رقابت ترکستان برای کسب جایگاه مقصد برتر گردشگری

سارا نبی‌یان
سارا نبی‌یان پنجشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
رقابت ترکستان برای کسب جایگاه مقصد برتر گردشگری

ترکستان، برای استقبال از گردشگران برنامه‌ریزی کرده‌است؛ درست مانند زمانی که در مسیر جاده ابریشم قرار داشت.

اول دسامبر، هنگامی که اولین پرواز مستقیم از نورسلطان، پایتخت قزاقستان، در فرودگاه تازه تاسیس ترکستان نشست؛ لحظه بزرگی برای ترکستان بود.

ترکستان که زمانی بخشی از جاده ابریشم بود، یکی از تاریخی‌ترین بخش‌های اوراسیا، با سابقه باستان‌شناسی است که قدمت آن به قرن چهارم میلادی برمی‌گردد. بر اساس برخی سوابق تاریخی، قوم ترک‌ با جمعیت جهانی تقریباً ۱۶۰ میلیون نفر، اصالتا از ترکستان هستند.

این شهر به‌عنوان قطبی معنوی، زائران را از سراسر منطقه به‌سمت مسجد خوجه احمد یساوی جذب می‌کند. نام این مسجد برگرفته از شیخ صوفی ترکستان است که در در قرن ۱۱ میلادی در آنجا زندگی می‎کرد. اعتبار او به‌دلیل تبدیل کردن شهر به مرکز الهیات و فلسفه اسلامی است. آرامگاه خوجه احمد یساوی که در قرن ۱۵ بنا شده‌، در فهرست یونسکو به‌عنوان شاهکار معماری به سبک قرون وسطی به ثبت رسیده‌ است. با این وجود، تنها بازدیدکنندگان از این بنا، زائران و گردشگران از کشور همسایه، ازبکستان بوده‌اند. در واقع، این شهر با جمعیت ۱۷۶ هزار نفر، در طول سال تنها میزبان تعداد اندکی بازدیدکننده خارجی است.

آرامگاه

آرامگاه و مسجد خوجه احمد  یساوی در ترکستان، منبع عکس :.travelokazakhstan.com نام عکاس: ناشناس

سال ۲۰۱۸ مصادف با شروع تغییرات مهمی برای ترکستان بود. بیش از یک میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت‌های شهر و تبدیل آن به مرکز معنوی و فرهنگی قزاقستان و متعاقبا یک مقصد گردشگری پررونق سرمایه‌گذاری شد. چشم‌انداز شهر پر از پایگاه‌های ساخت‌وساز و داربست‌ جرثقیل‌ها است. ساختمان‌های درخشان جدیدی مانند هتل ریفسوس، دانشگاه بین‌المللی گردشگری، مرکز گردشگران و موزه‌های متعدد بنا شده‌اند.

زیارتگاه تاریخی کنتراست بالایی با تحولات جدید شهر ایجاد کرده‌است. راهنمای انگلیسی زبان توضیح می‌دهد که ساخت این بنا به دستور تیمور، حاکم آسیای مرکزی انجام شده است. با این حال، در پی مرگ او، ساخت‌وساز در سال ۱۴۰۵ متوقف شد و این بنا هرگز تکمیل نشد. با این وجود، این ساختمان بینش قابل‌توجهی نسبت به تاریخ آسیای مرکزی ارائه می‌دهد. به گزارش یونسکو، وجود این آرامگاه، به توسعه معماری اسلامی کمک کرده است و ارتباط نزدیکی با معرفی و گسترش اسلام صوفی در منطقه دارد و به همین دلیل، هر ساله مورد احترام هزاران زائری است که از آن دیدن می‌کنند. استان ترکستان علاوه بر آرامگاه‌ها و بناهای تاریخی، دارای سکونتگاه‌های باستانی مانند اوتیرار و سائوران و پارک‌های ملی نیز است. 

فرودگاه ترکستان

فرودگاه ترکستان، منبع عکس : astanatimes.comنام عکاس: ناشناس

مقامات محلی قصد دارند در حالی که زیرساخت‌های جدید شهر را توسعه می‌دهند، ازحفظ ریشه‌ها و اصالت تاریخی شهر نیز اطمینان حاصل کنند و بین این دو تعادل ایجاد کنند.

یک مقام مسئول گفت:

در واقع این چالشی مهم برای ما است. با وجود توسعه گسترده ترکستان، ما در حال حفظ ۱۵۰۰ سال تاریخ غنی و تمام پایگاه‌های فرهنگی و مقدسی هستیم که به قرن چهارم برمی‌گردد.

ما می‌خواهیم گردشگران را به بازدید از کافه‌ها و مغازه‌های محلی تشویق کنیم. به این ترتیب، بازدیدکنندگان در حالی که در دل فرهنگ و سنت‌های قزاقستان هستند، هم‌زمان به توسعه اقتصادی منطقه و رفاه ساکنان محلی نیز کمک خواهند کرد.

موقعیت‌های تبدیل ترکستان به مقصد توریستی برتر در منطقه کدامند؟

مسلما هنوز راه زیادی در پیش است. انگلیسی هنوز به‌طور گسترده‌ای صحبت نمی‌شود؛ هر چند به احتمال زیاد در آینده تغییراتی انجام خواهد کرد. تنها چند هتل و رستوران در Booking.com  و Trip advisor وجود دارند و هنوز شرکت‌های بین‌المللی گردشگری زیادی فعالیت نمی‌کنند؛ اما شاید بزرگترین چالش، کمبود اطلاعات در مورد ترکستان و پتانسیل‌های گردشگری آن باشد. پیدا کردن جزئیات آنلاین، به‌ویژه به زبان انگلیسی دشوار است؛ با این وجود، پایه و مسیرهای موفقیت وجود دارد. ترکستان یک مقصد بسیار جذاب برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ آسیای مرکزی و جاده ابریشم است.

پوشش محلی ترکستان

پوشش محلی مردم ترکستان، منبع عکس : northwindprints.com نام عکاس: ناشناس

علاوه بر این، فرصت تجربه فرهنگ و سنت های اصیل قزاق، چه در گذشته و چه در حال حاضر، در هیچ جای دیگر ارائه نمی‌شود. این فرصت برای ترکستان وجود دارد که با ارائه خدماتی مانند اقامت در کنار خانواده‌های محلی، کلاس‌های آشپزی محلی، سوارکاری در حومه شهر و اقامت در یورت‌های محلی، جایگاه خود را به دست آورد. در عین حال هتل‌های ریفروس و هیلتون خدمات رفاهی مجللی را نیز برای کسانی ارائه می‌دهند که از امکانات رفاهی کامل لذت می‌برند.

ترکستان می‌تواند خود را به‌عنوان مقصدی ارزشمند، در کنار دیگر اماکن توریستی جاده ابریشم در نزدیکی ازبکستان، مانند سمرقند، بخارا و خیوه قرار دهد. تاشکند، پایتخت ازبکستان تنها ۳۰۰ کیلومتر (چهار ساعت با ماشین)، فاصله دارد؛ در حالی که بیشکک پایتخت قرقیزستان نیز در فاصله ۶۰۰ کیلومتری قرار گرفته است.

طبیعت ترکستان

طبیعت ترکستان، منبع عکس : tien-shan.com نام عکاس: ناشناس

از آنجا که ازبکستان و قزاقستان هر دو اجازه سفر بدون ویزا را برای اکثر کشورهای اروپایی ( بعد از شرایط همه‌گیری کووید) صادر کرده‌اند، سفر بین مقصدهای توریستی کلیدی در دو کشور همسایه نسبتا ساده خواهد بود.

فرودگاه ترکستان همچنین قصد دارد پروازهای بین‌المللی از استانبول، مسکو، باکو، مکه، سمرقند، و دیگر مقصدهای جهانی را برقرار کند. در حالی که کشورهای اروپایی هنوز در این فهرست قرار نگرفته‌اند، رسیدن به پایتخت قزاقستان به لطف پروازهای مستقیم از لندن، فرانکفورت، ورشو و بوداپست آسان است.

مزیت دیگر ترکستان هزینه نسبتاً ارزان آن است. میانگین قیمت یک اتاق هتل در هر شب ۲۵ پوند (۳۳ دلار) و شام کمتر از ۱۰ پوند (۱۳ دلار) است.

لحظه کلیدی این مکان تاریخی تابستان ۲۰۲۱ خواهد بود که احتمال بازگشایی مرزهای بین‌المللی وجود دارد. زمانی که ساخت و سازها به پایان رسیده و شهر یک بار دیگر از بازدیدکنندگان استقبال خواهد کرد؛ درست مانند دوران جاده ابریشم.

 

مطالب مرتبط:

منبع travel magazine

دیدگاه