افزایش ساعت بازدید از عالی قاپو ؛ حمایت از گردشگری یا تخریب آثار تاریخی؟

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
افزایش ساعت بازدید از عالی قاپو ؛ حمایت از گردشگری یا تخریب آثار تاریخی؟

دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای افزایش ساعت بازدید از عالی‌ قاپو به‌رغم استقبال گردشگران، انتقادهایی را نیز در بر داشته است.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جریان بازدید روز پنجشنبه ۱۸ آذر از میدان نقش جهان و بنای عالی قاپو، دستور داد تا ساعات بازدید از این مجموعه تاریخی از ساعت ۱۶:۳۰ به ساعات ۲۰ افزایش یابد. وی در این رابطه اظهار کرد:

در راستای حمایت از فروشندگان صنایع‌دستی که در کنار این بنا‌های تاریخی مشغول به فعالیت هستند، از روز جمعه ساعت بازدید از بنای تاریخی کاخ عالی‌قاپو با پنج ساعت افزایش تا ساعت ۲۰ ادامه می‌یابد.

اگرچه افزایش ساعات بازدید از این بنای تاریخی در نخستین روز با استقبال چشم‌گیر گردشگران مواجه شد، به‌نظر می‌رسد که زوایای مهمی از موضوع در اتخاذ این تصمیم نادیده گرفته شده است.

کمتر بازدید‌کننده‌‌ای از میدان نقش جهان است که متوجه محدودیت‌های بازدید از کاخ عالی قاپو نشده باشد. به‌دلیل فرسایش این سازه ۴۰۰ ساله، هر بار تنها تعداد محدودی از بازدیدکنندگان قادر به ورود به کاخ هستند. موضوع فرسودگی این کاخ تاریخی به‌قدری جدی است که در سال ۱۳۸۳ و بنا بر گفته سرپرست کارگاه مرمت عالی‌قاپو، ۶ ستون جلویی این بنا شکسته شده و سقف آن حدود نیم‌ متر پایین آمده بود.

غروب خورشید در عالی قاپو

عکس‌ از وب‌سایت آخرین خبر

با وجود اعلام مسئولان اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در خصوص رعایت تمام جوانب و ضوابط میراث فرهنگی، برکسی پوشیده نیست که افزایش تعداد بازدیدکنندگان مساوی با افزایش روند فرسایش تدریجی این کاخ تاریخی است. به‌علاوه، منظره دلنشین عصرگاهی میدان نقش ‌جهان و پایان ساعت کاری شاغلان، استقبال گردشگران را بیشتر نیز خواهد کرد.

از سوی دیگر، نورپردازی شبانه مجموعه کاخ عالی قاپو، خود عامل مهمی در آسیب‌رسانی به تزیینات و کاشی‌کاری‌های داخلی بنا خواهد بود؛ چراکه تابش نور بر تزئیناتی که با مواد آلی ساخته شده‌اند، منجر به کم‌رنگ شدن و تخریب آن‌ها در درازمدت می‌شود. به‌عبارت دیگر، ساعات اضافی بازدید و تابش نور مصنوعی مجموعه نیز موجب تسریع در روند آسیب‌ها خواهد شد.

در کنار تمامی این‌ موارد، هنوز اطلاعاتی از تعیین بودجه برای افزایش ساعت کاری کارکنان مجموعه و سایر اقدامات حفاظتی موردنیاز اعلام نشده است و صدور دستور افزایش ساعت بازدید، اندکی شتاب‌زده و بی‌برنامه به‌نظر می‌رسد.

سال‌ گذشته حضور گروه موسیقی پاپ در کاخ و اجرای برنامه‌ای جنجال‌برانگیز در یک اثر تاریخی در خطر، آن‌چنان پایه‌های بنای عالی قاپو را لرزانده بود که احتمال تخریب ناگهانی بنا و فروریختن کاخ داده می‌شد. اکنون نیز همین مسئله باید در مرکز توجه قرار بگیرد تا شاهد از دست رفتن تدریجی اثری چندصدساله یا حتی بروز حادثه‌ای تلخ با خسارات جانی نباشیم.

عکس‌ کاور از وب‌سایت پینورست

مطالب مرتبط:

دیدگاه