درخواست برای ثبت ملی ۱۸ سینما در خیابان لاله زار

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند سه شنبه، ۱۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۵۲
درخواست برای ثبت ملی ۱۸ سینما در خیابان لاله زار

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از ارسال نامه‌ای‌ به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ثبت ۱۸ سینمای خیابان لاله‌زار در فهرست آثار ملی خبر داد.

علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، در نامه‌ای به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواستار ثبت ملی ۱۸ سینمای تاریخی در خیابان لاله‌زار تهران شد. وی با تاکید بر اینکه سینماهای لاله‌زار که قدمت برخی از آن‌ها به یک قرن می‌رسد، بخشی از هویت تاریخی این خیابان محسوب می‌شوند، تصریح کرد:

در حال حاضر به‌دلایل مختلفی همچون تمایل مالکان به تخریب و نوسازی یا فرسودگی، تعداد قابل‌توجهی از این سینماهای هجده‌گانه در معرض خطر قرار گرفته است.

اعطا با اشاره به رای دیوان عدالت اداری بر لزوم صدور مجوز تخریب و نوسازی در خصوص پرونده سینما ایران، نسبت به آغاز تخریب سریالی سینماهای خیابان لاله ‌زار ابراز نگرانی کرد. وی ضمن اشاره به اهمیت کاربردی این سینما در صورت مرمت و احیا در کنار اهمیت تاریخی و فرهنگی، این سینماها را محلی مناسب برای برگزاری جشنواره‌های سینمایی دانست و گفت:

مجموع ظرفیت صندلی‌های سال گذشته در جشنواره فیلم فجر حدود ۹ هزار و ۵۰۰ عدد بوده است؛ این در حالی است که در محور لاله زار بدون احداث سینمای جدید و صرفاً با احیای سینماهای هجده گانه موجود، ظرفیت بیش از ۱۰ هزار صندلی قابل فعال سازی است. این ۱۸ سینما به‌صورت هم‌زمان و حتی‌المقدور و در صورت امکان در قالب یک پرونده واحد در فرآیند ثبت ملی قرار گیرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه