کشف بزرگترین محوطه پیشاتاریخی در اردل

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۱۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۴
کشف بزرگترین محوطه پیشاتاریخی در اردل

روابط‌عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری از کشف بزرگ‌ترین محوطه پیش از تاریخی در شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری خبر داد.

علی‌اصغر نوروزی، باستان‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی ایران،  روز دوشنبه ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که زرگ‌ترین محوطه پیش از تاریخی در شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری کشف شده است. وی در این رابطه اذعان داشت:

به‌دنبال بررسی‌های موردی باستان‌شناسان میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری، محوطه باستانی مهمی با وسعت ۱۰ هکتار در اطراف شهر کاج از توابع شهرستان اردل شناسایی شد.

نوروزی با اشاره به احتمال تعلق بخش مهمی از این محوطه به دوره فراپارینه سنگی بر اساس شواهد باستان‌شناسی و مطالعات اولیه آثار سطحی، از قدمت ۱۰ هزار ساله این محوطه خبر داد و تاکید کرد با انجام کاوش در این محل احتمال کشف آثار قدیمی‌تر نیز وجود دارد. وی خاطرنشان کرد:

در دوره شناسایی شده، در رژیم غذایی انسان تغییراتی حاصل و شاهد اضافه شدن حیوانات کوچک به فهرست غذایی انسان‌ها هستیم.

باستان‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی ایران با اشاره به اینکه در دوره فراپارینه سنگی، انسان‌ها به شکار حیوانات کوچک‌تر و گردآوری غلات وحشی و ماهیگیری روی آوردند، اظهار کرد:

با توجه به نزدیکی این منطقه به منابع آب و از جمله رودخانه کارون برای فعالیت‌های مرتبط با ماهیگیری، مسیرهای مواصلاتی و شرایط ایدئال محیطی به سبب دارا بودن آب و هوای مطلوب، این منطقه در طول تاریخ همواره شاهد استقرار اقوام مختلف بوده است.

علی‌اصغر نوروزی با اشاره به سفال‌های دوره‌های پیش از تاریخی نوسنگی، مس و سنگ و دوره مفرغ تا دوران اسلامی، در کنار شواهد معماری به‌عنوان دیگر شواهد باستان‌شناسی کشف شده در این محل، تصریح کرد: 

این محوطه باستانی به‌لحاظ گسترش در سطح دارای ارزش‌های مهم باستان‌شناسی است که می‌تواند مکان مهمی برای مطالعه فرایند گذار از دوران پارینه سنگی به نوسنگی و روند ایجاد نخستین استقرارهای انسانی در این بخش از زاگرس باشد.

نوروزی همچنین با تاکید بر ارزش مطالعاتی، تاریخی و فرهنگی فراوان این منطقه در ابعاد استانی و ملی، از شناسایی آثار متعددی از دوره‌های مختلف در شهرستان اردل تابه‌امروز خبر داد و گفت:

برای حفاظت و نگهداری، مطالعه و معرفی این آثار، کمک و همراهی مردم و مسئولان منطقه بسیار تعیین کننده و تأثیرگذار خواهد بود.

شایان‌ذکر است که شهرستان اردل در ۷۵ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است و بیش از ۵۳ هزار نفر جمعیت دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه