک مربوطه ذخیره می‌شود. با توجه به اینکه حجم اطلاعات بالا و تایید آن زمان‌بر است، هر ماینر می‌تواند تعداد محدودی معامله را تایید کند.

ماینرها علاوه بر تایید تراکنش‌ها به کمک حل مسائل پیچیده ریاضی، از بلاکچین‌ها در برابر کلاه‌برداری و حمله هکرها نیز محافظت می‌کنند.

کیف پول ارزهای دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یا Wallet را می‌توان به حساب بانکی تشبیه کرد. کیف پول‌ها در دو نوع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وجود دارند. این کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی و عمومی را ساخته و با بلاک‌چین‌های دیگر در ارتباطند تا کاربر بتواند ارز دیجیتال خود را ارسال یا دریافت کند.

در حال حاضر کیف پول‌های مختلفی وجود دارد که از نظر عواملی مانند امنیت، کاربرپسند بودن و غیره با هم متفاوتند و با توجه به نیاز کاربر می‌توانند انتخاب شوند. پس بهترین کیف پول برای شما کیف پولی است که بتواند نیازها و ارزهای دیجیتال شما را پوشش دهد.

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال

از مهمترین مزایای ارزهای دیجیتال که در اینجا معرفی شده، می‌توان به قدرت نقدشوندگی بالا، دسترسی جهانی به خدمات مالی یکسان، حذف واسطه‌ها، امنیت بالا، افزایش شفافیت، کاهش هزینه‌ها، عدم پرداخت مالیات و انتقال آسان دارایی اشاره کرد.

اما هر طرحی دارای معایبی هم است و ارز دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از مهمترین معایب این حوزه عدم امکان بازگردانی دارایی در صورت فراموشی رمز کیف پول یا ارسال اشتباه دارایی به کیف پول شخص دیگری است. همچنین با تمام امنیتی که این حوزه دارد، گاهی صرافی‌های ارزهای دیجیتال مورد هک واقع می‌شوند و دارایی افرادی که پول خود را به کیف پول انتقال نداده‌اند، از بین می‌رود.

حرف آخر

دقت کنید که تمام ارزهای دیجیتال موجود، تمام ویژگی‌های گفته شده را ندارند. مثلا به‌دلیل اینکه شرکت ریپل مالکیت و مدیریت ارز دیجیتال xrp را بر عهده دارد، این ارز دیجیتال خاصیت غیرمتمرکز بودن را از دست داده است. زیرا توسط یک نهاد خاص اداره می‌شود. پس بهتر است قبل از هر اقدامی، ویژگی‌های مخصوص آن ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

اگر یکی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال هستید یا قصد ورود با این بازار را دارید، می‌توانید تجارب و سوالات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه