تاکید وزیر گردشگری بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سفرهای نوروزی

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا چهار شنبه، ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۶
تاکید وزیر گردشگری بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سفرهای نوروزی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه مراسم افتتاح پروژه‌های گردشگری استان تهران بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سفرهای نوروزی تاکید کرد.

روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه ۹۹ با حضور دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ۲۰۶ پروژه گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران در محل هتل رایا (یکی از پروژه‌های افتتاحیه) به‌صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد. دکتر مونسان در سخنان خود ضمن تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و چنین گفت:

تجمع‌ها و نیز برگزاری مراسم‌هایی مثل عروسی و عزا اصلا به صلاح نیست. باید بتوانیم جلوی انتشار بیشتر این ویروس را بگیریم. اگر قرار است نوروزی داشته باشیم که در آن سفر انجام شود منوط به این است که پروتکل‌های بهداشتی از همین حالا و برای همیشه رعایت شود تا شاهد شیوع پیک چهارم کرونا در کشور نباشیم.

او سپس به برنامه‌ریزی‌ها برای سفرهای احتمالی نوروزی اشاره کرد و افزود:

در این خصوص جلسه‌ای را در کمیته امنیتی اجتماعی ستاد مقابله با کرونا برگزار کردیم و مفصل دراین‌باره صحبت شده است. یک سال است که از شیوع این ویروس می‌گذرد و تأثیراتی را روی گردشگری گذاشته است. به همین خاطر در این خصوص در آن جلسه مفصل بحث شد که درباره نوروز و سفرهای احتمالی نوروزی چگونه باید برنامه‌ریزی کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد:

خوشبختانه پروتکل‌های دقیق بهداشتی در حوزه گردشگری انجام می‌شود، وزارت بهداشت درباره سفرهای مدیریت شده که تحت نظارت ما انجام می‌شود نگرانی ندارد، آنچه که مورد نگرانی آن‌هاست سفرهای انبوهی است که خارج از ضابطه و بدون مدیریت انجام می‌شود. یعنی اینکه هرکسی با ماشین خود به سفر می‌رود و معلوم هم نیست در کجا اقامت می‌کند؟ این موجب نگرانی است. البته اگر افراد با ماشین شخصی سفر بروند اما در مراکز اقامتی تحت نظارت ما اقامت کنند این نیز قابل قبول است و نگرانی در این خصوص کمتر است.

او اضافه کرد:

بنابر‌این در مدل اول سفرها یعنی سفرهایی که با تور و تحت نظارت ما انجام می‌شود و در مدل دوم که با تور نیست؛ اما اقامت در مراکز اقامتی تحت نظارت این وزارتخانه انجام می‌شود، کمتر نگرانی داریم و تحت کنترل است. نگرانی ما و وزارت بهداشت برای نوع سوم سفر یعنی سفرهای انبوه و مدیریت نشده است.

دکتر مونسان در ادامه با تأکید بر سلامتی مردم و حفظ جان آن‌ها، عنوان کرد:

یک سال است که مردم سفر نرفته‌اند، اما همه تلاش ما برای جان مردم است. درخواستم از مردم عزیزمان این است که با وزارت بهداشت همکاری شود و سفرها حتما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد. خصوصا در سفرهای احتمالی در نوروز حتما باید به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت توجه جدی کرد. البته به استانداران سراسر کشور اعلام شده که امسال کمپ‌های گردشگری نخواهیم داشت. چادر‌زدن در هیچ نقطه‌ای از کشور مجاز نیست. اگر همه به هم کمک کنیم از همین حالا می‌توانیم جلوی شیوع موج چهارم کرونا را بگیریم.

گفتنی است پیش‌تر نیز معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی از تدوین پروتکل سفرهای نوروزی مطابق با پیش‌شرط‌های ستاد ملی کرونا خبر داده بود. این طرح که پروتکل طرح سفر ایمن نام دارد از طریق ستاد خدمات سفر اجرا خواهد شد و طبق آن سفر نوروزی مشروط به «رزرو محل اقامت» و اسکان نوروزی در مدارس و کمپ‌ها ممنوع است. همچنین، بخشی از این سفرها به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و با تور خواهد بود که از طریق دفاتر خدمات مسافرتی دارای مجوز اجرا می‌شود. با هماهنگی نیروی انتظامی از سفر به مناطق پرخطرِ قرمز و نارنجی، در مبادی ورودی جلوگیری شده و مجوز اقامت مسافران کنترل خواهد شد. در این راستا، مقاصد ایمن و کم‌خطر نیز معرفی خواهند شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه