افزایش قیمت بلیط قطار از اول بهمن ماه

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۹
افزایش قیمت بلیط قطار از اول بهمن ماه

بنا بر درخواست شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جبران هزینه‌های ناشی از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در قطارهای مسافری بین‌شهری، بلیط قطار از اول بهمن ۲۵ درصد گران شد.

بر اساس مصوبه شورای عالی ترابری، به‌دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی که منجر به کاهش مسافرگیری در هر بار سیر قطارها شده، تصویب کرد قیمت بلیط قطار از اول بهمن امسال ۲۵ درصد افزایش داشته باشد. این افزایش بنا به درخواست شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جبران هزینه‌های ناشی از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در قطارهای مسافری بین‌شهری در پی شروع بیماری کرونا انجام شده است. 

گفتنی است نحوه پایش مسافران در دوران بیماری، کاهش سفرها در سال جاری در مقایسه با سال گذشته و نیز خالی ماندن پنج میلیون صندلی ناشی از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، خسارت مالی ناشی از عدم فروش ظرفیت معادل ۶۰۰۰ میلیارد ریال در بر داشته است. این خسارت موجب ناتوانی شرکت‌ها در پرداخت حقوق کارکنان (خطر تعدیل)، تأمین قطعات برای تعمیرات ناوگان، پرداخت اقساط ناوگان نو و بازسازی شده، اجرای استانداردهای راهبری و فنی و… می‌شود.

از این‌رو، با رویکرد مشارکت هرچه بیشتر شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی و حمایت هرچه بیشتر از مصرف‌کنندگان، پیشنهاد شرکت راه‌آهن صرفا برای قطارهای مسافری بین‌شهری با اعمال اصلاحاتی، به شرح زیر توسط شورای عالی هماهنگی ترابری کشور تصویب شد:

در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مصوب ستاد مدیریت بیماری کرونا و جبران بخشی از هزینه ناشی از صندلی خالی در قیمت بلیط‌ها، چنانچه ظرفیت ۵۰ درصد و کمتر در واگن‌های ۴ و ۶ نفره رعایت شود، افزایشی به میزان ۲۵ درصد از تاریخ اول بهمن ۱۳۹۹ بر نرخ بلیط‌های صادره اعمال شود.

مطالب مرتبط:

منبع تین نیوز

دیدگاه