پولسازترین مشاغل صنعت موسیقی کدامند؟

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات دوشنبه، ۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۰
پولسازترین مشاغل صنعت موسیقی کدامند؟

در این مقاله قصد داریم هشت شغل پردرآمد در صنعت موسیقی را به تمامی کسانی معرفی ‌کنیم که علاقه دارند تا از موسیقی درآمد داشته باشند.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

اگر شما هم یک موسیقی‌دان هستید یا به موسیقی علاقه دارید، حتما تا‌به‌حال برایتان سؤال شده است که پردرآمدترین مشاغل در صنعت موسیقی کدامند؟ قطعا بسیاری از کسانی که موسیقی را دنبال می‌کنند، فقط آن را به‌عنوان یک سرگرمی می‌بینند؛ اما بسیاری افراد نیز از این حرفه کسب درآمد می‌کنند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم هشت شغل پردرآمد در صنعت موسیقی را به تمامی کسانی که علاقه دارند تا از موسیقی درآمد داشته باشند، معرفی ‌کنیم و میزان حقوق هرکدام را نیز بیان ‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

۸ شغل پردرآمد در صنعت موسیقی

هرچند میزان درآمد مشاغل مختلف صنعت موسیقی به عوامل متعددی از جمله نوع کشور و میزان اهمیت و توجه موسیقی در آن کشور و عوامل اقتصادی و فرهنگی بستگی دارد؛ با این حال، به‌طور کلی می‌توانیم پردرآمدترین مشاغل این صنعت را این هشت شغل در نظر گرفت:

آهنگساز

آهنگ سازی یک رشته تحصیلی در دانشگاه است و یک آهنگساز در حقیقت نویسنده موسیقی است که با کنار هم گذاشتن نت‌های مختلف و تعیین سبک و دستگاه موسیقی، قطعه‌ای زیبا خلق می‌کند. آهنگسازان هم جنبه خلاقانه و هم جنبه تجاری موسیقی را درک می‌کنند و با نوازندگان مختلف همکاری نزدیکی دارند. تمامی خوانندگان و هنرمندان از آهنگسازان برای تهیه آلبوم موسیقی خود کمک می‌گیرند.

آهنگسازان می‌توانند برای فیلم، تلویزیون، بازی‌های ویدیویی و... آهنگ خلق کنند. این افراد باید درک بالایی از تئوری موسیقی داشته باشند و نواختن یک یا چند ساز موسیقی را بلد باشند. همچنین یک آهنگساز یا تهیه کننده موسیقی، نیاز به مهارت‌های شنیداری بسیار خوب، مدیریت تکنولوژی‌های مختلف ضبط موسیقی، دانش عمیق موسیقی، مدیریت پروژه و مهارت‌های رهبری دارد.

حقوق این شغل در دنیا از ۲۹ هزار تا ۹۹ هزار دلار متغیر است و میانگین آن ۵۰,۹۸۶ دلار در سال است.

مهندس صدا

یکی از هشت شغل پردرآمد در صنعت موسیقی، شغل مهندسی صدا است. یک مهندس صدا مسئول بخش فنی ضبط موسیقی یا اجرای زنده است. مهندس صدا سطوح و خروجی‌های صدا را طراحی و مدیریت می‌کند و مسئول حفظ تجهیزات فیزیکی صدا مانند میکروفون است. هنگامی که یک مهندس صدا در حال کار روی ضبط یک موسیقی است، وظیفه او فقط به عمل ضبط ختم نمی‌شود؛ بلکه باید ویرایش، میکس و تغییرات آهنگ‌ها را نیز انجام دهد تا بهترین قطعه موسیقی را مطابق با سلیقه هنرمند ارائه دهد. همچنین این افراد مسئول سازماندهی جلسات ضبط و رفع هرگونه مشکل فنی در صورت بروز آن‌ها هستند.

برای ورود به این شغل باید در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی صدا در دانشکده فنی و مهندسی رسانه در دانشگاه صدا و سیما تحصیل کنید.

میزان حقوق این شغل در دنیا از ۳۵ تا ۹۰ هزار دلار در سال متغیر است و میانگین آن ۵۳,۸۷۶ دلار در سال است.

برای مشاهده شغل های پردرآمد با سرمایه کم کلیک کنید.

معلم موسیقی

معلم یا استاد موسیقی به کسی گفته می‌شود که به‌صورت خصوصی یا گروهی، نواختن یک یا چند ساز را به‌ دیگران یاد می‌دهد. معمولا اساتیدی که به‌صورت خصوصی کار می‌کنند، حقوق بالاتری نیز دریافت می‌کنند. همچنین آموزش موسیقی به کودکان یکی از مشاغل پردرآمد است؛ زیرا تعداد کودکانی که مشغول یادگیری موسیقی هستند، از بزرگسالان بیشتر هستند. البته درآمد این شغل بستگی به میزان سابقه و مهارت‌های استاد موسیقی نیز دارد. برای ورود به این شغل نیازی به تحصیلات خاصی ندارید و تنها کافی است نواختن یک ساز موسیقی را به‌طور حرفه‌ای بلد باشید.

میزان حقوق این شغل در دنیا از ۳۸ هزار تا ۸۸ هزار دلار در سال متغیر است و میانگین آن ۵۳,۳۵۶ دلار در سال است.

خوانندگی

یکی از هشت شغل پردرآمد در صنعت موسیقی، شغل خوانندگی است. خوانندگان بسته به تعداد آلبوم‌ها و کنسرت‌هایی که برگزار می‌کنند، حقوق متفاوتی نیز کسب می‌کنند. برگزاری کنسرت یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد یک خواننده است که حقوق بسیار بالایی را نصیب او می‌کند. البته برگزاری کنسرت، هزینه‌های خاص خودش را دارد و کسب مجوز برای آن نیز در کشور ایران برخی اوقات با موانعی روبه‌رو است. به همین دلیل می‌توان گفت میزان درآمد یک خواننده در خارج از کشور به مراتب بیشتر است.

خوانندگان ممکن است در رشته موسیقی تحصیل کرده باشند یا بدون آموزش خاصی، استعداد خوانندگی خوبی داشته باشند. برخی از خوانندگان با یادگیری سازهای مختلف، مهارت‌های خود را در این زمینه تقویت می‌کنند.

حقوق خوانندگی در دنیا از ۴۰ تا ۴۰۰ هزار دلار در سال متغیر است.

استخدام در کمپانی ضبط و انتشار موسیقی

یکی دیگر از مشاغل پردرآمد در صنعت موسیقی، کار کردن در شرکت‌های انتشار و ضبط موسیقی است. به‌عنوان‌مثال اسپاتیفای پلتفرم پر مخاطب و بسیار رقابتی در این صنعت است که دستمزد بسیار زیادی نیز به کارکنان خود پرداخت می‌کند. مشاغل موجود در اسپاتیفای، اپل موزیک و سایر ناشران مشابه می‌تواند شامل کارشناس هماهنگی، تولید، توزیع، بازاریابی، تبلیغ و کشف خواننده‌ها و استعدادهای جدید موسیقی باشد.

حقوق کارمندان اسپاتیفای از ۶۰ هزار تا ۲۶۰ هزار دلار در سال متغیر است.

نوازنده ارکستر

نوازنده ارکستر بودن کار آسانی نیست؛ اما اگر به‌درستی انجام شود، می‌تواند دستمزد زیادی به‌همراه داشته باشد. معمولا بزرگ‌ترین عامل تأثیرگذار روی میزان درآمد این نوازندگان، ارکستری است که برای آن می‌نوازند. همچنین بازار کار برای این افراد بسیار پر رقابت است. اغلب نوازندگان ارکستر، امنیت شغلی خوبی دارند و سال‌های زیادی در یک ارکستر می‌نوازند. کار گروهی و نظم زیاد، از مهارت‌های اصلی این افراد است.

معمولا اغلب نوازندگان ارکستر از بهترین نوازندگان آموزش‌دیده در جهان هستند و نواختن یک ساز را از سنین پایین شروع کرده‌اند. گفتنی است که بهترین ارکسترهای جهان در شهرهای کشور استرالیا مستقر هستند.

میزان درآمد این افراد در دنیا از ۲۴ تا ۷۸ هزار دلار در سال متغیر است. با‌این‌حال، نوازنده‌های ارکسترهای بسیار معروف درآمدی نزدیک به ۱۵۰ هزار دلار نیز دارند.

وکیل موسیقی

حتما انتظار دیدن این شغل را در لیست هشت شغل پردرآمد در صنعت موسیقی نداشتید! با این‌که وکیل موسیقی نیازی به دانش موسیقی ندارد؛ اما یکی از پردرآمدترین مشاغل در این لیست است. وکیل موسیقی کسی است که به حل مسائل حقوقی پیرامون صنعت موسیقی می‌پردازد. این وکلا برای رسیدگی به طیف گسترده‌ای از مسائل حقوقی، مانند مدیریت قراردادها، ادعاهای حق چاپ، اختلافات تجاری، نمایندگی هنرمندان و بسیاری موارد دیگر آموزش دیده اند. در حالی که وظایف آن‌ها مشابه وظایف سایر وکلا است، باید تأکید کرد که صنعت موسیقی نیاز به اطلاعات عمیقی مانند زیر و بم صنعت موسیقی، رسیدگی به برندها، ارتباط با استدیو های ضبط و گرفتن مجوزهای مختلف دارد. وکلای موسیقی در حقیقت وظیفه ارزیابی مسائل حقوقی در این صنعت مانند حق کپی رایت، برند تجاری، مذاکره و عقد قراردادهای مختلف را بر عهده دارند.

در سال ۲۰۱۵، متوسط ​​حقوق یک وکیل موسیقی در دنیا ۱۳۶,۲۶۰ دلار در سال بود. هم‌اکنون نیز وکلای خبره در این صنعت تا ۱۵۰ هزار دلار در سال درآمد دارند.

مدیر برنامه هنرمندان

مدیر برنامه‌های خوانندگان و نوازنده‌ها در حقیقت مسئولیت برنامه‌ریزی کنسرت‌ها، تورها، مذاکره‌های مهم و قراردادها را بر عهده دارند. یک مدیر برنامه با اینکه خود دیده نمی‌شود، نقش بسیار پررنگی در زندگی حرفه‌ای هنرمندان و میزان شناخته شدن آن‌ها ایفا می‌کند. در حقیقت بسیاری از خواننده‌ها و نوازندگانی که در صنعت موسیقی بسیار مشهور شده‌اند، این شهرت را مدیون مدیر برنامه‌هایشان هستند.

برای این شغل نمی‌توان درآمد ثابتی تعیین کرد؛ زیرا به فردی که مدیر برنامه برای او کار می‌کند، بستگی دارد. با‌این‌حال، بر اساس گزارش سایت Payscale، یک مدیر برنامه که بین پنج تا ۹ سال سابقه کاری دارد، در کشور آمریکا به‌طور میانگین ۷۲,۴۱۴ هزار دلار در سال درآمد دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله هشت شغل پردرآمد در صنعت موسیقی را بر اساس رتبه‌بندی سایت‌های معتبر گزارش کردیم. توجه داشته باشید که میزان حقوق این مشاغل در کشورهای مختلف بسیار با هم متفاوت است و در اینجا میانگین حقوق آن‌ها را در دنیا گزارش کردیم. اگر شما هم به دنیای موسیقی علاقه دارید و به‌عنوان یک حرفه به آن نگاه می‌کنید، می‌توانید مشاغلی را که تا اینجا معرفی کردیم، در نظر داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه