پاندمی کرونا چه تاثیری بر صنعت کشتیرانی داشته است؟

علی گودرزی
علی گودرزی شنبه، ۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۵
پاندمی کرونا چه تاثیری بر صنعت کشتیرانی داشته است؟

صنعت کشتیرانی یکی از صنایع مهمی است که تحت‌تاثیر شیوع جهانی کووید ۱۹ سرمایه‌های بسیاری را از دست داد. 

شیوع جهانی کرونا تقریبا روی هر چیزی که فکرش را بکنید اثر گذاشته است. از صنایعی همچون فیلم‌سازی، موسیقی، بازی‌های ویدیویی، تلویزیون و... گرفته تا مواردی مثل تحصیل و گردشگری و حمل‌ونقل، همگی زیر سایه شیوع جهانی کرونا آسیب دیده‌اند.
صنعت کشتیرانی هم مانند تمامی صنایع، زیر فشار کرونا آسیب‌هایی جدی خورده است. این روزها دیدن بندرگاه‌های مملو از کشتی‌های پهلو گرفته و خاک خورده، دیگر منظره عجیب و خارج از چارچوبی نیست. در روزهای ابتدایی شیوع ویرس کرونا، چنین مناظری عجیب و اضطراب‌آور به نظر می‌آمدند؛ بعدها و با شیوع جهانی کووید ۱۹، صاحبان صنعت کشتیرانی به این منظره عادت کردند و آن شمایل ترسناک که در روزهای ابتدایی شیوع کرونا لرزه بر اندام فعالان این صنعت انداخته بود، در واقع نشانه‌ها و مقدمه‌چینی‌های اتفاقی بودند که امروز از آن با نام «دنیاگیری کووید ۱۹» یاد می‌شود.

تصویری از کشتی‌های پهلوگرفته در ترکیه

چه کشتیرانی صنعتی و چه کشتیرانی مسافرتی، همه تحت‌تاثیر دنیاگیری کرونا آسیب‌هایی جدی را متحمل شده‌اند. روزانه ده‌ها، صدها و هزاران مسافر کشتی‌های مسافرتی در سراسر جهان باید در انتظار وصول کشتی مد نظر خود و سفر با آن، ساعت‌ها و روزها را یکی پس از دیگری بگذرانند. سیاست‌های مربوط به بسته شدن مرزها و لغو سفر نیز بر دردسرهای صنعت کشتیرانی اضافه کرد؛ شاید برایتان جالب باشد بدانید که پس از بسته شدن مرزها و ممنوعیت ورود کشتی‌های مسافری یا باری، مسافران و خدمه این کشتی‌ها در زمان روبه‌رو شدن با مرزهای بسته‌ کشورها،‌ مجبور بودند تا مدت‌ها در کشتی‌های خود بمانند بلکه راهی برای درست شدن شرایط پیدا شود.
همان طور که احتمالا در جریان هستید، ویروس کرونا اولین اپیدمی نیست که صنایع مختلف دنیا را به میدان مبارزه کشانده است. پیش از کرونا، ویروس‌هایی مثل سارس (SARS)، مرس (MERS) و نوروویروس، همگی از جمله بیماری‌های مهم و بزرگی بودند که ضمن تهدید سلامت اجتماعی، صنایع بسیار برجسته و اساسی دنیا را تحت‌تاثیر قرار دادند؛ اما هیچ‌یک از بیماری‌های نام‌برده نتوانستند در حدواندازه‌ کووید ۱۹ مشکل‌ساز شوند. کووید ۱۹ نه‌تنها در مقیاس سلامت اجتماعی بحران‌آفرین شد، بلکه تمامی صنایع عظیم دنیا را هم با خطرهایی بی‌نهایت جدی روبه‌رو کرده است. صنعت کشتیرانی که تا سال ۲۰۱۸ میلادی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار ارزش داشت نیز یکی از همین صنایع است.

عکس مسافران حین سوار شدن بر کشتی برای سفر

رعایت شدن فاصله‌گذاری اجتماعی در کشتی‌ها، برگ برنده صنعت کشتیرانی در حمل‌ونقل مسافران است
در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰، بندر آلانیا در نزدیکی شهر ازمیر ترکیه با جای دادن به پنج کشتی از کار افتاده، تمام فضای آزاد خود را به این کشتی‌های بلااستفاده اختصاص داد. کشتی‌هایی که از آمریکا، بریتانیا و ایتالیا آمده بودند و سه کشتی دیگر هم قرار بود به آن‌ها اضافه شود. در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰، شرکت کشتیرانی کارنیوال (Carnival) در یک گزارش اعلام کرد که برای خروج ۱۳ ناو از ناوگان کشتی‌های خود برنامه‌ریزی کرده است. با وجود اینکه صنعت بزرگ کشتیرانی توسط سه کمپانی مهم و برجسته هدایت می‌شود، در مجموع حدود ۵۰ شرکت بزرگ کشتیرانی وجود دارند که این صنعت را به حرکت درمی‌آورند. این روزها، تمامی این کمپانی‌ها، از آن سه کمپانی بزرگ گرفته تا باقی شرکت‌های موجود در این صنعت، همگی درگیر بحران کرونا هستند و متضرر شده‌اند.
صنعت کشتیرانی در سالیان اخیر به یکی از منابع درآمد بسیار مهم برای اکثر کشورها تبدیل شده است. به‌خصوص برای کشورهای کوچک و جزیره‌های خودمختار. این سرزمین‌ها قسمت مهمی از درآمد و بودجه خود را از رستوران‌ها، مکان‌های دیدنی تاریخی، صنعت گردشگری و صنعت کشتیرانی تامین می‌کنند. با شیوع ویروس کرونا و آسیب دیدن بدنه‌های صنعت کشتیرانی، اقتصاد سرزمین‌های مختلف از کشورهای بزرگ گرفته تا کشورهای کوچکی که کشتیرانی یک تکیه‌گاه مهم برای اقتصادشان بود، از شرایط حاکم زیر سایه شیوع کووید ۱۹ آسیب دیدند.
تصویری از یک کشتی درحال انتقال بار و مسافر

با این وجود،‌ کشتی‌های مسافرتی به‌دلیل داشتن فضای بسیار وسیع و قابلیت بالا در اجرای طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی، به‌امن‌ترین راه ممکن برای سفر تبدیل شده‌اند. آیا این موضوع می‌تواند آسیب‌های وارده به صنعت کشتیرانی را اصلاح کند؟ تبدیل شدن کشتی‌ها به‌امن‌ترین روش برای مسافرت کردن، می‌تواند بخش مهمی از سرمایه‌های ازدست‌رفته‌ صنعت کشتیرانی را بازگرداند. باید صبر کرد و دید که این فرضیه تا چه حد به واقعیت نزدیک خواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع Reuters Weforum

دیدگاه