حذف گذرنامه بین ایران و ترکیه در حد پیشنهاد است

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۲
حذف گذرنامه بین ایران و ترکیه در حد پیشنهاد است

طبق اعلام منابع آگاه در ترکیه حذف گذرنامه بین ایران و ترکیه صرفا یک طرح پیشنهادی است و دیدگاه و پیشنهاد رسمی محسوب نمی‌شود.

در راستای خبر حذف پاسپورت در سفرهای گردشگری ایران - ترکیه در رسانه‌ها در دو روز اخیر و تاکید بر ارائه این پیشنهاد از سوی ترکیه در خبرهای مذکور، بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع آگاه در ترکیه موضوع حذف گذرنامه برای سفرهای توریستی بین دو کشور، در پنجمین نشست کمیته همکاری مشترک گردشگری ایران و ترکیه از سوی نمایندگان بخش خصوصی صنعت گردشگری ترکیه به‌عنوان یک طرح پیشنهادی مطرح شده است و یک دیدگاه و پیشنهاد رسمی به حساب نمی‌آید.

بنابراین، بررسی و رسیدگی به این موضوع بر عهده وزارت‌خانه‌های امور خارجه دو کشور بوده و موضوع مطرح شده در کمیته از سوی یکی از نمایندگان بخش خصوصی ترکیه به‌عنوان طرحی برای کاهش پروسه خروج از مرز و سهولت در امر پروازها میان دو کشور مطرح و به‌منظور بررسی بیشتر پیشنهاد داده شده است.

در این راستا، دکتر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران، روز گذشته در جریان مراسم افتتاحیه پروژه‌‌های گردشگری استان تهران به موضوع مذکور نیز اشاره کرد و چنین گفت:

در سفری که به ترکیه داشتیم آن‌ها تجربه‌ای را که با یکی از کشورهای همسایه داشتند، مطرح کردند و آن هم این است که علاوه بر لغو ویزا، پاسپورت را نیز حذف کرده‌اند. آن‌ها اعتقادشان بر این است که اگر این مدل را با ایران اجرایی کنند می‌تواند به تقویت گردشگری بین دو کشور کمک کند. اخیرا نیز این موضوع مجددا از سوی آن‌ها مطرح شده؛ اما فعلا در حد پیشنهاد ترکیه به ما است به نظرم پیشنهاد بدی نیست باید این موضوع را با وزارت خارجه و دستگاه‌های امنیتی مطرح کنیم.

عکس کاور: ملکه زاوشی

مطالب مرتبط:

دیدگاه