با تور مجازی از کاخ الحمرا در اسپانیا دیدن کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند دوشنبه، ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از کاخ الحمرا در اسپانیا دیدن کنید

کاخ الحمرا یکی از جاهای دیدنی اسپانیا محسوب می‌شود که در شهر گرانادا واقع شده است. در این مطلب با تور مجازی از تماشای یادگار دوران مورها در اروپا دیدن کنید.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۱/۱۴ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ به‌روزرسانی شده است.

در قسمت شرقی شهر گرانادا در اسپانیا، مجموعه‌ای باشکوه به نام «الحمرا» وجود دارد. این کاخ مجلل، در ابتدا به‌عنوان یک قلعه ساخته شد و بعدتر به اقامتگاهی سلطنتی تغییر کاربری پیدا کرد. امروزه از الحمرا به‌عنوان موزه استفاده می‌شود. این کاخ باشکوه در بافت قدیمی و ارتفاعات شهر گرانادا بنا شده است. قدمت شهر گرانادا به قرن نهم میلادی بازمی‌گردد. پس از آنکه این شهر در سال ۱۲۳۸ توسط «محمدبن‌ناصر اول» فتح شد، وی فرمان ساخت قلعه الحمرا را به‌عنوان استحکامات نظامی منطقه صادر کرد؛ چراکه پیش از آن در شهر گرانادا چنین مقری وجود نداشت. الحمرا در زبان عربی به‌معنای «سرخ‌رنگ» است و دلیل نام‌گذاری این کاخ، استفاده از سنگ‌های سرخ تپه‌ «سابیکا»در ساخت آن است. با ما همراه شوید تا از دریچه تور مجازی، به گشت‌وگذار در فضای تاریخی مجموعه کاخ‌های الحمرا بپردازیم.

اولین سازه‌هایی که در مجموعه کاخ الحمرا بنا شد، دو برج دیده‌بانی به ارتفاع ۲۷ و ۲۶ متر بود. نقل است که محمدبن‌ناصر اول، خود در این مجموعه کاخ اقامت داشته و از طبقه اول آن نیز به‌عنوان انبار تجهیزات و زندان استفاده می‌شده است. «محمد‌ دوم» و «محمد سوم»، جانشینان محمدبن‌ناصر اول نیز در این کاخ اقامت می‌کردند. با این حال الحمرا در قرن‌های اولیه ساخت  عمدتا کاربرد قلعه‌ای نظامی داشته است؛ بنابراین تمام ساخت‌وسازهای این مجموعه در راستای دفاع از شهر ایجاد شده بود. در قرن ۱۴ میلادی، «یوسف اول» و «محمد پنجم» دست به بازسازی‌های اساسی در این مجموعه زدند و الحمرا، به‌ یک کاخ سلطنتی مجلل تبدیل شد. برای سال‌های متمادی، امیر‌های گرانادا بر وسعت کاخ افزودند و اکنون بنای الحمرا، ۷۴۰ متر طول و ۲۰۵‌ متر عرض دارد و با احتساب محوطه اطراف، مساحت مجموعه به ۱۴۲,۰۰۰ متر مربع می‌رسد.

تصویر پانوراکا از محوطه کاخ الحمرا

قلب مجموعه الحمرا، ساختمانی بنام «القصبه»(Alcazaba) است که جزو قدیمی‌ترین بناهای آن و از جاهای دیدنی گرانادا محسوب می‌شود. علاوه بر آن، برج‌ها و ساختمان‌های متعدد دیگری نیز وجود دارند که در دوره‌های مختلف، محل اقامت حاکمان امارت گرانادا به‌حساب می‌آمدند. قدیمی‌ترین بخش کاخ الحمرا، ساختمان بارگاه است (یا Mexuar) نام دارد که اتاق‌هایی برای جلسه‌های هیئت وزرا محسوب می‌شد. کاخ «کمارس» (Comares) که در عربی به‌معنای «شیشه‌های رنگی» است، در قرن چهاردهم ساخته شد و محل اقامت امیر به‌حساب می‌آمد. برج ۴۵ متری این کاخ نیز بلندترین برج مجموعه است. در افسانه‌ها آمده‌ است که کریستف‌ کلمب، اولین‌بار در این کاخ مورد تایید پادشاه قرار گرفت و لشکرکشی وی که به کشف آمریکا انجامید، در این کاخ مقرر شد.

مجموعه کاخ‌های الحمرا سرانجام در قرن چهاردهم با احداث محوطه و آبنمای باشکوه «شیرها» (Lions’ Court) و اقامتگاه خصوصی محمد پنجم، تکمیل شد. در سال ۱۴۹۲، پادشاهان کاتولیک اسپانیا کاخ الحمرا را فتح کردند و بعدها، «چارلز پنجم» این کاخ را به‌عنوان محل اقامت خود برگزید. پادشاه اسپانیا در آن زمان ابراز تمایل کرد تا کاخ اختصاصی خود را نیز به این مجموعه اضافه کند؛ اما کاخ وی هرگز تکمیل نشد و بدون سقف ماند. امروزه از این ساختمان دوره رنسانس، به موزه هنرهای زیبا تبدیل شده است.

محوطه کاخ الحمرا در گرانادا اسپانیا

مجموعه کاخ الحمرا شامل مجموعه خانه‌های شخصی، بازارها، مساجد، حمام‌های عمومی، حرم‌سرا و ساختمان‌های دیگر نیز می‌شود که اصطلاحا به این قسمت، «مدینه» می‌گویند. باغ‌های این مجموعه که به جنگل الحمرا معروف است، در قرن هفدهم شکل گرفته‌اند. پیش از قرن هفدهم باغ‌های مجموعه برای ایجاد امنیت در برابر حملات دشمن و جلوگیری از استتار آن‌ها، یک‌بار از بین رفت.

کاخ‌های الحمرا که در میان یک پوشش گیاهی متراکم قرار گرفته‌ است، یک بنای تاریخی برجسته محسوب می‌شود. سازه‌های کوچک و بزرگ این مجموعه، به‌دلیل وجود حکاکی‌ها و نگارگری‌های ظریف و جزئیات منحصربه‌فرد، بسیار جالب‌توجه است. برخی افراد از موزه الحمرا به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد هنری مورها در اروپا یاد می‌کنند. در سال ۱۹۸۴، این کاخ سلطنتی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. اکنون با استفاده از پنجره‌ای که در ابتدای این مطلب تعبیه شده است، می‌توانید از موزه الحمرا دیدن کنید.

کجارو مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می‌گذارد، اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه