بخشی از طاق کسری فرو ریخت

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۱۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
بخشی از طاق کسری فرو ریخت

کاربران عراقی شبکه‌های مختلف اجتماعی با انتشار تصاویری از طاق کسری، از فروریختن بخشی از سقف این بنای باستانی خبر دادند.

با آغاز سال ۲۰۲۱، اخبار و تصاویری در خصوص فروریختن قسمتی از سقف بنای باستانی طاق کسری در بغداد منتشر شد. موجی از اعتراض‌ها نسب به عملکرد دولت عراق در خصوص حفظ و مرمت این اثر تاریخی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است. این در حالی است که دولت عراق در خصوص این خبر واکنشی نشان نداده و آن را تایید نکرده است.

موضوع همکاری برای مرمت طاق کسری، از سال‌ها قبل نقل محافل دیپلماتیک بین دو کشور بوده ایران و عراق بوده است. باستان‌شناسان ایرانی نیز بر رایزنی‌ها برای مرمت اضطراری این بنا تاکید دارند؛ چراکه بخشی از این بنا هر از چندگاهی فرو می‌ریزد.

سال گذشته حسن یعقوبی، معاون وزیر فرهنگ و گردشگری عراق از اعلام آمادگی کشورش و برای مرمت طاق کسری و موافقت ایران برای کمک به انجام این پروژه خبر داد؛ گرچه ولی تیموری، معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور همکاری ایران در این خصوص را منوط به تامین هزینه‌های متخصصان ایرانی توسط دولت عراق دانست.

گفتنی است که طاق کسری یا ایوان مدائن، بنای مشهور به‌جای مانده از دوران ساسانیان و در ۴۰ کیلومتری شهر بغداد است. تاریخ احداث این بنا که در حاشیه شرقی رود دجله قرار دارد، سال ۵۵۰ میلادی تخمین زده می‌شود. طاق کسری با ۳۰ متر ارتفاع، از آجر و گچ ساخته شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه