با تور مجازی از برج پیزا دیدن کنید

علی گودرزی
علی گودرزی جمعه، ۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از برج پیزا دیدن کنید

برج پیزا معروف‌ترین برج کج در دنیا به‌حساب می‌آید. نماد شهر پیزا و توریسم در ایتالیا. یک بنای باشکوه که طی ۱۰۰ سال ساخته شد و هنوز معمار اصلی آن مشخص نیست!

برج پیزا یکی از نمادهای صنعت توریسم در ایتالیا به‌حساب می‌آید. این برج کج در شهر پیزا از ناحیه توسکانی قرار دارد. برج پیزا با اینکه تنها «برج کج» موجود در دنیا نیست؛ اما معروف‌ترین برجِ کجِ‌ دنیا محسوب می‌شود. این برج با ارتفاع ۵,۶۷۰ متر، نشان اصلی شهر پیزا و در فهرست میراث جهانی یونسکو هم فهرست شده است. همراه کجارو باشید تا در تازه‌ترین قسمت از تورهای مجازی، از برج پیزا دیدن کنیم.

در قرن ۱۲ میلادی اهالی شهر پیزا برای تحت‌تاثیر قرار دادن کلیسای بزرگ سنت مارک، تصمیم گرفتند برای کلیسای شهر خود یک برج باشکوه را احداث کنند. ظاهرا یکی از شکل‌های رقابت در آن سال‌ها، این بود که ثروتمندان با به‌خدمت گرفتن هنرمندان و معماران ماهر، آن‌ها را به خلق شاهکارهای مختلف وادار می‌کردند. ساخت برج پیزا در سال‌های دوران رنسانس،‌ در تاریخ ۹ اوت سال ۱۱۷۳ آغاز شد. در ابتدا یک معمار کارآزموده با نام «دیوتیسالوی» که به‌عنوان مهندس اصلی بناسازی این سازه مامور شده بود، عملیات ساخت برج را جلو برد.

چند سال بعد از شروع شدن مراحل بناسازی برج پیزا و در حالی که تنها سه‌طبقه پایینی این برج ساخته شده بودند و ارتفاع سازه هنوز به ۱۲ متر نرسیده بود،‌ مشخص شد که برج به‌سمت جنوب شرقی خمیده شده است و این باعث شد تا روند بناسازی برج حدود ۱۰۰ سال متوقف شود. در سال ۱۲۳۴ یک معمار دیگر با نام بونانو پیزانو مراحل تاسیس برج را جلو برد و طبقه چهارم این برج را بنا کرد. پیزانو هم نتوانست روال ساخت برج را تا پایان جلو ببرد. تمایل برج به‌خمیدگی در جهات مختلف نه‌تنها برطرف نشد بلکه بدتر هم شد. معمار بعدی طبقات پنجم و ششم را ساخت؛ اما این مشکل هنوز وجود داشت. مهندسان برای رفع چالش مورد بحث تصمیم گرفتند یکی از طبقات را بلندتر از باقی طبقه‌ها بسازند. این ایده نه‌تنها مسئله را حل نکرد بلکه باعث شد تا خمیدگی برج در یک جهت دیگر تشدید شود!

تصویری از برج پیزا

در سال ۱۳۱۹ میلادی یک معمار جدید با نام جووانی پیزانو هفتمین طبقه از برج را کامل کرد و ضمن تکمیل ساختار بالکن، ناقوس‌های برج را نیز در نزدیکی مرکز جرم سازه نام‌برده نصب کرد. برج پیزا در سال ۱۳۵۰ میلادی بالاخره تکمیل شد. یک برج ۵,۶۷۰ متری با هفت ناقوس در راس‌؛ سازه‌ای ۲۹ تنی که از زمان تکمیل ساخت تا به‌امروز، هر سال بر انحراف‌اش اضافه شده و تا ۲/۴ متر از خط اصلی خود منحرف شده است. برج پیزا همچنان به‌خمیدگی خود ادامه می‌دهد و حتی انفجار بمب‌ها و حادث شدن زلزله‌های گاه‌وبی‌گاه هم نتوانسته‌اند آن را تخریب کنند.

از هفتم ژانویه سال ۱۹۹۰ بازدید گردشگران از برج پیزا ممنوع شد. چراکه در آن سال برج پیزا بیش از قبل منحرف شده بود. البته که در ۱۵ دسامبر سال ۲۰۰۱ بار دیگر بازدید از برج نام‌برده آزاد شد. برج پیزا یک بنای اسرارآمیز است که هنوز خالق اصلی آن مشخص نیست. با تمام رمز و رازهایی که در این سازه دیدنی و جذاب نهفته است، «برج کج پیزا» یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های کشور ایتالیا و قاره اروپا به‌حساب می‌آید که همین حالا می‌توانید از طریق تور مجازی از آن بازدید کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری منتشر می‌کند. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مند هستید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع Airpano

دیدگاه