بهترین و زیباترین جزایر ترکیه که باید در سفرتان به آنها سر بزنید

زهرا مهری نیاری
زهرا مهری نیاری یکشنبه، ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
بهترین و زیباترین جزایر ترکیه که باید در سفرتان به آنها سر بزنید

اگر به‌دنبال مقصدی آرام، خاطره‌انگیز و زیبا برای گذراندن تعطیلات خود هستید، جزایر ترکیه از بهترین مقاصد برای سفر محسوب می‌شوند.

ترکیه کشوری زیبا در خاورمیانه است که در همسایگی ایران قرار دارد و سالانه گردشگران زیادی آن را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. این کشور به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، توسط دریاهای اژه، مرمره و مدیترانه احاطه شده است. به همین دلیل علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری متنوع، بهترین جزایر ترکیه نیز از دیدنیهای مشهور این کشور به شمار می‌روند. هرکدام از این جزایر علاوه بر تفریحات گوناگون، تاریخ سال‌های گذشته خود را در قالب معماری و بناهای تاریخی به‌جای گذاشته‌اند. بنابراین خالی از لطف نیست که اگر به ترکیه سفر کردید، علاوه بر جاهای دیدنی ترکیه از جزایر فوق‌العاده آن دیدن کنید و سفر خود را خاطره‌ انگیزتر سازید.

جزایر ترکیه تنوع زیادی دارند که شاید انتخاب از بین آن‌ها برای بازدید کار نسبتا سختی باشد. در این مقاله از کجارو به بررسی و معرفی چند جزیره محبوب و زیبا در ترکیه پرداخته‌ایم تا با شناخت بیشتر انتخاب را برای شما آسان‌تر کنیم. شما همراهان کجارو اگر علاقه‌مند به بازدید این جزایر زیبا و رویایی هستید، می‌توانید با شرکت در  تور ترکیه از این جزایر بازدید کنید و سفری به‌یادماندنی را در خاطرات خود ثبت کنید.

بهترین جزایر ترکیه:

جزیره بیوک آدا (Buyukada)

منظره جزیره بیوک آدا

منبع عکس: dailysabah.com

نام جزیره بیوک آدا از دو کلمه ترکی «بیوک» به معنی بزرگ و «آدا» به معنی جزیره تشکیل شده است و به‌معنای واقعی کلمه به معنی «جزیره بزرگ» است. این جزیره بزرگ‌ترین جزیره در میان مجموعه جزایر پرنس است که ۴٫۵ کیلومتر مربع مساحت دارد. بیوک آدا محبوبیت زیادی در بین گردشگران دارد و فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این جزیره است. فصل تابستان زمان مناسبی برای استفاده از سواحل و پلاژهای این جزیره به‌منظور آب‌ تنی و آفتاب گرفتن است.

نکته جالب درباره مجموعه جزایر پرنس ممنوعیت ورود وسایل نقلیه موتوری به آن‌هاست و همین امر آن‌ها را برای دوچرخه سواری، گشت‌وگذار با کالسکه و پیاده‌ روی مناسب می‌کند. با کرایه دوچرخه با پنج لیر می‌توانید دور جزیره گشت بزنید.

خانه‌های جزیره بیوک آدا

منبع عکس: dailysabah.com

جزیره بیوک آدا از تاریخی غنی‌ برخوردار است و بازدید از خیابان‌های عثمانی، پایانه کشتی‌های تاریخی عثمانی، میدان بارانداز، بازارهای پر جنب‌ و جوش و رستوران‌های معروف دریایی با غذاهای دریایی از جذابیت‌های سفر به این جزیره خواهد بود. از جاذبه‌های تاریخی این جزیره کلیسای آیایوری با ۶۰۰ سال قدمت روی بلندترین تپه جزیره، یتیم خانه قدیمی یونانی، صومعه سنت جورج، خانه‌ سابق لئون تروتسکی و هتل اسپلندید پالاس است، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخ جزیره بیوک آدا بازدید از موزه جزیره بیوک آدا را از دست ندهید.

منابع عکس‌ها: bizevdeyokuz.com، gezzytur.com، geziotesi.com، booking.com

برای رفتن به جزیره بیوک آدا باید در اسکله کاباتاش سوار کشتی‌های مخصوص شوید. این کشتی‌ها در ساعات مشخصی به‌سمت جزایر پرنس حرکت می‌کنند و نزدیک به دو ساعت تا رسیدن به این جزیره زمان می‌برد.

جزیره هیبلی آدا (Heybeliada)

اسکله جزیره هیبلی آدا

منبع عکس: wikipedia.org

جزیره هیبلی‌ آدا یکی دیگر از پربازدیدترین جزایر پرنس است که دومین جزیره بزرگ این مجموعه جزایر به شمار می‌آید. فصل‌های بهار و تابستان جمعیت بازدیدکنندگان در این جزیره بسیار افزایش می‌یابد. یکی از دلایل جذب گردشگر در این جزیره، طبیعت زیبای آن است. در این جزیره نیز به‌منظور آلوده نشدن هوا ورود هرگونه وسیله نقلیه موتوری ممنوع است و این فرصت مناسبی است تا با دوچرخه، کالسکه یا پیاده در کوچه پس کوچه‌های زیبای مملو از درختان سرسبز و ویلاهای چوبی گشت بزنید.

تصویر هوایی جزیره هیبلی آدا

منبع عکس: smarttravelers.de

جزیره هیبلی آدا نیز مانند سایر جزایر پرنس بناهای تاریخی زیبایی دارد که در میان درختان کاج قرار گرفته‌اند. از جاذبه‌های تاریخی جزیره می‌توان به صومعه ترینیتی مقدس، صومعه سنت جورج و خانه رئیس‌جمهوری دوم ترکیه اشاره کرد.

در جزیره هیبلی‌ آدا هتل‌ها و اقامتگاه‌های انگشت‌شماری وجود دارد؛ اما تعداد زیادی از بازدیدکنندگان مسافران روزانه هستند؛ با این وجود گذراندن یک شب در این جزیره خالی از لطف نیست. همچنین رستوران‌ها و کافه‌های متنوعی در سواحل جزیره وجود دارند که انواع غذاهای ترکی و دریایی را می‌توانید در آن‌ها امتحان کنید.

منابع عکس‌ها: gezilecekyerler-listesi.com، dailysabah.com، adalardan.net

تنها راه رسیدن به جزیره هیبلی آدا، کشتی‌های معمولی مسافربری و قایق‌ها هستند که بین استانبول و این جزیره خدمت‌رسانی می‌کنند و به‌وسیله آن‌ها می‌توانید بعد از حدود یک ساعت خود را به جزیره برسانید.

جزیره بورگاز آدا (Burgazada)

جزیره بورگاز آدا

منبع عکس: dailysabah.com

بورگاز آدا سومین جزیره کوچکی جزایر پرنس است و تقریبا ۱۴ کیلومتر با استانبول فاصله دارد. در گذشته جمعیت جزیره عمدتا متشکل از شهروندان ترک با اصالت یونانی بود؛ اما با گذشت زمان ترک‌های بومی زندگی در جزیره را در طول قرن بیستم آغاز کردند. جزیره بورگاز آدا یکی از آرام‌ترین و زیباترین جزایر ترکیه است که برای تعطیلات چندروزه پیشنهاد می‌شود. از دلایل محبوبیت آن می‌توان طبیعت بکر، هوای تمیز و میوه‌های متنوع و رنگارنگ آن را نام برد.

کوچه‌های جزیره بورگاز آدا

منبع عکس: dailysabah.com

در این جزیره نیز مانند سایر جزایر پرنس ورود وسایل نقلیه موتوری به جزیره ممنوع است و این فرصت را فراهم می‌کند تا از تفریحات و سرگرمی‌های متنوعی مانند اسب‌ سواری، درشکه‌ سواری، دوچرخه سواری و پیاده‌روی بهره ببرد. بهتر است بدانید مسیر دور جزیره کوتاه است و این تفریحات زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. قایق‌سواری در اطراف جزیره نیز می‌تواند از گزینه‌های تفریحی مهیج در این جزیره محسوب شود. رستوران‌ها و کافه‌های این جزیره نیز با چشم‌انداز زیبایی که دارند لحظات فراموش‌‌نشدنی را برای شما رقم می‌زنند. همچنین کشتی‌های تفریحی در طول شب برنامه‌های مهیجی را به گردشگران ارائه می‌دهند و شبی خاطره‌انگیز را در ذهن گردشگران ثبت می‌کنند.

اگر می‌خواهید تمام جزیره را زیر پای خود احساس کنید و منظره چشم‌نوازی از دریای بی‌کران را مشاهده کنید به بالای تپه بلند باراک بروید. از بخش‌های دیدنی و تاریخی این جزیره عبارت‌اند از صومعه هریستوس، بیمارستان سنت جورج، چشمه‌های مقدس ارتدوکس یونان، آسایشگاه و کلیسای بورگاز آدا و خانه نویسنده بزرگ دوره رنسانس به اسم «سیت فایک» است که پس از مرگش تبدیل به موزه شد.

منابع عکس‌ها: visitingistanbul.com، wikipedia.org

برای رسیدن به بورگاز آدا می‌توانید توسط اتوبوس‌های دریایی خود را از جزایر سرکیسی به آن برسانید.

جزیره کینالی آدا (Kınalıada)

منظره جزیره کینالی آدا

منبع عکس: istanbul-tourist-information.com

جزیره کینالی آدا چهارمین جزیره بزرگ جزایر پرنس است و معنای نام آن «جزیره حنا»، برگرفته از معادن مس، آهن و خاک رس است. این جزیره زیبا در دریای مرمره و در نزدیکی استانبول قرار دارد که این نزدیکی جزیره کینالی آدا را به گزینه‌ای مناسب برای تفریح گردشگران در استانبول تبدیل کرده است. بهترین زمان برای سفر به این جزیره فصل بهار و تابستان است. سواحل محبوب و زیبای کینالی آدا از گزینه‌های گردشگران برای آفتاب گرفتن و ورزش‌های آبی است. کشتی‌های تفریحی از دیگر جاذبه‌های جزیره کینالی آدا به شمار می‌آید.

این جزیره در دوره بیزانس به‌عنوان آدرس تبعید مورد استفاده قرار می‌گرفت و از جاذبه‌های تاریخی آن، صومعه هریستوس است که در واقع یکی از امپراتورهای تبعیدی روم شرقی در آن دفن شده است. بازدید از این صومعه فقط در روز جمعه امکان‌پذیر است.

ویلاهای حاشیه جزیره کینالی آدا

منبع عکس: wikimedia.org

در حاشیه ساحلی جزیره کینالی آدا رستوران‌ها و کافه‌های محبوبی قرار داند که در آن‌ها انواع غذاهای ترکیه‌ای و بین‌المللی سرومی‌شود. همچنین اگر علاقه به خرید سوغات و گشت در بازارهای بزرگ را دارید، جزیره کینالی آدا مراکز خرید متنوعی برای این منظور در خود جای داده است.

 هر روزه کشتی‌های مسافربری گردشگران را بین استانبول و جزیره کینالی آدا جابه‌جا می‌کنند که می‌توانید با در ساعات مشخص با سوار شدن به آن‌ها خود را به کینالی آدا برسانید و از گشت در آن لذت ببرید.

جزیره بزجا آدا (Bozcaada)

کوچه‌های سنگ فرش جزیره بوزکا آدا

منبع عکس: dailysabah.com

جزیره بزجا آدا از جزایر زیبا، آرام و تفریحی در ترکیه است. این جزیره از مجموعه جزایر پرنس محسوب می‌شود و در دریای اژه قرار دارد که در سال ۱۹۲۳ به‌دلیل اختلاف از یونان جدا شد و به ترکیه پیوست. بزجا آدا سومین جزیره بزرگ ترکیه است و چیزی حدود سه هزار نفر جمعیت دارد.

میراث یونانی مانند خانه‌های سفید رنگ، خیابان‌های کوچک و سنگ‌فرش و... در کنار خانه‌ها و مساجد عثمانی در این جزیره هنوز به چشم ‌می‌خورند. جزیره‌ای مناسب برای گردشگرانی است که به‌دنبال گذراندن ساعاتی آرام در میان خانه‌های قدیمی یونانی و ویرانه‌های تاریخی هستند

ساحل جزیره بوزکا آدا

منبع عکس: dailysabah.com

در فصل بهار و تابستان، بسیاری از گردشگران به‌منظور تفریحات متنوع آبی مانند موج‌ سواری، قایق‌ سواری و... این جزیره را انتخاب می‌کنند. از جاذبه‌‌های دیگر این جزیره قدم زدن و دوچرخه‌ سواری در محله‌های تاریخی و بازدید از قلعه دوره بیزانس، آسیاب‌های بادی و گذر از کنار مزارع انگور و زیتون است؛ همچنین هنگام گشت در محله‌های آن می‌توان از محصولات محلی و صنایع دستی آن تهیه کرد. امتحان کردن غذاهای دریایی و مدیترانه‌ای در رستوران‌های درجه یک این جزیره از دیگر تجربیات لذت‌بخش سفر به این جزیره خواهد بود.

اگر به جزیره بزجا آدا سفر کردید از ساحل ایازما دیدن کنید و به خاطر داشته باشید که حتما یک شب را برای تماشای غروب زیبا و تماشایی آن در نظر بگیرید. برای اقامت در این جزیره بوتیک هتل‌های درجه یک در آن طراحی و ساخته شده است و تقریبا همه آن‌‌ها در همه فصول به‌جز تابستان غیر فعال هستند.

منبع عکس‌ها: dailysabah.com

به‌منظور رسیدن به جزیره بزجا آدا باید از ساحل چاناکاله با کشتی‌های مسافربری مسیر ۵۴ کیلومتری را طی کنید و پس از گذشت ۳۰ دقیقه به جزیره برسید. همچنین از طریق خدمات حمل و نقل قایقی بندرگاه گییکلی یوکیری اآدرس انتقال خودروی شخصی به این جزیره وجود دارد.

جزیره گوکچه آدا (Gokceada)

ساحل جزیره گوکچه آدا

منبع عکس: yolcu360.com

از دیگر جزایر مجموعه جزایر پرنس، جزیره بزرگ گوکچه آدا است که در دریای اژه قرار گرفته است و با جزایر یونانی همسایه خود شباهت‌های زیادی دارد. در گذشته اکثریت جمعیت این جزیره را نیز مانند جزیره بزجادا یونانیان تشکیل می‌دادند، معماری و سنگ‌فرش آن نیز نشان از این جزایر یونانی دارد. یکی از دلایل معروف شدن این جزیره، افسانه وقوع حماسه ایلیاد و اودیسه هومر در آن است.

جزیره کوهستانی گوکچه آدا منابع طبیعی دست‌نخورده و حفاظت‌شده و مناظر عجیب و غریب و محبوب بسیاری دارد. این جزیره همچنین به خاطر آب‌های کاملا تمیز و سرزمین‌های بکر خود که هم مسافران داخلی و هم مسافران خارج از کشور را جذب می‌کند، مشهور است. این جزیره میزبان درختان کاج چند رنگ و باغ‌های زیتون متراکم است که دوستداران طبیعت را به خود علاقه‌مند کرده است. این منطقه به‌دلیل زیبایی طبیعی، غیر معمول و بی‌نظیر، در صدر فهرست جزایر قرار گرفته است.

کوچه‌های جزیره گوکچه آدا

منبع عکس: zeydalihotel.com

این جزیره در فصل تابستان در اوج سرزندگی است و در فصل‌های دیگر برای کسانی که به طبیعت و تعطیلات ساحلی آرام علاقه دارند مناسب است. گردشگران در تابستان بیشتر وقت خود را در سواحل جنوبی صرف می‌کنند و عموما به موج‌سواری می‌پردازند. در بهار و زمستان نیز گردشگران معمولا برای تماشای فلامینگوهای صورتی در دریاچه نمک جزیره به این جزیره سفر می‌کنند.

برای کاوش در فضای داخلی جزیره و روستاهای آن، همچنین بازدید از خیابان‌های سنگ‌فرش شده، کلیساهای تاریخی و چشم‌اندازهای سراسر جزیره می‌توان دوچرخه کوهستانی کرایه کرد. بسیاری از غذاهای موردعلاقه در گوکچه آدا غذاهای موردعلاقه یونانی‌ها هستند، مانند کوکی‌های بادام و سیسیریا، یک شیرینی پر از پنیر بز آب شده به‌همراه نعنا و آویشن. در سراسر جزیره اقامتگاه‌های درجه یک و متفاوتی به‌منظور اسکان گردشگران طراحی و ساخته شده است که به گردشگران این اجازه را می‌دهد که در صورت تمایل گذراندن شبی در جزیره در آن‌ها اقامت داشته باشند.

منبع عکس‌ها : dailysabah.com، booking.com

برای رفتن به جزیره گوکچه آدا می‌توانید در بندر کابا تپه سوار قایق یا کشتی‌های مسافربری شوید و در این جزیره پیاده شوید. راه دیگر استفاده از هواپیما از استانبول به جزیره است.

جزیره جوندا (Cunda Ada)

غروب جزیره جوندا

منبع عکس: dailysabah.com

یکی از زیباترین جزایر ترکیه جزیره جوندا در شهر آیوالیک است که به جزیره «علی بی» نیز شناخته می‌شود. این جزیره در دریای اژه قرار دارد و آدرسی فراموش‌نشدنی برای گردشگرانی است که به‌دنبال آدرسی آرام همراه با طبیعتی زیبا هستند. جوندا به ویرانه‌های یونانی، خیابان‌های سنگ‌فرش، باغ‌های زیتون و سرسبزش مشهور است و کلیساها، صومعه‌ها و مساجد تاریخی بسیاری را در خود جای داده ‌است که شما را به ۱۰۰ سال قبل می‌برد. کلیسای ارتودوکس یونانی مهم‌ترین بنای تاریخی جزیره است که اکنون به موزه تبدیل شده است و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

رستوران‌ها و سنگ فرش جزیره جوندا

منبع عکس: dailysabah.com

چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز آب‌های آبی عمیق و سواحل شنی زیبای حاشیه کل جزیره هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. ساحل مولا، ایارما پلچی و کسبیر در این جزیره زیبایی دریای اژه را به نمایش می‌گذارند. در امتداد ساحل رستوران‌های کوچک و بزرگ با انواع غذاهای ترکی، یونانی و دریایی با منظره زیبای دریا در حال خدمت‌‌رسانی به گردشگران هستند.

منبع عکس‌ها: dailysabah.com، theculturetrip.com، booking.com

با ۱۵ دقیقه قایق‌سواری از ساحل آیوالیک می‌توانید خود را به این جزیره برسانید. شما حتی می‌توانید به‌وسیله اتوبوس یا پیاده از روی پلی که به‌عنوان یکی از اولین و قدیمی‌ترین بناهای موجود در ترکیه شناخته می‌شود و سرزمین‌های جداشده را به هم متصل می‌کند، به جزیره برسید. با این حال، قایقرانی در دریای آرام و وسیع بسیار بهتر از گزینه‌های دیگر است.

جزیره آکدامار (Akdamar Island)

منظره بهاری جزیره آکدامار

منبع عکس: booking.com

جزیره آکدامار یکی از جزایر زیبای ترکیه است که در دریاچه استان وان قرار گرفته است و از محبوب‌ترین مقاصد در شرق ترکیه محسوب می‌شود. این جزیره بزرگ ۷۰ هزار متر مربع مساحت دارد. جزیره آکدامار نه‌ تنها به‌دلیل زیبایی‌های طبیعی در فصل بهار، بلکه به‌عنوان یکی از بهترین نمونه‌های معماری ارمنی در منطقه شهرت دارد. کلیسای صلیب مقدس در جزیره آکدامار مشهورترین اثر تاریخی دریاچه وان است که در قرن دهم توسط پادشاه گاگیک آرتزرونی در زمان پادشاه ارمنی واسپورکان ساخته شد.

در داخل کلیسا نقاشی‌های دیواری وجود دارد که به‌ خوبی حفظ نشده‌اند؛ اما نکته برجسته نمای کلیسا است. دیوارهای بیرونی از نقش‌های برجسته سنگی که داستان‌های عهد عتیق را به تصویر می‌کشد پوشانده شده است و یکی از مهم‌ترین نمونه‌های باقی مانده از آثار هنری ارمنی محسوب می‌شود.

تصویر هوایی جزیره آکدامار

منبع عکس: allturkey.org

در تمام طول سال جزیره آکدامار چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد، ولی در فصل بهار این زیبایی به‌دلیل طبیعت زیبا و شکوفه درختان بادام چند برابر می‌شود. زمان کوچ پرندگان این جزیره پر از پرندگان سفید رنگ و زیبا می‌شود که به زیبایی جزیره می‌افزاید. جزیره آکدامار از تپه‌های بلند و کوتاه تشکیل شده است که در بعضی نقاط ارتفاعشان به ۸۰ متر می‌رسد. از بالای این صخره‌ها می‌توان منظره زیبایی از جزیره و دریاچه را لمس کرد و از آن لذت برد.

برای دسترسی به این جزیره می‌توانید از قایق‌های گردشگری استفاده کنید که بین استان وان و ساحل جنوبی دریاچه رفت و آمد می‌کنند. در این صورت، فاصله ۴۵ کیلومتری را در ۲۰ دقیقه طی خواهید کرد.

منابع عکس‌ها: dailysabah.com، reddit.com، wikipedia.org

در این مقاله به بررسی هشت جزیره زیبا و فوق‌العاده در ترکیه پرداختیم. اگر شما نیز تجربه سفر به این جزایر را دارید، آن را در بخش نظرات با ما و کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: dailysabah.com

پرسش‌های متداول

بهترین جزایر ترکیه کدامند؟

از بهترین جزایر ترکیه می‌توان به جزیره بیوک آدا،‌ جزیره هیبلی آدا، جزیره بورگاز آدا، جزیره کینالی آدا، جزیره بزجا آدا، جزیره گوکچه آدا، جزیره جوندا و جزیره آکدامار اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به جزایر ترکیه کدام فصل است؟

بهترین زمان برای سفر به جزایر ترکیه فصل بهار و تابستان است.

تعداد جزایر ترکیه؟

حدود ۲۰ جزیره در ترکیه وجود دارند که برخی مسکونی و برخی غیرمسکونی هستند؛ برخی از این جزایر جاذبه گردشگری محسوب می‌شوند.

بزرگ‌ترین جزیره ترکیه کدام است؟

جزیره بیوک آدا بزرگترین جزیره ترکیه در میان مجموعه جزایر پرنس است که ۴٫۵ کیلومتر مربع مساحت دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه