با تور مجازی از گودال های طبیعی مکزیک دیدن کنید

پوریا  محمدی پیوند
پوریا محمدی پیوند پنجشنبه، ۱۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۱
با تور مجازی از گودال های طبیعی مکزیک دیدن کنید

گودال‌های سنوت یکی از مکان‌های ناشناخته و رازآلود کره‌زمین به شمار می‌روند که اقوام مایا در جهان باستان، آن‌ها را دروازه‌ای به جهان مردگان می‌پنداشتند. 

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۲ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۱۱ به‌روزرسانی شده است.

به‌نظر می‌رسد که اهالی تمدن مایا در دوران باستان، دانش چگونگی ورود به جهان مردگان را در اختیار داشتند. طبق افسانه‌های آنان، هر زمان که غاری آهکی در اعماق آب‌های زیرزمینی فرو می‌ریخت، دروازه‌ای به جهان دیگر باز می‌شد. این گودال‌های طبیعی به‌وجود آمده را که مملو از آب است، «سنوت» (Cenote) نامیده‌اند. با ما همراه شوید تا از دریچه تور مجازی از این گودال اسرارآمیز دیدن کنید.

یکی از معروف‌ترین سنوت‌های مکزیک در نزدیکی «چیچین‌ایتزا» واقع شده است که با نام «سنوت مقدس» شناخته می‌شود. اهالی مایای باستان، برای پرستش خدایان و تقدیم قربانی، اشیا و حتی انسان‌های بسیاری را درون این گودال انداخته‌اند. سنوت مقدس ۶۰ متر پهنا دارد.

اقوام مایا، اشیا و انسان‌های زیادی را به‌عنوان قربانی درون سنوت‌ها می‌انداختند

امروزه سنوت‌ها علاقه جغرافی‌دانان، زمین‌شناسان و البته گردشگران را برانگیخته است. دنیای زیر آب در این گودال‌های افسانه‌ای، جلوه‌ای بسیار منحصربه‌فرد دارد. غارهای آبی شبه‌جزیره «یوکاتان» از محبوبیت ویژه‌ای نزد غواصان برخوردار است؛ چراکه شرایط زمین‌شناختی ویژه این غارها، سبب اتصال چندین سنوت را فراهم می‌کند. معروف‌ترین این مجموعه غارها، «Dos Ojos» نام دارد. این غار آبی، سومین غار آبی طولانی در جهان است که ۳۱۹ کیلومتر طول دارد. عمیق‌ترین قسمت این غار آبی، سنوت آن است که با نام «El Pit» شناخته می‌شود. تنها غواصان مجرب مجوز غواصی در این ناحیه را دارند و البته، غواصی در تمام نواحی این سنوت نیز برای آنان امکان‌پذیر نیست.

عکس پانوراما از گودال سنوت مقدس در مکزیک

لایه زیرین این گودال وهم‌آمیز که از جاهای دیدنی مکزیک به شمار می‌رود، از گوگرد تشکیل شده است. به‌ همین دلیل، آب‌های این سنوت سرشار از سولفید هیدروژن است. آب لایه‌های فوقانی این سنوت، شفاف و زلال هستند؛ به‌گونه‌ای که گیاهان و ماهی‌ها به وضوح دیده می‌شوند. از طرفی، هرچه به اعماق بنگرید، نور کمتری نفوذ می‌کند و در عمق ۳۰ متری، ابرهای ضخیم گوگردی جانشین نور می‌شود.

پس از تاریکی مطلق این سنوت نیز راه درازی برای طی کردن وجود دارد؛ اما به‌دلیل تراکم ابرهای سفید رنگ، امکان مشاهده مسیر وجود نخواهد داشت. به‌نظر می‌رسد که این ابر غلیظ گوگردی، جهان مخصوص به خود را دارد. بازتابی از رنگ‌های درخشان، همه‌چیز را در بر می‌گیرد. افرادی که از این سنوت بازدید کرده‌اند، تجربه حضور در آن را همانند بی‌وزنی در فضایی لایتناهی توصیف کرده‌اند. آن‌ هنگام است که افسانه دروازه‌ای به جهان دیگر، به واقعیت نزدیک می‌شود.

اگرچه بازدید مجازی از سنوت‌ها، فاصله بسیاری با حضور واقعی در این مکان دارد؛ اما از شما دعوت می‌کنیم تا از طریق پنجره‌ای که در ابتدای این مطلب تعبیه شده است، به جهان مردگان اقوام مایا سفر کنید. کجارو روزانه مطالب مختلفی را با محوریت تورهای مجازی و سفرهای تصویری به اشتراک می‌گذارد. اگر به این دست از مطالب علاقه‌مندید، بازدید روزانه را از کجارو فراموش نکنید.

مطالب مرتبط:

منبع airpano

دیدگاه