ورود گردشگران به تالاب شیدور ممنوع شد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند جمعه، ۱۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۳
ورود گردشگران به تالاب شیدور ممنوع شد

در پی اعتراض اداره محیط زیست استان هرمزگان مبنی بر افزایش تهدیدها علیه حیات وحش تالاب شیدور، ورود گردشگران به این جزیره ممنوع شد.

اداره نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اطلاعیه‌ای خطاب به تمام تورگردانان، راهنمایان تور و مجریان سفر، از ممنوعیت ورود به تالاب بین‌المللی شیدوَر در کنار جزیره مارو (شیدوَر) خبر داد. این تصمیم با توجه به اعتراض‌های اداره محیط زیست استان هرمزگان و به‌دنبال گسترش حجم سفرها به محل زیست گونه در معرض انقراض «لاک‌پشت پوزه‌عقابی» که حیات و روند تخم‌گذاری آن را به خطر انداخته و همچنین تقارن افزایش این سفرها با فصل مهاجرت پرندگان به تالاب شیدوَر، اتخاذ شده است.

جزیره و تالاب شیدور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پناهگاه‌های حیات‌وحش در خلیج فارس، جزیره‌ای خالی از سکنه است که زیستگاه گونه‌های متعدد جانوری محسوب می‌شود که بیشتر آن‌ها در معرض انقراض قرار دارند. در سال‌های اخیر ورود گردشگران به این‌ جزیره افزایش چشم‌گیری یافته و تبلیغات غیراصولی سفر به شیدور با عنوان «مالدیو ایران» نیز بر تمایل و کنجکاوی گردشگران افزوده است؛ تاجایی که این جزیره با ماسه‌های سفید و طبیعتی بکر و دست‌نخورده، به‌واسطه سفرهای انبوه، رها شدن زباله و تخریب‌های محیطی، در مخاطره قرار دارد.

به‌رغم اینکه این جزیره هیچ‌یک از امکانات اولیه‌ را ندارد و ورود به آن تنها با مجوز اداره محیط زیست و دریابانی استان هرمزگان امکان‌پذیر است، تورهای گردشگری با کرایه قایق‌های ماهیگیری، خود را به این جزیره می‌رسانند و به شب‌مانی‌های طولانی‌مدت دست می‌زنند.

جزیره شیدور با وسعت ۱٫۲ کیلومتر، دارای ۹۸ هکتار پناهگاه حیات وحش و ۸۷۰ هکتار محیط تالابی است. علاوه بر این، تالاب شیدوَر در سال ۱۹۹۹ میلادی در کنوانسیون رامسر به‌ عنوان چهارمین تالاب بین‌المللی هرمزگان ثبت شد. جمع‌آوری تخم پرندگان و لاک‌پشت‌های دریایی و قاچاق آن‌ها، آلودگی ناشی از تردد شناورها، آلودگی ساحل در نتیجه برنگرداندن زباله‌ها به‌ویژه از نوع پلاستیکی، برداشت بی‌رویه ماسه سفید، تخریب لانه‌ها و مرجان‌های آبی، خشکسالی و فرسایش ساحلی و صید بی‌رویه صدف از جمله عوامل مخربی است که افزایش تردد گردشگران در این جزیره به‌دنبال داشته است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه