حضور مجازی ایران در نمایشگاه گردشگری ITB آلمان

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند شنبه، ۲۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۴
حضور مجازی ایران در نمایشگاه گردشگری ITB آلمان

رئیس جامعه تورگردانان از حضور مجازی ایران در نمایشگاه ITB ایران پس دوری یک‌ساله از نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری خبر داد.

نمایشگاه ITB که به بورس بین‌المللی گردشگری نیز شهرت دارد، به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ لغو شد. اکنون مقرر شده است که این نمایشگاه در سال ۲۰۲۱ به‌صورت مجازی برگزار شود و ایران نیز پس از غیبت یک‌ساله از نمایشگاه‌های بین‌المللی صنعت گردشگری، به‌صورت مجازی در این نمایشگاه حضور خواهد یافت.

نمایشگاه ITB که یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های صنعت گردشگری به شمار می‌رود، همه‌ساله و از سال ۱۹۶۶ برگزار شده است. پس از استقبال ۱۶۰ هزار نفری از این نمایشگاه در سال ۲۰۱۹، برآورد می‌شد که این نمایشگاه در سال ۲۰۲۰ با درآمدی بالغ بر هفت بیلیون یورو داشته باشد.

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران که از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسئولیت شرکت مجازی ایران در این نمایشگاه را عهده‌دار شده است، در رابطه با این رویداد مهم ابراز داشت:

ما تحقیقات کاملی را برای چگونگی حضور در این نمایشگاه مجازی آغاز کرده‌ایم. ثبت‌نام اولیه در نمایشگاه انجام شده و منتظر پایان تعطیلات سال نو میلادی هستیم تا هزینه حضور را پرداخت کنیم و ثبت‌نام تکمیل شود. تصمیم گرفته‌ایم مشابه نمایشگاه فیزیکی، فضایی به نام ایران داشته باشیم تا سایر شرکت‌کنندگان در قالب غرفه‌ای به نام ایران، رایزنی‌ها و مذاکرات خود را انجام دهند. فضای مجازی نمایشگاه محدودیتی برای شرکت‌کنندگان قائل نیست؛ بنابراین ایران با هر تعداد آژانس متقاضی می‌تواند در ITB شرکت کند.

وی با بیان اینکه هزینه غرفه مجازی ایران در نمایشگاه ۲۰ هزار یورو خواهد بود، از دسترسی تمام شرکت‌کننده‌هایی که طریق غرفه ایران در نمایشگاه ثبت‌نام می‌کنند، به تمام فضاها و امکانات نمایشگاه خبر داد. هزینه شرکت در نمایشگاه از طریق غرفه مجازی ایران ۳۰۰ یورو خواهد بود؛ این در حالی است که شرکت انفرادی در این نمایشگاه ۸۰۰ یورو هزینه در بر خواهد داشت. پورفرج دراین‌باره تاکید کرد:

بیشتر کشورها در نمایشگاه آلمان غرفه دارند و مکان هر کشور یا مقصد در فضای مجازی مشخص شده است. ما هم باید غرفه مختص ایران را خریداری کنیم؛ وگرنه نمایشگاه اجازه حضور در قالب یک کشور را نمی‌دهد. 

رییس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به مشخص بودن فهرست توراپراتورها و شرکت‌ها در هر غرفه، تشریح کرد:

بازدیدکنندگان پس از تهیه بلیط، می‌توانند وارد این محیط شوند، پروفایل شرکت‌ها و کشورها را مشاهده کنند و طرف مذاکره خود را انتخاب و آنلاین رایزنی کنند. علاوه بر این شرکت‌کنندگان در فضایی که خریده‌اند می‌توانند محتواهای تبلیغاتی خود را در دسترس دیگر بازدیدکنندگان مجازی قرار دهند. همه اطلاعات با یک کلیک در دسترس خواهد بود.

وی ضمن تایید از دست رفتن فرصت شرکت در نمایشگاه مجازی WTM بودن در سال ۲۰۲۰، نمایشگاه آلمان را مهم‌ترین رویداد بین‌المللی گردشگری دانست و اذعان داشت:

جامعه تورگردانان سال گذشته کمکی به مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای فعالیت‌های تبلیغاتی ایران دریافت کرده بود که تصمیم داشتیم تورآشناسازی را برای آژانس‌های کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی برگزاری کنیم؛ اما وضعیت غیرقابل پیش‌بینی که ویروس کرونا به وجود آورده، ما را بر آن داشت فعلا آن برنامه را متوقف کنیم و کمک وزارتخانه را در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری صرف کنیم.

غرفه ایران در نمایشگاه ITB سال ۲۰۱۷

غرفه ایران در نمایشگاه ITB سال ۲۰۱۷

پورفرج با اشاره به آمار گردشگران آلمان در ایران و حضور ۲۶ ساله در نمایشگاه‌های گردشگری این کشور، آلمان را بازار قدیمی ایران در حوزه گردشگری توصیف کرد و غیبت در ITB را مساوی با عقب افتادن و آسیب دیدن بیشتر ایران در حوزه گردشگری دانست. جامعه گردشگری الکترونیک نیز با توجه به تناسب محتوایی که با موضوع دارد و عضویت استارت آپ‌ها در آن، در مسیر شرکت در بورس گردشگری آلمان همراهی خواهند کرد.

وی با تایید تجربه اندک ایران در زمینه شرکت مجازی در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تصریح کرد:

قطعا در نمایشگاه مجازی آلمان باید محتوای تصویری مثل فیلم و عکس پخش کنیم. تاکید ما روی محتواهایی به زبان‌های آلمان و انگلیسی است که در نمایشگاه‌های بعدی هم قابل استفاده باشد. به هر حال، روز شنبه جلسه‌ای خواهیم داشت تا نیازهای ایران در این نمایشگاه مجازی را مشخص کنیم و بعد از اجماع، با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح خواهیم کرد تا مشخص شود آن‌ها چه کمکی می‌توانند داشته باشند. لازم است تکلیفمان را مشخص کنیم و زمان کمی که تا بازگشایی نمایشگاه باقی مانده را در نظر بگیریم. اگر وزارت نتواند کمک کند باید زودتر خودمان اقدام کنیم تا دستمان برای این نمایشگاه مجازی که تجربه نخست مان است، خالی نماند.

رئیس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به مشارکت ۱۸۰ استارت‌آپ در محتواسازی و اجرای ایده‌های نو، بر لزوم تشکیل یک تیم جهت تولید کلیپ‌های مناسب تاکید کرد. وی همچنین از نمایش کلیپ‌های از پیش آماده شده آژانس‌های مسافرتی در این نمایشگاه خبر داد. منظور از تولید محتواهای جدید، در نظر گرفتن مشخصات جدید یک نمایشگاه مجازی با بازدیدکنندگانی آنلاین عنوان شده است.
پورفرج ضمن اشاره به تخصیص فضایی از غرفه ایران به گردشگری سلامت به‌عنوان تازه‌ترین اقدام برای نمایشگاه ITB آلمان، اظهار کرد:

یکی از بخش‌های ویژه نمایشگاه امسال آلمان، گردشگری سلامت است. قصد داریم در فضایی اختصاصی ظرفیت پزشکی و درمانی ایران را با انتخاب شعاری که روی قیمت پایین و کیفیت بالا تاکید دارد، به نمایش بگذاریم.

ابراهیم پورفرج با بیان اینکه قطعا نخستین تجربه ایران در زمینه شرکت در نمایشگاه‌های مجازی خالی از ایراد نخواهد بود، از تلاش‌ها برای پایین آوردن ضریب خطا برای شرکت در این نمایشگاه خبر داد. او با ابراز نگرانی از بابت مشکلات درباره سرعت اینترنت، از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست کرد تا با هماهنگی وزارت ارتباطات، بستری را برای اتصال آژانس‌های شرکت‌کننده در این نمایشگاه به اینترنت پرسرعت و پایدار فراهم کنند: چراکه شرکت هم‌زمان ۵۰ آژانس در یک نمایشگاه آنلاین همراه با پخش محتوای ویدیویی، طبعا مشکلات فراوانی در بر خواهد داشت.

لازم به ذکر است که نسخه مجازی و دیجیتالی نمایشگاه گردشگری و کنوانسیون برلین از ۹ تا ۱۲ مارس ۲۰۲۱ (۱۹ تا ۲۲ اسفندماه ۱۳۹۹) برای نخستین‌بار برگزار خواهد شد. هزینه شرکت در این نمایشگاه مجازی از ۸۰۰ تا ۲۵ هزار یورو تعیین شده است. بلیط‌های تکی برای هر رویداد با قیمت ارزان‌تر و با نرخ‌های دانشجویی نیز عرضه می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه