بازگشایی موزه دفینه پس از ۵ سال تعطیلی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
بازگشایی موزه دفینه پس از ۵ سال تعطیلی

موزه دفینه پس از پنج سال و با نام مجتمع فرهنگی موزه‌ای سردار آسمانی توسط بنیاد مستضعفان بازگشایی شد.

مراسم بازگشایی موزه دفینه پس از پنج سال با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد. این موزه با نام تازه مجتمع فرهنگی موزه‌ای سردار آسمانی فعالیت خواهد کرد. مالکیت ساختمان دفینه پیش از انقلاب بر عهده شخصی به نام «کمال کمونه» قرار داشت و برای کاربری به‌عنوان سوپر مارکت احداث شده بود. این بنا که معماری آن به سبک «فرانک لوید رایت» است، پس از انقلاب به مالکیت بنیاد مستضعفان درآمد.

عمارت مذکور، ۱۱ سال پس انقلاب با عنوان موزه دفینه‌های تاریخی و موزه تماشاگه پول فعالیت کرد و از سال ۸۵ نیز ساختمان آن در اختیار بانک زیر مجموعه بنیاد مستضعفان قرار گرفت.

بنیاد مستضعفان در سال ۹۴ تصمیم به بازسازی ساختمان دفینه گرفت و پس از وقفه‌ای دوساله بین سال‌های ۹۶ تا ۹۸، سرانجام این موزه در ۱۰ اسفندماه ۹۹ افتتاح شد.

بازدیدکنندگان در حال بازدید از تابلوهای موزه دفینه

بازگشایی این موزه در حالی انجام شد که هنوز بسیاری از ویترین‌های این موزه فاقد تابلوی توضیحات هستند. همچنین دستگاه رطوبت‌سنج در ویترین نسخه‌های خطی دیده نمی‌شود و از آثار مربوط به دوره پهلوی، تنها با عنوان معاصر یاد شده و اشاره‌ای به دوره تاریخی آن نشده است.

همچنین به‌نظر می‌رسد که ساختمان تاریخی دفینه دستخوش تغییرات چشم‌گیری شده است و نشانه‌های رنگ و نوسازی در آن نمایان است؛ گرچه معماران و مرمت‌گران موزه، منکر این موضوع هستند.

مجموعه دفینه در سه بخش موزه پول و سکه، موزه گوهر و آرایه‌های تاریخی و موزه هنرهای اسلامی و جهانی از ۲۰ اسفندماه پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود‌‌. ۱۲۰۰ قطعه اسکناس و سکه تاریخی، عصای زرین هخامنشی و زیورآلات ایران باستان و آثار تجسمی ارزشمند از جمله آثار موجود در این موزه به شمار می‌رود. ساختمان موزه دفینه در خیابان میرداماد واقع شده و هنوز قیمتی برای بلیط‌های این موزه تعیین نشده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه