معرفی بهترین روستاهای گردشگری سال ۲۰۲۱

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
معرفی بهترین روستاهای گردشگری سال ۲۰۲۱

در خلال برگزاری مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در مادرید، فهرست بهترین روستاهای گردشگری از کشورهای مختلف جهان اعلام شد.

در راستای اجرای طرح انتخاب بهترین دهکده‌های گردشگری توسط «UNWTO» برای پیشبرد نقش گردشگری در حفاظت از روستاها، همراه با مناظر طبیعی، تنوع زیستی و فرهنگی و ارزش‌ها و فعالیت‌های محلی آن‌ها، از جمله خوراک‌شناسی محلی، بهترین روستاهای گردشگری از کشورهای مختلف جهان در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در مادرید معرفی شدند. 

در مجمع سال ۲۰۲۱ با درنظرگیری معیارهایی چون حفظ منابع طبیعی و فرهنگی و همچنین اقدامات مبتکرانه و متحول‌کننده و تعهد به توسعه گردشگری در راستای توسعه گردشگری روستایی که از اهداف توسعه پایدار (SDGs) بوده است، درمجموع ۴۴ روستا از ۳۲ کشور در سراسر پنج قاره جهان به رسمیت شناخته شدند. این ۴۴ روستا با ارزیابی یک هیئت مشورتی مستقل بر اساس مجموعه‌ای از معیارها انتخاب شده‌اند که ۹ حوزه را پوشش می‌دهند و از ۱۰۰ امتیاز ممکن، درمجموع ۸۰ امتیاز یا بالاتر کسب کردند. معیارهای انتخاب روستاهای برتر عبارت‌اند از:

۱. حفظ منابع فرهنگی و طبیعی
۲. ترویج و صیانت از منابع فرهنگی
۳. پایداری اقتصادی
۴. پایداری اجتماعی
۵. پایداری زیست‌محیطی
۶. پتانسیل گردشگری و توسعه و یک‌پارچه‌سازی زنجیره ارزش
۷. حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری
۸. زیرساخت و اتصال
۹. بهداشت، ایمنی و امنیت

طرح مبتگرانه سازمان جهانی گردشگری، روستاهایی را که متعهد به تبدیل گردشگری به یک محرک قوی برای توسعه و رفاه مردم خود هستند، به رسمیت می‌شناسد. در همین رابطه زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری UNWTO اذعان دارد:

گردشگری می‌تواند با ترویجِ‌توزیع عادلانه‌تر مزایا و امتیازها در سراسر مناطق مختلف و توانمندسازی جوامع محلی، محرک انسجام و شمول اجتماعی باشد. این ابتکار روستاهایی را که متعهد به تبدیل گردشگری به یک محرک قوی برای توسعه و رفاه خود هستند، به رسمیت می‌شناسد.» 

از میان ۷۵ کشور عضو UNWTO، درمجموع ۱۷۴ روستا برای طرح آزمایشی ۲۰۲۱ پیشنهاد شده بود که هر کشور عضو، حداکثر مجاز به پیشنهاد سه روستا است. از این میان ۴۴ روستا به‌عنوان بهترین روستاهای گردشگری توسط UNWTO شناخته شدند. ۲۰ روستای دیگر وارد برنامه ارتقای این ابتکار خواهند شد. این ۶۴ روستا بخشی از شبکه بهترین دهکده‌های گردشگری UNWTO را تشکیل خواهند داد.

کشور ایران نیز به‌عنوان یکی از اعضای سازمان جهانی گردشگری، سه روستای برندق (استان اردبیل)، خرانق (استان یزد) و لارک (استان هرمزگان) را به این طرح پیشنهاد کرده بود. دور بعدی این طرح در فوریه ۲۰۲۲ افتتاح می‌شود.

گفتنی است که طرح بهترین دهکده‌های گردشگری توسط UNWTO، سه رکن اصلی را شامل می‌شود:

  • بهترین روستاهای گردشگری از نظر UNWTO: روستاهایی به رسمیت شناخته می‌شوند که نمونه برجسته‌ای از مقصد گردشگری روستایی با دارایی‌های فرهنگی و طبیعی شناخته‌شده هستند که ارزش‌ها، محصولات و سبک زندگی روستایی و جامعه‌محور را حفظ و ترویج می‌کنند و تعهد روشنی به نوآوری و ابتکار دارند. پایداری در تمام جنبه‌های آن، اعم از اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی، در این روستاها احساس می‌شود.
  • برنامه ارتقای بهترین دهکده‌های گردشگری توسط UNWTO: برنامه ارتقا برای تعدادی از روستاها که به‌طور کامل معیارهای دریافت تقدیرنامه را ندارند نیز امتیازاتی ارائه می‌دهد. این روستاها از سوی سازمان جهانی گردشگری UNWTO و همکاران آن در زمینه بهبود حوزه‌های مذکور در فرایند ارزیابی، حمایت خواهند شد.
  • شبکه بهترین دهکده‌های گردشگری توسط UNWTO: این شبکه فضایی برای تبادل تجربیات و شیوه‌های موثر، فرصت‌ها و یادگیری را فراهم می‌کند که شامل نمایندگان روستاهایی خواهد بود که به‌عنوان «بهترین دهکده گردشگری توسط UNWTO» شناخته شده‌اند؛ روستاهای شرکت‌کننده در برنامه ارتقا و همچنین کارشناسان، شرکای بخش دولتی و خصوصی که در ترویج گردشگری برای توسعه روستایی فعالیت خواهند داشت.

فهرست بهترین روستاهای گردشگری ۲۰۲۱

ردیفنام روستانام کشور
۱بخووفدراسیون روسیه
۲بکاسینلبنان
۳بوجو فیلیپین
۴کاسپالا آرژانتین
۵کاستلو رودریگو پرتغال
۶کوئتزالان دل پروگرسو مکزیک
۷کومئادا پرتغال
۸گرویرس سوئیس
۹باتو پوته مالزی
۱۰کائونرتال اتریش
۱۱لو مورن موریس
۱۲لکونبری اسپانیا
۱۳مانی مکزیک
۱۴مصفت العبریین عمان
۱۵میاما ژاپن
۱۶موکرا گورا صربستان
۱۷مورلا اسپانیا
۱۸مصطفی پاشا صربستان
۱۹نگلانگران  اندونزی
۲۰نیسکو ژاپن
۲۱نکوتسی رواندا
۲۲بندر بزرگ قدیمی موریس
۲۳اولرگسالی کنیا
۲۴اولانتایتامبو پرو
۲۵پانو لفکارا قبرس
۲۶پیکا شیلی
۲۷پوچامپلی هند
۲۸پورتو ویلیامز شیلی
۲۹رادولیکا اسلوونی
۳۰رجال العمعا عربستان سعودی
۳۱تستو آلتو برزیل
۳۲ساس فی سوئیس
۳۳سن کاسمه پاراگوئه
۳۴سن جینزیو ایتالیا
۳۵سیدی کائوکی مراکش
۳۶سولچاوا اسلوونی
۳۷سوفلی یونان
۳۸تاراکلی ترکیه
۳۹جزیره بنفش جمهوری کره
۴۰آنگوک جمهوری کره 
۴۱والپوشیاوو سوئیس
۴۲وونچی اتیوپی
۴۳ژیدی چین
۴۴یوکون چین

فهرست روستاهای برنامه ارتقا

ردیفنام روستانام کشور
۱اوردینو آندورا
۲خنالیق آذربایجان
۳کوپریوتیتسا بلغارستان
۴کاستلیر لابینیجی کرواسی
۵آگروس قبرس
۶فواح مصر
۷ساموس غربی یونان
۸هولوکو مجارستان
۹بیئی ژاپن
۱۰کاپولال مکزیک
۱۱گودینژ مونته‌نگرو
۱۲گورنجا مونته‌نگرو
۱۳اوکایمدن مراکش
۱۴بارانگای تدانی فیلیپین
۱۵گاسورا رواندا
۱۶گوستیلیه صربستان
۱۷گورنیا واس اسلوونی
۱۸کانتاویجا اسپانیا
۱۹بو سواک تایلند
۲۰روبونی اوگاندا

مطالب مرتبط:

دیدگاه