با تور مجازی از قصر چمبرد در دره لوآر دیدن کنید

علی گودرزی
علی گودرزی جمعه، ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از قصر چمبرد در دره لوآر دیدن کنید

قصر چمبرد یکی از دیدنی‌های باشکوه دره‌ لوآر در فرانسه است که طی یک تور مجازی جذاب، به دیدن آن خواهیم رفت.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۴۰۲/۱/۱۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ به‌روزرسانی شده است.

از آخرین سفرمان به دره‌ لوآر در قالب یک تور مجازی هیجان‌انگیز، مدت زیادی نمی‌گذرد. حالا و در ادامه‌ سفرهای خود به این منطقه‌ بسیار زیبا از کشور فرانسه، پس از قصر «دره لوآر» سراغ شگفتی‌های مهندسی دیگر این منطقه می‌رویم که یکی از یکی زیباتر و چشم‌گیرتر هستند! قلعه‌های زیادی هستند که آفرینش‌ آن‌ها به‌طور مستقیم، به‌شخص لئوناردو داوینچی منسوب می‌شود. قصر دِ چمبرد (Château de Chambord) نیز یکی از همین سازه‌ها است. این قصر در بخش غربی رودخانه‌ لوآر واقع شده است. تولید قصر چمبورد مابین سال‌های ۱۵۱۹ تا ۱۵۴۷ میلادی صورت گرفته است. با توجه به اسناد تاریخی، خلقت این قصر به‌دستور شاه فرانسیس اول انجام شده. شخصی که برای نزدیک بودن به معشوقه‌اش، فرمان ساخته شدن این سازه‌ عظیم را صادر کر

از قصر چمبرد به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری فرانسوی یاد می‌شود. هنوز نام معمار اصلی این پروژه مشخص نشده است. گفته می‌شود که تولید این قلعه در زمان خدمت‌رسانی لئوناردو داوین‌چی به شاه فرانسیس ۱، صورت گرفته و این فرایند با نظارت نابغه‌ مشهور ایتالیایی انجام شده است. همراه ما باشید که در تازه‌ترین قسمت از تورهای مجازی و ادامه‌ ماجراجویی‌مان در دره‌ لوآر، به قصر چمبرد سفر خواهیم کرد.

از همان بدو ورود به این قصر و دیدن معماری راه‌پله‌ها، متوجه هنر و نبوغ داوینچی می‌شوید. راه‌پله‌هایی که در عین کنار هم بودن، به‌صورت مستقیم باهم‌دیگر و مرتبط نمی‌شوند و هر یک، مسیری جدا و کاملا متفاوت را پیش‌کش می‌کنند. متاسفانه مرگ داوینچی اجازه نداد تا این نابغه‌ رنسانس بتواند شکل نهایی مخلوق خودش را تماشا کند. داونیچی در قصر د'آمبیوس ( Château d'Amboise) دفن شده است. قلعه‌ د'آمبیوس یکی دیگر از قصرهای معروف دره‌ لوآر است. قلعه‌ای که از سال‌های سده‌ میانی تاریخ اروپا پابرجا بوده و به خاندان آمبیوس تعلق داشته است. اداره‌ این قصر در قرن ۱۵ میلادی به دوک‌های فرانسه و خانواده‌ شاه فرانسیس اول سپرده می‌شود.

در سال‌هایی که به انقلاب کبیر فرانسه ختم شد، تغییرات مختلفی در ساختار آن اعمال شده است. تغییراتی که رفته رفته، بیشتر و بیشتر شدند و امروز که این مطلب را می‌خوانید، قصر مورد بحثمان به‌شکل تمام و کمال، بازسازی شده است.

زمین‌های سرسبز منطقه لوآر از نمای بالا

دو قصری که درموردشان صحبت کردیم اما تنها سازه‌های منطقه‌ لوآر نیستند که با نام شاه فرانسیس اول مرتبط می‌شوند؛ چراکه شاتوی دِآزای له‌ریداو (d'Azay-le-Rideau) یکی دیگر از قصرهای سرزمین لوآر است که پیشینه‌ آن هم به فرانسیس اول متصل می‌شود. معماری این قصر در سال ۱۵۱۰ میلادی شروع شد. قصر نام‌برده در زمینی ساخته شده که در قرن ۱۲ میلادی، یک قصر فئودالی در آن بنا شده بوده است. ژیلس برتولد (Gilles Berthelot) که یکی از مهم‌ترین خزانه‌دارهای شاه فرانیس اول بوده است، زمین‌های قصر نام‌برده را صاحب می‌شود و در سال‌های مابین ۱۵۱۰ تا ۱۵۲۸ میلادی، فرآینده معماری و ساخت آن را تکمیل می‌کند. ترکیب ۲ معماری گوتیک و رنسانسی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این قصر است.

در ادامه و از طریق تور مجازی که در قسمت آغازین مطلب قرار دارد، می‌توانید به تمامی این سازه‌های سر بزنید و از آن‌ها دیدن کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری منتشر می‌کند. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مند هستید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه