بازگشایی جاذبه های گردشگری مکزیک با دستورالعمل جدید

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
بازگشایی جاذبه های گردشگری مکزیک با دستورالعمل جدید

طی تصمیم‌گیری‌های جدید دولت مکزیک، بخشی از جاذبه‌های گردشگری این کشور با دستورالعمل‌های جدید بهداشتی به روی گردشگران باز می‌شوند.

مشهورترین جاهای دیدنی مکزیک از هرم باستانی «تئوتیئواکان» (Teotihuacan) گرفته تا محوطه باستانی و ویرانه‌های قوم مایای «تولام» (Tulum) در حال بازگشایی هستند؛ اما درست مانند بیشتر جاذبه‌های گردشگری، شرایط بازدید از آن‌ها در سال ۲۰۲۰ مشمول مجموعه قوانین جدید در دنیای پس از همه‌گیری کرونا می‌شود.

بخش‌هایی از مکان‌های دیدنی شهر باستانی «تئوتیئواکان» مکزیک، یکی از بزرگترین اهرام جهان در روز پنجشنبه، پس از پنج ماه تعطیلی باز شد. گردشگران به‌آرامی راه خود را به‌سمت بخش شمالی مکزیکو سیتی باز کرده‌اند و در صف بلیط‌های محدود برای گشت و گذار در «کالزادا دلوس موئرتوس» (Calzada de los Muertos) یا خیابان مردگان، صف کشیده‌اند. خیابان مردگان تنها جاذبه‌ای است که در این منطقه باستانی باز است.

سه هرم اصلی شهر باستانی «تئوتیئواکان» و همچنین موزه‌های نقاشی و فرهنگ در حال حاضر بسته هستند. طبق دستورالعمل‌های جدید، «تئوتیئواکان» با ظرفیت ۳۰ درصدی خود باز شده است و این یعنی حداکثر ۳۰۰۰ نفر در طول روز می‌توانند از این مکان باستانی دیدن کنند. در ضمن، دمای بدن بازدیدکنندگان در بدو ورود اندازه گیری می‌شود و آن‌ها باید در تمام طول بازدید، از ماسک استفاده کنند.

تئوتیئواکان

 عکس از «لورنا هوئرتا» (Lorena Huerta)

«اولین اوسورنیو» (Evelyn Osornio)، دبیر گردشگری مکزیک در مراسم بازگشایی این منطقه باستانی اظهار کرد:

بازگشایی «تئوتیئواکان» به این معنا است که بیش از ۲۰۰ راهنمای گردشگری و همچنین بیش از ۷۰۰ فروشگاه و بیش از ۳۰۰۰ صنعتگر می‌توانند به سر کار خود برگردند.

 «الخاندرا فراستو گوئررو» (Alejandra Frausto Guerrero)، مدیر فرهنگی مکزیک گفت که از سرگیری این فعالیت‌ها تنها با همکاری بازدیدکنندگان ادامه خواهد یافت. وی در ادامه اظهار کرد:

امروز ما از دو نیروی فرهنگی و گردشگری دعوت می‌کنیم تا در سراسر کشور با یکدیگر متحد شوند تا بتوانیم با خیالی آسوده و آگاهانه به شرایط عادی بازگردیم. ما یاد گرفته‌ایم که باید از خود مراقبت کنیم. مطمئنا صحبت کردن با ماسک راحت نیست و قطعا هشیار بودن در تمامی مواقع کار ساده‌ای نیست؛ اما ما امروز این کارها را یاد گرفته‌ایم و می‌دانیم که مهم‌ترین مسئله، مراقبت از خود و دیگران است.

ویرانه‌های مایا در تالوم

ویرانه‌های مایا در ساحل گرمسیری «تالوم»، مزکیک. عکس از Sven Hansche

شرایط در ایالت «کینتانا رو» (Quintana Roo) در جنوب شرق کشور مکزیک نیز به همین ترتیب است. تالوم، شهر باستانی مایایی «کوبا» (Cobá)، هرم باستانی «موییل» (Muyil) و «سن خرواسیو» (San Gervasio) نیز در این ایالت از روز دوشنبه با دستورالعمل‌های سختگیرانه سلامت و ایمنی به روی عموم بازگشایی شده‌اند.

«دیگو پریتو هرناندز» (Diego Prieto Hernández)، مدیر انستیتوی ملی مردم‌شناسی و تاریخ (INAH) در یک بیانیه اعلام کرد که علی‌رغم وجود بیماری همه‌گیر کرونا، مقامات در حال بازگشایی موزه‌های دولتی و مناطق باستانی این ایالت هستند و پروژه‌های تحقیقاتی برای تقویت گردشگری و فرهنگ را پیش می‌برند.

اماکن باستانی «چیچن ایتزا» (Chichén Itzá) و مکان باستانی مایایی Dzibilchaltún نیز در ایالت «یوکاتان» قرار است با کمترین میزان ظرفیت خود در تاریخ ۲۲ سپتامبر (یک مهر) بازگشایی شوند. حدود ۳۰۰۰ نفر در روز اجازه دارند تا از «چیچن ایتزا» بازدید کنند؛ در حالی که مکان باستانی مایایی Dzibilchaltún تنها بخشی از سایت خود را به روی گردشگران باز خواهد کرد و معبد «پرادو» (Parado Temple)، گودال «سنوت» (cenote) و دهکده مایا کماکان تعطیل خواهند ماند.

یازده میلیون نفر در کسب و کارهای صنعت گردشگری در مکزیک در دوران قبل از کرونا مشغول به کار بودند و این صنعت، حدود ۸٫۷ درصد تولید ناخالصی داخلی (GDP) این کشور را تولید می‌کند؛ اما صنعت گردشگری برای مقابله با بحران بهداشت عمومی و بهبود، مسیر سختی را پیش رو دارد.

مرزهای مکزیک در ماه ژوئیه به روی گردشگران باز شدند؛ اما پروازهای بین‌المللی به مقصد این کشور با ظرفیت کمتری انجام می‌شوند. با این حال در هفته‌های اخیر، فعالیت اقامتگاه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و جاذبه‌های گردشگری با بازبینی گسترده و تقویت اقدامات بهداشتی عمومی آغاز شده است. در اوایل این هفته در روز هشتم سپتامبر (۱۸ شهریور)، ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که شهروندان این کشور از این پس می‌توانند با رعایت اصول بهداشتی به مکزیک سفر کنند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه