بررسی پیشنهاد حذف گذرنامه برای سفر بین ایران و ترکیه

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۹
بررسی پیشنهاد حذف گذرنامه برای سفر بین ایران و ترکیه

پیشنهاد ترکیه مبنی بر حذف گذرنامه برای سفر بین ایران و ترکیه در در کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری دو کشور بررسی خواهد شد.

پیشنهاد کشور کشور ترکیه در خصوص حذف گذرنامه برای سفر بین ایران و ترکیه در در پنجمین نشست کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری دو کشور مطرح شد. بنا بر اعلام روابط عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مقرر شده است تا این پیشنهاد از سوی بخش گردشگری دو کشور به‌صورت ویژه پیگیری شود. 

این در حالی است که دولت‌های ایران و ترکیه طبق اسناد موجود از اواخر بهمن ۱۳۴۲ با امضای قرادادی روادید را برای ورود اتباعشان به خاک یکدیگر لغو کردند.

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست که با هدف تبادل نظر درباره روابط گردشگری در دوران همه‌گیری کرونا و برنامه‌ریزی برای ارتقای مبادلات گردشگری دو کشور در دوران پساکرونا به‌صورت وبیناری برگزار شد، بر اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، کارگاه‌های آموزشی تبلیغات و بازاریابی گردشگری و سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی گردشگری جاده ابریشم تاکید کرد.

تیموری با اشاره به اهمیت برقراری تبادل‌های دو کشور در پساکرونا، تدوین و امضای پروتکل دوجانبه را به‌ویژه میان بخش خصوصی ایران و ترکیه ضروری دانست و بر تسریع در حل و فصل مشکلات و چالش‌هایی که به واسطه شرایط ناپایدار سفر در سایه کرونا و کنسلی‌های احتمالی برای کسب و کارهای گردشگری دو کشور به وجود آمده تاکید کرد. وی با اشاره به نقش انکارناپذیر تورهای آشناسازی در معرفی قابلیت‌های گردشگری دو کشور، از اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری این تورها با فروکش کردن پاندمی و گسترش واکسیناسیون خبر داد.

گفتنی است که ایران در یک دهه گذشته، بین پنج کشور نخست دارنده بیشترین گردشگر در ترکیه بوده است. سال ۲۰۲۰ با بسته شدن مرزها و توقف پروازها بین دو کشور، رتبه ایران به ششم تنزل کرد. سال ۹۸ مرکز آمار ترکیه سرانه هزینه هر شهروند ایرانی در سفر به این کشور را میانگین ۶۹۳ دلار اعلام کرد که بیشتر از کشورهایی نظیر سوئد، هلند، بلژیک، آذربایجان، اوکراین و روسیه بوده است. ایرانی‌ها صرف‌نظر از سفرهای تفریحی که به ترکیه دارند، در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین خریداران ملک در این کشور تبدیل شده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه