خطر انفجار در کمین کاخ سعدآباد

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۰
خطر انفجار در کمین کاخ سعدآباد

رئیس سابق کاخ سعدآباد در مراسم تودیع خود نسبت به قرارگیری این مجموعه در خطر انفحار به‌دلیل لوله‌های گاز فرسوده هشدار داد.

پس از معارفه رئیس جدید مجموعه تاریخی و فرهنگی کاخ سعدآباد، مراسمی برای تودیع کیا پارسا، رئیس سابق این مجموعه برگزار شد. در این مراسم که با حضور معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کارکنان مجموعه سعدآباد برگزار شد، کیا پارسا با تشریح عملکرد ۵۰ ماهه خود، به ذکر نکات و مشکلاتی پرداخت که به رغم پیگیری‌ها هنوز پابرجا مانده‌‌اند.

طرح این مشکلات که در حضور وحید رحمتی، رئیس جدید موزه و با هدف اطلاع‌رسانی برای پیگیری در دوران مدیریت جدید انجام شد، شامل درخواست برای استقرار پایگاه آتش‌نشانی در مجموعه سعدآباد و هشدار نسبت به خطر انفجاری بزرگ در این مجموعه بود. بنا بر گفته پارسا، لوله‌های پوسیده گاز در مجموعه کاخ سعدآباد به دوران پیش از انقلاب تعلق دارد و در این مدت بازسازی مهمی روی آن‌ها صورت نگرفته است. وی اظهار کرد:

حفاظت از این لوله‌ها کاتدیک نیست؛ یعنی هیچ حفاظی ندارد تا در مقابل نشت گاز یا فرسودگی در امان بماند. آتش سوزی در این شرایط تنها با یک جرقه یا اتفاق فاجعه بزرگی به وجود می‌آورد.

رئیس سابق مجموعه سعدآباد با اشاره به ارسال نامه‌های متعدد مبنی بر لزوم تعویض لوله‌کشی گاز مجموعه با لوله‌های پلی‌اتیلن، تاکید کرد:

اگر گاز در محدوده وسیع کاخ و زیر یکی از موزه‌های آن نشت کند حتما اتفاق خطرناکی خواهد افتاد که غیرقابل جبران است چون جدا از ساختمان‌ها، این مجموعه دارای میراث تاریخی گرانبهایی در ویترین موزه‌ها و گنجینه‌ها است. ضمن اینکه شعله‌ای کوچک در فضای باز این مجموعه می‌تواند به سرعت به تمام جنگل سعدآباد سرایت کند.

شایان ذکر است که مجموعه تاریخی و فرهنگی کاخ سعدآباد با قدمتی از دوره قاجاریه، ۱۸ کاخ در ابعاد مختلف را شامل می‌شود و از مهم‌ترین مراکز بازدید گردشگران در پایتخت است؛ گرچه برخی از این کاخ‌ها در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار دارد و برای ملاقات‌های رسمی استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه