با تور مجازی از عقبه اردن بازدید کنید

سارا نبی‌یان
سارا نبی‌یان سه شنبه، ۸ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از عقبه اردن بازدید کنید

شهر عقبه، نهمین شهر بزرگ اردن و بندرگاهی پر رفت و آمد در ساحل دریای سرخ، با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۱/۸ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ به‌روزرسانی شده است.

اردن، کشوری تاریخی و یکی از مقاصد مهم گردشگری در خاورمیانه است. هر سال تعداد بسیاری از گردشگرانی که به تاریخ و تمدن خاورمیانه علاقه‌مندند، به اردن سفر می‌کنند. امنیت و آرامش اردن و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌شمار این کشور، گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. یکی از این جاذبه‌ها، شعر «عقبه» در جنوب غربی اردن است. خط ساحلی دریای سرخ و آب‌ گرم این دریا، عقبه را تبدیل به شهری برای تعطیلات کنار دریا کرده است. به‌دلیل آب و هوای گرم، ساحل عقبه حتی در زمستان نیز محل مناسبی برای استراحت، شنا و غواصی است. در این مقاله از طریق تور مجازی به عقبه سفر می‌کنیم.

شهر عقبه در اردن، در کرانه شمالی دریای سرخ قرار دارد و از قدیم بندرگاهی پر رفت و آمد بوده است. رومیان، سربازان صلیبی و خلیفه‌های عرب و بسیاری دیگر، بر سر تصرف این بندرگاه جنگیده‌اند. در سال ۱۹۱۷، عقبه آخرین بندرعثمانی در دریای سرخ بود که ارتش بریتانیا با رهبری «توماس ادوارد لاورنس» موفق به تسخیر آن شد. این واقعه، هرچند با کمی تحریف، در داستان حماسی «لاورنس عربستان» منعکس شد.

عقبه

شعر عقبه؛  منبع عکس: tripadvisor.com عکاس: ناشناس

امروزه، عقبه مکانی آرام و نهمین شهر بزرگ اردن است. حتی در زمستان نیز دمای هوا از ۲۲ درجه کمتر نمی‌شود به همین دلیل، تمام ۲۷ کیلومتر خط ساحلی پر از هتل، رستوران، قایق‌ها تفریحی مجلل و مراکز غواصی است. صخره‌های مرجانی در خلیج عقبه، غواص‌های بسیاری را به خود جذب می‌کنند.

غواضی در عقبه

غواصی در عقبه؛  منبع عکس: jordantours-travel.com عکاس:  ناشناس

تیرک پرچمی که برای گرامیداشت جنبش عربی، در ساحل عقبه نصب شده با ۱۳۰ متر ارتفاع، ششمین تیرک بلند دنیاست. این تیرک نه‌تنها در عکس‌های هوایی «ایرپانو» بلکه از کشورهای اطراف قابل‌مشاهده است.

آ‌‌ن‌سوی تیرک، یکی دیگر از دیدنی‌های عقبه، به نام «قلعه مملوک» یا «دژ عقبه» قرار دارد. این بنا در اصل توسط جنگجویان صلیبی در قرن ۱۲ ساخته شد. بعد از آن توسط «صلاح‌الدین یوسف» تسخیر و تخریب شد تا اینکه چهار قرن بعد، نیروهای «مملکوک» که از مصر آمده بودند آن را بازسازی کردند. قلعه به‌شکل مربع با دژهای نیم‌دایره در گوشه‌ها است. اخیرا در روند حفاظت از چند ویرانه باستانی در پارک «الحفایر» در نزدیکی دژ عقبه، این قلعه نیزمرمت شد.

پارک شاهدخت سلما و کمربند سبز از دیگر پارک‌های عقبه هستند. هر دو کمی دور از ساحل قرار دارند و جایی برای تنفس هوای خنک در مرکز شهر محسوب می‌شوند.

غواصی در دریای سرخ، از بهترین جاذبه‌های عقبه است

از دیگر دیدنی‌های عقبه، مسجد «شریف حسین‌ابن علی» است که در سال ۱۹۷۵ برای گرامی‌داشت یکی از بزرگان مکه و از نوادگان حضرت محمد، پیامبر اسلام ساخته شد. کمی دورتر، تقاطع «جنبش کبیر عربی» قرار دارد و دقیقا پشت آن، نزدیک هتل «موونپیک» می‌توان ویرانه‌های کهن‌شهر اسلامی «ایلا» را مشاهده کرد. این باور وجود دارد که شهر ایلا در زمان پادشاهی حضرت سلیمان، چهارراه تجاری آفریقا، اروپا و آسیا بود که بعدا بخشی از امپراتوری روم شد و در قرون هشتم و نهم میلادی، استراحتگاهی برای حجاجی بود که به سوی مکه می‌رفتند. تحقیقات باستان‌شناسی، همچنان در این منطقه ادامه دارد.

مسجد حسین‌ابن علی در عقبه

مسجد حسین‌این علی؛  منبع عکس: wikimedia.org عکاس: flashpacker-travelguide.de

شما نیز با استفاده از پنجره‌ای که در ابتدای این مطلب قرار داده شده است، می‌توانید از این شهر تاریخی و شگفت‌انگیز دیدن کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می‌گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع AirPano

دیدگاه