حمایت وزیر گردشگری از لغو ویزای ایران با کشورهای خارجی

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند چهار شنبه، ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۵
حمایت وزیر گردشگری از لغو ویزای ایران با کشورهای خارجی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حمایت خود را از موضوع لغو روادید بین‌المللی اعلام کرد.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره موضوع لغو روادید ایران با کشورهای خارجی، ضمن اعلام طرفداری از این موضوع، وظیفه وزارت‌خانه متبوع خویش را تسهیل رفت‌وآمد گردشگران و لغو روادید دانست. وی در این رابطه اظهار کرد:

هرچه روادید بیشتر لغو و ارتباط کشورها با ایران تسهیل شود، گردشگری رونق بیشتری می‌گیرد؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در این زمینه تنها نظر من مهم نیست و ملاحظات بین‌المللی و... نیز در آن تاثیر دارد و باید از نظر ملی و حاکمیتی، جمع‌بندی‌های لازم صورت گیرد.

ضرغامی ضمن اشاره به نقش سایر حوزه‌ها، به‌ویژه وزارت امور خارجه در موضوع لغو روادید بین‌المللی، اذعان داشت:

تلاش می‌شود موانع پیش روی لغو روادید به‌منظور رونق گردشگری پیگیری شود.

تابه‌امروز روادید ایران برای شهروندان کشورهای جمهوری آذربایجان، بولیوی، ترکیه، سوریه، لبنان، گرجستان، ارمنستان، ونزوئلا، مصر، مالزی و چین لغو شده است؛ بر این اساس اتباع این کشورها قادر خواهند بود که بدون روادید، برای مدت مشخصی به ایران سفر کنند.

علاوه بر این، ایران با راه‌‌اندازی «سامانه ویزای الکترونیکی»، امکان صدور ویزای بدون مهر و برچسب را از ۱۱۰ نقطه از جهان آسان کرده است. صدور ویزای ایران در فرودگاه‌های بین‌المللی و برخی مبادی ورودی کشور برای اتباع خارجی نیز از همان سال امکان‌پذیر شده است. تنها اتباعی که امکان دریافت «ویزای فرودگاهی» ایران را ندارند، شهروندان افغانستان، سومالی، امریکا و کانادا هستند که برای دریافت ویزا باید به کنسولگری‌ها مراجعه کنند.

گفتنی است که لغو دوطرفه روادید بین‌المللی، به‌واسطه ارتقای مزایای سفر و تسهیل جابه‌جایی، یکی از شاخص‌های اعتبار گذرنامه نیز به‌حساب می‌آید؛ بنابراین هرچه تعداد این کشورها افزایش یابد، جایگاه گذرنامه ایران ارتقا خواهد یافت. در حال حاضر شهروندان ایرانی از امکان سفر به ۴۲ کشور بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی برخوردار هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه