افتتاح موزه شعر نوین ایران در محل خانه نیما یوشیج

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند یکشنبه، ۲۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
افتتاح موزه شعر نوین ایران در محل خانه نیما یوشیج

مراسم افتتاح موزه شعر نوین ایران در محل خانه نیما یوشیج با حضور جمعی از مقامات از شهر تهران برگزار شد.

موزه شعر نوین ایران در روز شنبه، ۲۲ آبان ماه در محل خانه نیما یوشیج افتتاح شد و در این مراسم رئیس شورای شهر تهران، رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران و مشاور شهردار تهران در حوره شعر، هنر و ادب نیز حضور داشتند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در حاشیه این مراسم با اشاره به تصویب طرح خرید خانه نیما یوشیج در سال ۱۳۹۴ برای حفظ این خانه به نام وی، اظهار کرد:

سپس برنامه‌های پیشنهادی معارضینی داشت؛ اما سرانجام از پارسال مرمت خانه شروع شد و روز گذشته (۲۱ آبان) در سالگرد تولد نیما به پایان رسید و حالا خانه آماده است. در یک روز عده‌ای از شاعران را دعوت خواهند کرد تا افتتاح عملیاتی و واقعی آن و نه افتتاح خود ساختمان را شروع کنند. اینجا می‌تواند برای شاعران پاتوغ خوبی باشد و مردم منطقه هم می‌توانند از اینجا به‌عنوان یک مرکز فرهنگی بهره بگیرند. به هرحال جای خوبی است و برای شاعر ارزشمندمان اثر خوبی را باقی گذاشتند.

چمران با اشاره به تمهیدات شورای شهر برای جلوگیری از تخریب برخی از خانه‌های قدیمی که در اختیار مدیریت شهرداری هستند و از ثبت خارج شده‌اند، از توجه و اهتمام نسبت به خانه‌های قابل‌مرمتی که در فهرست آثار ملی ثبت نشده بودند خبر داد و گفت:

زمانی که ثبت میراث می‌شوند، متاسفانه برای مرمت بودجه نیست یا می‌گویند بودجه نداریم و بعد خطرآفرین می‌شود یا صاحبانش چون از آن‌ها نمی‌خرند مجبور می‌شوند حکم دیوان را بگیرند. این مسئله را باید حل کنند و ان‌شاءالله ما هم با روابط نزدیکی که با رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی داریم سعی می‌کنیم در این مسئله هماهنگی بیشتری را در خانه‌ های تاریخی تهران به وجود بیاوریم.

رئیس شورای شهر همچنین با تاکید بر شناسایی تمام خانه‌هایی قدیمی که در اختیار شهرداری و سایر دستگاه‌های دولتی است، تصریح کرد:

اخیرا شهرداری در امامزاده یحیی خانه‌ای خریده که بخش‌هایی قابل استفاده است و در جاهای دیگری که مدنظر داشته کار کرده است. آمار خانه‌ها را میراث فرهنگی دارد.

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری ایسنا

گفتنی است که خانه نیما یوشیج (علی اسفندیاری) که از او با نام پدر شهر نو در ایران یاد می‌شود، پس از اینکه برای سال‌ها به‌حال خود رها شده بود، به ویرانه‌ای شبیه بود که مأمن معتادان را فراهم می‌کرد. سرانجام بعد از کش و قوس بین شهرداری و مالک، سازمان زیباسازی شهر تهران با توجه به ارزش تاریخی و معنوی این بنا، خانه را در سال ۱۳۹۸ خریداری کرد و با تعریف کاربری «موزه شعر نوین ایران» به مرمت و بازسازی آن پرداخت.

خانه «نیما یوشیج» که در دوره پهلوی دوم ساخته شده است، در کنار خانه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور (دو نویسنده مطرح ایران) در منطقه شمیرانات قرار دارد و از ارزش تاریخی و فرهنگی بسیاری برخوردار است. این مجموعه اکنون خطر تخریب سال‌های گذشته را از سر گذرانده و با مرمت کامل، امکان بهره‌برداری از آن فراهم شده ‌است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه