بهترین خورش های مجلسی ایرانی

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات دوشنبه، ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۰
بهترین خورش های مجلسی ایرانی

در این مطلب، لیستی از ۱۰ بهترین خورش ایرانی را برای شما آورده‌ایم تا بیشتر با فرهنگ غذایی بی‌نظیر ایرانی آشنا شوید.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ کجارو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

غذاهای ایرانی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که به استناد سرآشپزهای مشهور ایرانی شامل، غذاهای سفره داری و غذاهای تخته کاری هستند.

غذاهای تخته کاری به کباب‌ها و غذاهایی که با تخته سر و کار دارند، گفته می‌شود و غذاهای سفره داری هم برای غذاهایی است که پروسه طبخ و آماده‌سازی پیچیده تری دارند و خورش‌های اصیل ایرانی در این دسته قرار می‌گیرند.

در ادامه این مطلب به نقل از وب‌سایت شادیما، لیستی از ۱۰ بهترین خورش ایرانی را برای شما آورده‌ایم تا بیشتر با این فرهنگ غذایی بی‌نظیر آشنا شوید.

۱. خورش قورمه سبزی

اگر بخواهیم لیست بهترین‌ها را آماده کنیم و نظر شما را بدانیم، به احتمال زیاد، خورش قرمه سبزی در صدر این لیست خواهد بود. تفاوت قورمه با قیمه در اندازه گوشتی است که در این خورش‌ها استفاده می‌شود و اندازه قورمه بزرگ‌تر از اندازه گوشت قیمه است.

در گذشته برای نگهداری طولانی مدت گوشت آن را به‌صورت قورمه در می‌آوردند تا بتوانند بعدا هم از آن استفاده کنند، پس می‌توان به‌سادگی متوجه شد که قورمه عضو اصلی در شکل‌گیری قورمه سبزی بوده است.

این غذا بر اساس گفته ها، تاریخی ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ ساله دارد و زادگاه اصلی آن هم با توجه به حضور همیشگی آن بر سر سفره های ایرانی در تمامی مناطق ایران به‌شکل دقیق مشخص نیست.

محبوبیت خورش قورمه سبزی به حدی است که در تقویم روز خورش قورمه سبزی را می‌توانید پیدا کنید. اولین شنبه از ماه آذر را روز قورمه سبزی نام گذاری کرده‌اند.

۲. خورش قیمه

خورش قیمه از نظر سر آشپزهای ایرانی سردمدار غذاهای سفره داری در منوی غذاهای ایرانی است. وقتی اسم از قیمه می‌آوریم ذهن ما به‌سمت خورش قیمه ای می‌رود که همه می شناسیم، اما قیمه سبکی از تهیه خورش در سفره مناطق مختلف ایران است و قیمه نثار، قیمه اردبیلی، قیمه بادمجان و... هم به‌عنوان خورش قیمه شناخته می‌شوند.

محبوبیت قیمه به حدی است که به مرور زمان در کشورهای همسایه ایران مثل عراق هم رواج پیدا کرده است و با نام های مختلف و تغییراتی در دستور تهیه آن، این خورش بی‌نظیر را طبخ می‌کنند.

به جا آوردن اصالت و مزه اصلی خورش قیمه، هنری است که همیشه برای تشخیص آشپز خوب و بد باید آن را ملاک قرار دهید.

۳. خورش قلیه ماهی

قطعا اگر بخواهیم از بهترین غذاهای جنوبی اسم ببریم باید قیله ماهی اولین غذا باشد. قلیه ماهی یا قلیه میگو نوعی از خورش ایرانی است که در مناطق جنوبی ایران جزو محبوب‌ترین غذاهای محلی به حساب می‌آید.

خورش قلیه ماهی شباهت بسیار زیادی به خورش قورمه سبزی دارد و تفاوت اصلی بین آن‌ها استفاده از ماهی و میگو به‌جای گوشت قورمه در خورش است.

لذت امتحان کردن قلیه ماهی آبادان یا هرکدام از شهرهای جنوبی ایران، تجربه‌ای است که هیچ‌وقت آن را فراموش نخواهید کرد.

۴. خورش خلال کرمانشاهی

کرمانشاه زمانی مرکز حکومت ساسانیان بوده است و می‌توان از آثار تاریخی به جا مانده از آن دوره به‌راحتی این موضوع را متوجه شد. غذاهای سنتی کرمانشاه که سالیان سال است اصالت خود را حفظ کرده‌اند هم شاید به آن دوره بازگردند.

خورش خلال کرمانشاهی یکی از مجلسی ترین خورش‌های ایرانی است که دو عضو جدایی ناپذیر آن که خلال بادام و زرشک سیاه نشان‌دهنده اصالت ایرانی این غذا هستند، زیرا زرشک سیاه را شاید فقط در ایران پیدا کنید و خلال بادام و پسته هم نمادی از آشپزی ایرانی هستند.

۵. خورش بامیه

خورش بامیه را نمی‌توان دقیقا غذایی با تاریخی کاملا ایرانی دانست، اما این خورش به حدی در کشور عزیزمان محبوبیت دارد که یکی از اعضای جدایی ناپذیر سفره ایرانی است.

خورش بامیه اصالتی برای کشورهای عربی همسایه ایران دارد اما با توجه به اینکه در بخش‌هایی از مناطق جنوبی ایران، هموطنان عرب‌مان زندگی می‌کنند، این غذا بخشی از غذاهای ایرانی به حساب می‌آید.

ترکیب بامیه، گوشت قرمز و گوجه فرنگی با بو و عطر سیر تازه شما را مدهوش خواهد کرد و قطعا لذت امتحان آن را از خاطر نخواهید برد.

۶. خورش آلو مسما

آلو مسما یکی از بهترین غذاهای گیلان است و در کنار فسنجان، مشهورترین خورش‌های شمالی ایران هستند. همان طور که از اسم این خورش هم مشخص است، آلو عضو جدایی ناپذیر این غذای بی‌نظیر است و در این غذا هم از آلو قیسی و هم آلو سیاه استفاده می‌شود.

از گوشت مرغ یا گوشت اردک هم برای تهیه آلو مسما استفاده می‌شود که در کنار آلو مزه ای نیمه شیرین را به شما هدیه خواهد کرد.

۷. خورش کرفس

خورش کرفس را باید شبیه ترین خورش ایرانی به قورمه سبزی دانست با این تفاوت که از کرفس به‌عنوان ماده اصلی در این غذا استفاده می‌شود. شاید برای خیلی‌ها پیش آمده باشد که از امتحان کردن خورش کرفس لذت نبرده باشند، اما سعی کنید خورش کرفسی را امتحان کنید که آشپزی ماهر برای شما آماده کرده است.

طرز تهیه خورش کرفس مانند قورمه سبزی ریزه کاری های بسیاری دارد که رعایت آن‌ها نیازمند تجربه بالایی در آشپزی است.

۸. خورش ماست اصفهان

خورش ماست تنها خورش ایرانی است که به‌صورت سرد سرو می‌شود و به همین علت امروزه آن را به‌عنوان دسر سرو می‌کنند. تاریخچه خورش ماست اصفهان مبهم است اما حداقل بیش از ۱۵۰ سال است که این غذا بر سر سفره ی مردم اصفهان حضور دارد.

گوشت گردن گوسفند و ماست چکیده به‌همراه زعفران و شکر اعضای اصلی این خورش هستند که به مانند حلیم بافتی کشسان دارد. طرز تهیه خورش ماست فرایندی پرزحمت و طولانی است و ازاین‌رو خیلی کمتر می‌بینید که در خانه‌های ایرانی این غذا به‌صورت روزمره تهیه شود.

۹. خورش آلو اسفناج

یکی دیگر از خورش‌های اصیل ایرانی، خورش آلو اسفناج است که همان طور که از اسم آن هم مشخص است، آلو و اسفناج اعضای اصلی تشکیل دهنده آن هستند.

در این غذا به‌صورت مرسوم از گوشت گوسفندی هم استفاده می‌شود، اما می‌توانید به سلیقه خودتان از گوشت مرغ یا گوساله هم استفاده کنید.

۱۰. خورش فسنجان

خورش فسنجان یکی از غذاهای محلی شمال ایران است که در تمامی ایران می‌توانید آن را پیدا کنید. گردو و رب انار دو عضو اصلی این غذای بی‌نظیر هستند که هیچ‌وقت آن را از خاطر نخواهید برد.

فسنجان هم به مانند دیگر خورش‌های مجلسی ایرانی انواع مختلفی دارد که می‌توان فسنجان گیلکی و فسنجان مازنی را مشهورترین انواع آن دانست.

مطالب مرتبط:

دیدگاه