بازگشایی مرز برخی کشورها به روی گردشگران واکسینه شده

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۸
بازگشایی مرز برخی کشورها به روی گردشگران واکسینه شده

تعدادی از کشورهای جهان بازگشایی مرزهای خود را به روی گردشگران واکسینه شده آغاز کردند. این کشورها قانون قرنطینه اجباری را برای گردشگران واکسینه شده لغو کرده‌اند.

به‌دنبال تولید روز افزون واکسن کرونا و روند فراگیر واکسیناسیون در سطح جهان، برخی کشورها تصمیم به بازگشایی مرزهای خود به‌روی گردشگران واکسینه شده گرفته‌اند. این در حالی است که بحث بر سر موضوع پاسپورت واکسن کرونا هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته است. در ادامه به معرفی کشورهایی که بازگشایی مرزهای خود را به‌روی گردشگران واکسینه شده آغاز کرده‌اند، خواهیم پرداخت و مقررات سفر به آن‌ها را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مجمع‌الجزایر سیشل

جزیره سیشل نخستین کشوری بود که مرزهای خود را به روی بازدیدکنندگان واکسینه‌شده گشود و از آن زمان تعداد دیگری از کشورها با پیروی از این روند، برنامه‌های بیشتری برای کاهش محدودیت‌های مرزی در ماه‌های آینده اعلام کرده‌اند.

مسافران دارای گواهی تزریق دو دوز واکسن کرونا قادر خواهند بود که بدون نیاز به قرنطینه اجباری، به کشور سیشل واقع در اقیانوس هند سفر کنند. دوز دوم واکسن کرونا باید حداقل دو هفته قبل از سفر به این کشور تزریق شده باشد‌.

بنا بر اعلام مقامات کشور سیشل، مسافران علاوه بر ارائه گواهی معتبر مبنی بر واکسیناسیون، موظفند تا پاسخ منفی تست کرونای خود را که پیش از ۷۲ ساعت از صدور آن نگذشته است نیز به‌همراه داشته باشند.

مجمع‌الجزایر سیشل اعلام کرده همچنین از بازگشایی مرزهای خود به روی تمامی گردشگران واکسینه شده یا واکسینه نشده از ماه آینده خبر داده است‌. ورود گردشگران مانند گذشته منوط به ارائه پاسخ منفی تست کرونا در بازه زمانی کمتر از ۷۲ ساعت پیش از پرواز خواهد بود.

سیشل

رومانی

کشور رومانی نخستین کشور اروپا است که مسافران واکسینه شده را از قرنطینه اجباری در بدو ورود معاف کرد؛ اگرچه این قانون فقط در خصوص گردشگرانی صدق می‌کند که از مبدا کم‌خطر به این کشورها سفر کرده‌اند.

دولت رومانی کشور امارات متحده عربی را به‌دلیل پیشرفت‌های اخیر در روند واکسیناسیون، در فهرست کشورهای کم‌خطر قرار داده است.

گردشگران عازم رومانی موظفند که حداقل ۱۰ روز قبل از سفر هر دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند و گواهی معتبر از مراجع دولتی کشور خود را دال بر واکسیناسیون به مقامات روماتی ارائه دهند.

گرجستان

کشور گرجستان نیز با رفع محدودیت‌ها برای مسافران واکسینه شده اعلام کرده است:

همه کشورها که از مرزهای هوایی وارد می‌شوند، در صورت ارائه سند کامل (دو دوز) واکسیناسیون کووید-۱۹ در ایستگاه‌های بازرسی مرزی گرجستان می‌توانند وارد این کشور شوند.

استونی

کشور استونی در شمال اروپا محدودیت‌های خود را برای ورود گردشگران واکسینه شده تعدیل کرده است. بنا بر اعلام امور وزارت خارجه استونی، مسافرانی که یک دوره ۱۰ روزه ایزوله را گذرانده‌اند و تست منفی PCR یا گواهی اثبات بهبودی از این ویروس یا گذرنامه واکسن را ارائه دهند اجازه ورود به این کشور را دارند.

ایسلند

دولت ایسلند از لغو محدویت‌های ورود برای گردشگران واکسینه شده از ماه می سال جاری (اردیبهشت ۱۴۰۰) خبر داد. این در حالی است که مرزهای ایسلند در حال حاضر فقط برای ساکنان و شهروندان سوئیس، انگلیس، منطقه اقتصادی اروپا (EEA)، اتحادیه تجارت آزاد اروپا (EFTA)، آندورا ، موناکو، سان مارینو و واتیکان و همچنین شهروندان استرالیا، ژاپن، نیوزیلند، رواندا، سنگاپور، کره جنوبی و تایلند باز است.

لهستان

گرچه مرزهای کشور لهستان تنها برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عضو EFTA و همچنین گرجستان، ژاپن، کانادا، نیوزیلند، تایلند، کره جنوبی، تونس و استرالیا باز است، مقامات این کشور اعلام کرده‌اند که اگر شهروندان این کشورها گواهی اثبات واکسیناسیون کامل کرونا را ارائه دهند، از آزمایش کووید و قرنطینه هنگام سفر به این کشور معاف خواهند بود.

تایلند

در حال حاضر سفر به جزیره پوکت در تایلند مشروط به گذراندن یک دوره قرنطینه ۱۴ روزه در یک هتل مشخص است. با این حال، مقامات تایلند اعلام کرده‌اند که محدودیت‌های سفر به این جزیره را برای گردشگران واکسینه‌شده تا ماه اکتبر (پاییز) کاهش خواهند داد.

قبرس

مقامات جزیره مدیترانه‌ای قبرس نیز اعلام کرده‌اند که برنامه‌ریزی‌ها برای حذف قرنطینه و آزمایش کووید- ١٩ تا یک ماه دیگر برای مسافرانی که واکسینه کامل شده‌اند در حال انجام است.

گفتنی است که پیش از این موضوع صدور گذرنامه واکسن کرونا توسط برخی از شرکت‌های هواپیمایی مطرح شده بود. گرچه این طرح با استقبال کشورهای زیادی چون استرالیا، دانمارک و آمریکا مواجه شد، سازمان جهانی بهداشت به‌دلیل عدم دسترسی همه کشورهای جهان به واکسن، با این طرح یا هر نوع طرح مشابه مخالفت کرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه